Julie Ravn
SPONSORERET indhold

"Jo mere flabet jeg er, jo nemmere får jeg møder med potentielle kunder"

Julie Ravn startede virksomheden /et al. i en alder af 24 år. I dag har hun flere ansatte og planer om at udvide med nye afdelinger. For hende var drivkraften dét at hjælpe andre mennesker på en kreativ måde.

Af:: Natalie Gøttsche og Anne Mette Svenningsen Foto: Anne-Dorte Søgaard
03. apr. 2019 | Livsstil | ALT for damerne

Det kom bag på Julie Ravn, at hun med en færdig bacheloruddannelse i Digital Design ikke kunne få job. I en alder af 24 år var hun skoletræt og længtes efter at afprøve det, hun havde lært. Efter tre måneders arbejdsløshed tog hun sagen i egen hånd. Hun ville skabe et firma og studiejobs til andre med samme baggrund:

– Det var frustrationen over ikke at kunne få job som nyuddannet, der gjorde, at jeg tænkte, ”det laver jeg selv”. Og så begyndte de første ideer omkring /et al. at starte. Jeg snakkede med nogle venner om at gøre en forskel i den digitale branche, og lige så stille begyndte vi at lege med ideen om et konsulenthus med studerende.

/et al. designer hjemmesider og apps med slutbrugeren som omdrejningspunkt. Opstarten var langsommelig. Det var hårdt arbejde at starte en virksomhed op fra bunden:

LÆS OGSÅ: "Jeg er ikke en af de der iværksættere, man ser i Løvens Hule"

– Det første år var vi bare nogle venner, der mødtes og lod, som om vi havde en virksomhed. Det havde vi ikke rigtig. Der var i hvertfald ingen penge i virksomheden, siger hun og griner.

Den største udfordring for /et al. var i starten at skaffe kunder. Det lignede til forveksling den situation Julie Ravn selv stod i som nyuddannet bachelor med et blankt CV:

– Vi kunne kun fortælle, at vi var dygtige. Vi havde ikke noget at vise frem.

/et al. er hundrede procent afhængige af kunder, og Julie Ravn skal selv ud at finde dem og det behov, som hun og hendes ansatte kan hjælpe med at imødekomme. Det var grænseoverskridende i starten, men hun har fundet sin metode:

– Jo mere flabet jeg er, jo nemmere får jeg møder med potentielle kunder, siger hun med et glimt i øjet.

– Jeg startede med at synes, at salg var det værste. Jeg tænkte, ”puha, det kommer jeg til at hade”. Men nu synes jeg, det er noget af det sjoveste. Det giver et kick, hver gang jeg laver et salg.

I dag har /et al. efterhånden løst opgaver for op imod 50 kunder. Virksomheden planlægger at udvide på flere fronter. Blandt andet med en innovationsafdeling, der skal sætte nye, innovative produkter i verden, som /et al. selv er initiativtager til, og på sigt en afdeling i København.

LÆS OGSÅ: "Du skal ikke være en superhelt for at starte en virksomhed"

– Min helt oprindelige vision for /et al. var, at de studerende får erfaring og viser verden, at de er pissegode. Den synes jeg, vi kan tjekke af. Alle, der har været ansat hos os, er gået direkte ud i deres drømmejobs.

På spørgsmålet om, hvorfor kun hver fjerde iværksætter i Danmark er kvinde, svarer hun:

– Mænd har en lidt mere ”fuck det-attitude” nogle gange. Jeg synes, kvinders bløde værdier er fantastiske. Jeg mener ikke, at kvinder skal være mere mandeagtige. Men jeg tror, at kvinder skal lære at hvile i, at det er okay at være usikker. Det må man gerne i det her game.

Anbefalet til dig