Morten Raahauge fra Paretify
SPONSORERET indhold

Husker du dette til lønsamtalen? Her er mine tre bedste råd

Du skal ikke tænke på lønforhandlingen som en krig eller et nulsumsspil. Det handler i langt højere grad om at tænke på samarbejde og win-win-løsninger, mener Morten Raahauge, der til daglig arbejder med at udvikle værktøjer til håndtering af komplekse forhandlinger, herunder lønforhandling. I denne klumme deler han sine tre bedste råd til den gode lønforhandling.

Af:: Morten Raahauge Foto: Privat
26. aug. 2021 | Livsstil | ALT.dk

Der er først og fremmest ingen særlige råd til kvinder ift. lønforhandling. Kvinder er nemlig ligeså gode til at forhandle som mænd. Det er vigtigt at slå fast. Men lad os gemme den et øjeblik.

Ordet "lønforhandling" tilsiger, at vi kun forhandler om én ting: Løn.

Realiteten er, at der er mindst 50 andre elementer i forhandlingen. Problemet med at påstå, at vi KUN forhandler løn, er, at vi får reduceret forhandlingen til et nulsumsspil: Et spil man kun kan vinde eller tabe.

Derfor vil du også i stort set alle guides til den slags se, at du skal "slås". For du vil jo gerne vinde, ikk'? Så du skal "kræve din ret", "stå fast", definere din "smertegrænse", "bevæbne dig" med argumenter. Det er alvorlige sager, må man forstå. Ligesom du må forstå, at den anden part KUN er ude på at snyde dig. Hele tiden! Alt, de siger, er taktik!

Men det er jo i virkeligheden de færreste, der gider den slags "samtaler". De fleste mellemledere og HR-folk gider dem faktisk heller ikke. For de gør intet godt for hverken relation eller engagement.

Læs også: Annette Heick: "Her er mit bedste tip til lønforhandling - og det virker hver gang"

Trick nr. 1: Tænk samarbejde

Heldigvis ER der en anden vej. En helt modsat vej faktisk. Den handler om samarbejde, og den sikrer både win-win løsninger, en god proces OG en god relation.

Så første trick er at tænke på din forhandling som et samarbejde – en samtale, hvor målet er at finde den bedst mulige løsning for begge parter.

Trick nr. 2: Forhandl hele pakken. Fra start. Altid.

Overvej følgende: Nogle ting har en "nominel" værdi. De har med andre ord en værdi: Løn, pension, bonus – den slags. De koster noget at give.

Men hvordan din lønpakke totalt set er sat sammen, har også en "oplevet" værdi.

Der er altid penge på bordet – penge du får udbetalt – som falder på områder, du måske ikke har interesse for. Kig på, om du kan flytte nogle af de beløb til områder, som er mere værd for dig. Mindre bonus for højere fast løn, småbeløb som du kan samle til noget uddannelse osv. De fleste har mellem 1.000 og 1.500 kroner per måned, som de kan flytte rundt på.

Andre ting har en oplevet værdi. F.eks. fleksibilitet. Det koster typisk ikke noget at give, men kan have stor værdi for dig. Og der er masser af den slags ting.

Når du har et overblik over ALLE de ting, du kan forhandle med, og du ved, hvad der er vigtigt for DIG, bliver det nemmere at komme med mange forskellige forslag. Ved at bringe flere ting i spil øger du sandsynligheden for, at du bliver imødekommet på nogle af dem.

På den måde kan I lægge boksehandskerne og få en positiv samtale om muligheder.

Læs også: "Det betaler sig HVER gang": Er dette vejen frem til en højere løn?

Trick nr. 3: Teknologi

De fleste kan ikke overskue mere end 2-3 elementer i en forhandling.

Heldigvis findes der teknologi, der kan hjælpe dig med præcis at skabe overblik over dine præferencer og muligheder. Som kan hjælpe dig med at se på, hvad du kan forhandle – og som kan hjælpe dig med at blive klogere på, hvad der er vigtigst for DIG.

Og så tilbage til den indledende cliffhanger:

Undersøgelser viser, at kvinder forhandler ligeså meget som mænd – faktisk mere – hvis der står i et jobopslag, at løn og vilkår er til forhandling.

Så hvis du er kvinde; hvis du arbejder som leder eller i HR; hvis du er optaget af ligeløn og gerne vil hjælpe andre kvinder med at forhandle – så kan du jo starte med at tilføje præcis den sætning i jeres kommende jobopslag. Du kan evt. starte i morgen.

Forhandlinger kan faktisk være en samtale bygget på princippet om samarbejde. Og når vi øver os i dét, så får vi også bedre resultater. Hele vejen rundt.

Anbefalet til dig