Voldtægt protest Brasilien
SPONSORERET indhold

20.000 kvinder smider tøjet i protest

Det foruroligende resultat af en meningsmåling fra Brasilien har fået kvinder i landet op af stolen.

Af:: Mi Skjold Brix Foto: Tumblr: naomerecoserestuprada
31. mar. 2014 | Livsstil | ALT for damerne

Meningsmålingen, der blev offentliggjort sidste uge, viste, at 65 procent af de adspurgte mente, at en kvinde selv er skyld i en voldtægt, hvis hun bærer afslørende tøj (Opdatering: Meningsmålingen der ligger til grund for de brasilianske kvinders demonstration har siden vist sig at indeholde fejl. Det reelle antal som er enige i den holdning viste sig at være 26 procent af de adspurgte, ifølge Huffingtonpost.com.).

58,5 procent mente, at hvis kvinder bare vidste, hvordan de skulle opføre sig, så ville der finde færre voldtægter sted.

3,810 brasilianere af blandede køn deltog i rundspørgen, der er foretaget af det brasilianske Institute for Applied Economic Research (IPEA) .

Den brasilianske præsident Dilma Rousseff har ifølge Yahoo.com været på Twitter og kritisere resultatet og sige, at det viser, "at det brasilianske samfund stadig har lang vej. Det viser også at regeringen og samfundet må arbejde sammen for at håndtere vold mod kvinder på i og udenfor hjemmet".

Men størst opsigt har den event og hashtagget, som journalist Nana Queiroz oprettede på Facebook, skabt. Her opfordrede hun kvinder landet over til at tage et billede af dem selv topløse med et skilt, hvor der på brasiliansk står: "Jeg fortjener ikke at blive voldtaget" (Não Mereço Ser Estuprada), som også var hashtagget for eventen. Beskeden lød at kvinderne skulle oploade deres billeder på sociale medier d. 28.marts klokken 20 brasiliansk tid. Det gjorde 20.000 kvinder og i mere end 24 timer var hashtagget trending på Twitter.

Uanset om kvinderne ville smide trøjen eller ej, var de velkommen til at deltage, forklarede Nana Queiroz ifølge Huffington Post:

- Det vigtigste er, at de som kvinder viser, at ingen andre end dem selv kan gøre krav på deres krop.

Se nogle af de stærke billeder fra kampagnen herunder:










Kilder: Huffington Post, Yahoo.com, Tumblr-blog