Er du også træt af, at det ALTID er dig, der skal holde styr på de huslige pligter?
Foto: Matilda Yokelin Du kan spare enormt meget tid på de praktiske opgaver i hjemmet, hvis du systematiserer dem rigtigt, mener klummeskribent Maj Ølting.

Her er løsningen til dig, der ALTID står for de praktiske opgaver i hjemmet

Føler du også, at du drukner i praktiske opgaver i hjemmet? Så er der god grund til at få bedre styr på "the mental load", mener klummeskribent Maj Ølting.

Selvom I måske deles om opgaverne i husholdningen, er der typisk én, der tager ansvaret for at vide præcis, hvornår det er tid til at vaske sengetøj igen, eller hvornår det er tid til at forny børnenes vaccinationer. Det er den person, som ender med enten at ”dele opgaver ud til den anden” eller ender med at stå for det meste af husholdningen selv. Det er typisk den person, der ender med at bære det, man kalder ”the mental load”.

The mental load er de mange ting, vi gør, når vi planlægger og fordeler opgaverne i hjemmet. Det kan være alt lige fra at vide, at der mangler flyverdragter i næste størrelse, til at aflevere biblioteksbøger til tiden og huske at købe nye batterier til røgalarmen. De her usynlige opgaver er der mange af for at få husholdningen til at køre rundt - og opgaverne bliver kun mangedoblet af, at der kommer børn i parforholdet.

Læs også: Marie Kondo: Ryd op i dit hjem – og få et bedre liv

Desværre oplever jeg, at det store praktik overload gør, at mange kvinder ikke får gået efter det, som de virkelig drømmer om. Man orker jo virkelig ikke at gå til spansk, yoga eller hvad man nu kan lide efter klokken 21, når man endelig er færdig med alle de huslige opgaver og kan falde om på sofaen.

Da jeg selv fik to små børn og vores familie flyttede til USA, gik jeg det første år hjemme med begge børn samtidig med, at jeg kørte min egen online business. Her fik jeg ærlig talt spat af, at praktisk husligt arbejde skulle tage så mange af mine meget sparsomme egne, frie timer. Derfor besluttede jeg mig for én gang for alle at bruge alle mine tidsoptimeringsværktøjer til at lave det ultimative system til at spare min tid på kedelige hverdagsopgaver. Det betyder, at jeg i dag har tid til at gå fuldtid hjemme med vores yngste datter og køre min egen business 1-2 timer om dagen, som er min store drøm. Alt det praktiske er sat i system til et absolut minimum.

For mig er det interessant i forhold til mine kunder, som er kvinder, der gerne vil have tid til at drive deres egen online virksomhed, men systemet kan bruges til alle, der bare gerne vil have skruet ned for hverdagspraktikken, så der er mere tid til at alle de sjove ting, vi har lyst til.

Derfor kommer her mine 5 trin til at sætte din hverdagspraktik mere i system og få flere fritimer til dig selv:

1. Få overblik over alle de huslige opgaver

Allerførst skal du have overblik over alle opgaver i husholdningen. Husk alle de usynlige opgaver. Det er også en opgave at være den, der husker på at tjekke op på, om børnene mangler tøj, eller om I alle er opdaterede med vaccinationer inden næste ferie.

Hvis I bor sammen som par, skal opgaverne bagefter deles imellem jer. I vil helt sikkert opdage, at I ikke er enige om, hvor mange af opgaverne der er nødvendige i en husholdning. Husk, at det ikke automatisk er den med det største rengøringsbehov, som bestemmer antallet af opgaver i den samlede husholdning. Herhjemme deler vi 50/50 med de opgaver, vi begge er enige om, er vigtige. Resten tager jeg, fordi mit behov er højere. Det tager jeg selv ansvaret for.

Prøv om I sammen kan sætte tidsestimat på alle de opgaver, I er fælles om at synes er vigtige. Når I er enige om arbejdsbyrden og tiden til hver opgave, er det nemlig nemmere at lave en fordeling mellem jer, som er fair.

Gå igennem hjemmet rum for rum og lav lister over alle opgaverne. Det kan godt tage lidt tid at få sig et fuldt overblik. Husk, at der ikke bliver flere opgaver af, at de bliver skrevet ned.

2. Fjern opgaver

Nu har du hele listen med alle opgaverne foran dig. Nu er det tid til at skrue max ned for dem. Vi har allesammen præcis de samme timer i døgnet, så hvis du opprioriterer, at hele dit hus skal shine, så er der bare mindre tid til din familie eller alt det sjove. Jeg har været nødt til at gå så meget på kompromis med mine standarder for mit hjem, mens jeg har haft små børn og haft min egen virksomhed, og det er du også nødt til, hvis du virkelig mener, at du vil lave andet i din fritid end at gøre rent.

3. Saml opgaverne i bunker

Det første, man gør inden for tidsoptimering, er at samle sine arbejdsopgaver i bunker.

Hver eneste gang du går i gang med en opgave, er der en opstartsfase - og den tid, du bruger på at starte nye opgaver op, kan du nemt minimere ved at samle samme type opgaver i bunker. Det er eksempelvis derfor, det er smart at lave madplaner, så du ikke skal spilde tid på at planlægge aftensmad og købe ind hver eneste dag. Et andet eksempel kunne være at samle alle de opgaver, som er uden for hjemmet, så du kun skal afsted én gang om ugen i stedet for at løbe ærinder dagligt. Kort sagt: Hvis du skal ud og købe batterier, så sørg for også lige at smutte forbi Matas og forbi biblioteket for at få afleveret biblioteksbøgerne, så du ikke skal afsted igen og spilder flere opstartsfaser.

Lav lister med de opgaver i husholdningen, der skal laves hver uge, hver anden uge, hver måned, hvert kvartal, hvert halve år og hvert år.

4. Øg intervallet

Når du har skrevet alle dine opgaver på listerne, begynder du at øge intervallerne. Hvis du før var i byen og løbe ærinder én gang om ugen, gør du det nu kun hver 2. uge. Hvis du før læste opdateringer på skoleintra hver dag, læser du dem nu kun hver 2. dag. Øg intervallet. Så sparer du nemlig endnu flere af dine opstartsfaser væk. Jo mere du øger, jo mere tid sparer du.

5. Testen

Til sidst skal du lave testen og finde ud af, om din plan for husholdning stemmer overens med virkeligheden. Sæt tider ud for alle opgaver på listerne ”hver uge, hver anden uge, hver måned osv.” Lav et regnestykke og find først ud af, hvad dit samlede antal timer for praktisk arbejde er hvert år, og bagefter hvad det i gennemsnit er hver dag. Stemmer det overens med den hverdag, du gerne vil have? Ellers har du kun to muligheder: Du kan enten strege flere punkter på dine lister og leve med, at alt ikke er præcis ligeså fint og flot, som du ville ønske, det var, eller du kan øge intervallet af punkterne og lave dem endnu mere sjældent. Så får du til gengæld mere tid til det, du gerne vil lave.

Klummeskribent Maj Ølting

Maj Ølting fakta.jpg"The mental load" er et amerikansk udtryk, der dækker over en lang liste af praktiske opgaver, som særligt kvinder ofte stresser over i familien. Maj Ølting bruger fænomenet som metode i sit arbejde som business-coach. Foto af Matilda Yokelin

Maj Ølting er indehaver af majolting.dk, hvor hun lærer solo-selvstændige kvinder at drive virksomhed uden at arbejde særligt mange timer om dagen. En af hendes metoder er at få styr på ”the mental load”, så man får frigivet flere timer til at bygge sin business. Se mere på majolting.dk

Se, hvad vi ellers skriver om: Rengøring og Familieliv