Michelle Obama: Førstedamen, der vandt vores hjerter
SPONSORERET indhold

Michelle Obama: Førstedamen, der vandt vores hjerter

Hun er uddannet fra Harvard University, hun har prydet forsiden af amerikansk Vogue hele to gange, og hun er den første afroamerikanske førstedame nogensinde. Og selvom hendes tid i Det Hvide Hus snart er ovre, betyder det ikke, at vi kommer til at se mindre til hende, mener ekspert. Vi har kigget nærmere på den populære præsidentfrue.

Foto: Getty Images
14. nov. 2016 | Livsstil | Eurowoman

Der var ekstra mange øjne på Michelle Obama, da hun officielt tiltrådte som førstedame i januar 2009 – som den første afroamerikanske af slagsen nogensinde.

Under Barack Obamas indsættelsesceremoni, der var et af de første arrangementer, hvor Michelle Obama havde rollen som førstedame, bar hun en hvid kjole i silkechiffon, der var designet af den dengang kun 26-årige og relativt ukendte, amerikanske designer Jason Wu.

Kjolen, der mindede om en brudekjole, symboliserede en ny og frisk begyndelse - et symbol, der komplimenterede Barack Obamas præsidentkampagne, hvor "håb" var et af nøgleordene. Men kjolen gjorde mere end blot det – den cementerede også den karisma, præsidentparret er kendt for, og som rækker længere end politik. Kjolen markerede med tydelig symbolik, hvordan parret først og fremmest var ægtefolk, som elskede hinanden. En kvalitet, der gjorde dem både vellidte og lette at identificere sig med for den amerikanske befolkning. Det image har Michelle Obama forstærket og plejet de seneste 8 år, og det har unægtelig gjort hende til en af de mest populære førstedamer, både blandt amerikanere og i resten af verden.

LÆS OGSÅ: Josephine Skriver: "Jeg er talsmand for en sag, min sag, og det er jeg stolt af"

1. Før titlen som førstedame
Michelle Obama blev født i Chicago i januar 1965 og er vokset op med sine forældre og sin 21 måneder ældre bror, Craig. I barndomshjemmet blev der lagt stor vægt på uddannelse, og både Michelle og Craig lærte at læse hjemmefra i en alder af blot fire år. Begge udmærkede sig så tydeligt på skolebænken, at de fik lov at springe 2. klasse over, og da Michelle nåede 6. klasse, tog hun ekstratimer i skolens program for begavede børn, hvor hun lærte fransk og tog avancerede kurser i biologi. Hun dimitterede fra high school i 1981, hvor hun havde årgangens næstehøjeste gennemsnit.

Efter high school blev hun optaget på det prestigefyldte Princeton University, hvor hun i 1985 fik en bachelorgrad i sociologi i en alder af blot 21. Derefter tog hun en doktorgrad i jura på Harvard, der kaldes USA's bedste universitet. Kort efter startede hun hos advokatfirmaet Sidley Austin, og det var her, hun i 1989 mødte sin kommende mand, Barack Obama.

Barack skulle være sommerpraktikant, og Michelle havde fået til opgave at være hans mentor. I starten nægtede hun at date Barack, da hun var bange for, at det ville skade deres arbejdsforhold, men overgav sig alligevel til sidst. To år senere giftede parret sig, og deres første barn, datteren Malia, kom til verden i 1998, efterfulgt af Sasha i 2001.

2. Bedrifter som førstedame
Michelles baggrund indenfor jura tæller blandt andet arbejde som mentor for en non-profit organisation, samt titlen som vicerektor på University of Chicago. Det juridiske arbejde med de blødere emner tog hun med sig ind i sit embede som førstedame. I 2010 gennemførte hun sin første nationale kampagne "Let's Move!", der fokuserede på at ændre tendensen til overvægt blandt skolebørn, som længe har været et stort problem i USA.

Ifølge Johannes Langkilde, som er DR's USA-korrespondent, er det ikke uvant, at en førstedame har et socialt engagement, men det er sjældent, at det bliver så direkte politisk, som tilfældet har været med Michelle Obama.

– Michelle er en politisk førstedame, og hun har kæmpet for alt fra børn og sundhed, hvor hun har fået implementeret sundere madordninger på skolerne, til militæret, hvor hun har rejst rundt og hilst på krigsveteraner. Hun har på den måde været en smule mere politisk end tidligere førstedamer. Det har typisk været de mere bløde værdier, hun har taget fat om, men det har også resulteret i en bred anerkendelse fra både republikanere og demokrater, fortæller Johannes Langkilde.

Blandt de andre flueben, Michelle Obama har kunnet sætte i sin tid som førstedame, er The School Lunch Program, der tilbyder mere end 21 millioner børn fra underklassen billige måltider, hvor frugt, grøntsager og fuldkorn er en fast del af udvalget. Hun har fået en af verdens største restaurantkoncerner, Darden, der ejer flere amerikanske restaurantkæder, til at forbedre deres børnemenuer ved at tilbyde frugt og grøntsager til hver menu, og hun har grundlagt Joining Forces – et nationalt initiativ, der skal støtte militærveteraner gennem bedre uddannelse, sundhed og arbejdsmuligheder.

Det arbejde, hun har udført for de folkegrupper, som er dårligt stillede, har gjort hende populær, selv når hendes mand ikke var det. Da Baracks popularitet lå på blot 43% af den amerikanske befolkning, lå Michelle samtidig på 68%. Et tal, der i gennemsnit også er højere end for de to tidligere førstedamer, Hillary Clinton og Laura Bush.

LÆS OGSÅ: Esbens kæreste fik kræft som 24-årig: "Nu er det min tur til at gøre noget for hende"

3. Stilikon og forbillede
Udover de politiske bedrifter har Michelle Obama også vist sig at være et stærkt forbillede for kvinder – med en så sikker stil, at hun er blevet sammenlignet med et historisk stilikon som Jackie Kennedy. Chris Pedersen, der er vært og tilrettelægger på DRK, fortæller, at Michelle Obamas evne til at blande luksusmærker med high street gør hende mere let at spejle sig i:

– Den amerikanske førstedame har som historisk figur en stor rolle i forhold til 'almindelige' kvinders stil, og særligt Michelle Obama har fra starten af sin mands præsidentperiode været bevidst om at repræsentere det almindelige såvel som avantgarden. En af de første ting, hun blev fotograferet i, var det amerikanske high street mærke J. Crew, som hendes døtre også er blevet fotograferet i, og på den måde markerede hun fra starten, at hun kunne afspejle den amerikanske middelklasse, fortæller Chris Pedersen.

Allerede fra starten viste Michelle Obama, at hun havde en personlig stil. I modsætning til de to foregående førstedamer, Hillary Clinton og Laura Bush, der valgte at bære designere fra deres hjemstater, valgte Michelle Obama en relativt ukendt amerikansk designer fra New York – et valg, der hædrer upcoming designere og forstærker fortællingen om den amerikanske drøm. Kjolen vakte desuden opsigt blandt konservative i USA, da den var ærmeløs. Det er forholdsvist uset i USA, hvor de tre foregående førstedamer alle bar balkjoler, der dækkede begge arme.

Chris Pedersen fortæller, at Michelle Obama har en moderne udstråling og stil, der får hende til at virke nutidig og relevant, men som samtidig er noget, der er tænkt over og har et budskab. Præcis som vi selv ser det her i Danmark med Kronprinsesse Mary.

– Tøj er politisk. Det indgår i en bredere nationalfortælling, når Michelle Obama eksempeltvist vælger at bære Jason Wu ved sin indsættelse, og når hun som sidst bar Versace ved et statsbesøg fra Italien. Hun kommunikerer gennem sit valg af tøj, på lige fod med alle de andre kommunikationsmidler. Det ser man også med Mary, når hun bærer den bæredygtige H&M-kollektion til Fashion Summit, hvor hun også på et tidspunkt dukkede op i bæredygtigt design fra Designers Remix. Hun er tydeligvist bevidst om at bære dansk design og at balancere luksus-fornemmelsen, som man forventer fra en Kronprinsesse, med det tilgængelige, som befolkningen kan relatere til.

– Man kan grine af det, men i alle kulturer er tøjet et meget klart og vigtigt kommunikationsmiddel. Det bliver ganske enkelt aflæst og analyseret og skal derfor bruges med bevidsthed, fortæller Chris Pedersen og tilføjer, at Obama er moderne som Jackie Kennedy og har god smag som Nancy Reagan, og at hun repræsenterer samtidens kvindeideal om at være sporty, veluddannet og selvsikker, hvilket er med til at gøre hende så populær.

4. Tilstedeværelse på de sociale medier og andre platforme
I Obamas to præsidentperioder har især parrets tilstedeværelse på de sociale medier været unik. Som det første præsidentpar i de sociale mediers storhedstid, har de taget kommunikationsformen til sig, og det betyder også at førstedamen nok er mere bevidst om sit udseende end nogensinde før, da de sociale medier gør den kontakt og tilgang hun har til befolkningen mere personlig.

– Billedet er blevet vigtigere end stort set al anden kommunikation. Tænk på forskellen mellem en kontaktannonce og Tinder. Førhen kunne du kommunikere dig selv med ord, og nu bliver vi instinktivt bedømt på billedet. Vi bliver gransket, revet fra hinanden og sat sammen igen på 10 sekunder. Det bliver førstedamen nødt til at navigere i og reagere ud fra, og det er benhårdt, fortæller Chris Pedersen.

Johannes Langkilde er enig i, at Michelles positive tilstedeværelse på de sociale medier har stor betydning, men siger samtidig også, at det ikke kun er her, Obama-parret udmærker sig.

– Michelle Obama er en vellidt person. Hun er en højtuddannet, veltalende, smuk kvinde, der også har taget sig af sine døtre. Hun er utrolig empatisk og forstår at være i øjenhøjde med vælgerne. Hun er multifaceterret og besidder en bred vifte af kvaliteter, som rammer mennesker på så mange niveauer. Både hun og Barack er mere aktive på diverse amerikanske talk shows, som når ud til folk på en helt anden måde, end for eksempel George Bush var. Det gør Michelle mere vellidt, og hun formår at ramme den helt brede amerikanske middelklasse. Og det har ingen, hverken præsidenter eller førstedamer, formået at gøre før, fortæller Johannes Langkilde.

LÆS OGSÅ: Da Dittes hoved ramte asfalten, blev hendes liv ændret for altid

5. Fremtiden
Chris Pedersen og Johannes Langkilde er enige om, at vi kommer til at se meget mere til Michelle Obama de kommende år – både som stilikon, men også indenfor politik.

– Der vil blive holdt stærkt øje med parret, uanset hvad de vælger at lave. Michelle Obama er en af de mest populære skikkelser i amerikansk politik og populærkultur ifølge flere brugerundersøgelser. Men siden hun nu ikke længere behøver at please en masse vælgere og kritikere, kommer vi nok til at se en vildere Michelle. Hun kan tydeligvis godt lide mode, og hun tør lege med det og være eksperimenterende. Hun kan være sig selv, og det kommer nok til at betyde mere Comme des Garcons og mindre J.Crew., fortæller Chris Pedersen og uddyber, at Michelle Obama nok slet ikke er færdig med at overraske os med sine garderobevalg.

Johannes Langkilde fortæller også, at Barack Obama har lovet sin hustru ikke at engagere sig i politik, efter hans embede er ovre, men at Hillery Clinton havde et udtalt ønske om at samarbejde med Michelle Obama, hvis hun vandt præsidentvalget. Det bliver derfor nok i højere grad den kvindelige Obama end den mandlige, vi kommer til at opleve på den politiske scene i fremtiden.

Michelle Obama har også både aktivt ført kampagne for Hillary, men også for sin mand i 2008 og 2012. Under disse kampagner har hendes kælenavn været "The Closer", altså "lukkeren", grundet hendes evne til at få ubeslutsomme vælgere til at love, at de vil stemme med en såkaldt "vote pledge". Det har også fået folk til at tale om, hvorvidt Michelle Obama vil være en mulig præsidentkandidat i fremtiden. Skulle det ske, er Johannes Langkilde ikke i tvivl om hendes chancer:

– Hendes "When they go low, we go high"-tale til demokraternes konvent havde en utrolig stor gennemslagskraft, og det fik folk til at spekulere på, om hun vil stille op i fremtiden, selvom hun på nuværende tidspunkt har sagt nej. Jeg tror, hun ville have en overordentlig god chance, hvis hun gjorde. Hillary har netop haft den ulempe, at hun er blevet set som kold og egoistisk. Uanset om man mener, den stempling er retfærdig eller ej, er der meget få, som ville kunne sige det samme om Michelle Obama. Udover at hun er vellidt, så er hun som kendt for at være utrolig veltalende og intelligent, så hun besidder alle de kvaliteter, amerikanerne efterspørger, når de sætter deres kryds. Men vi må vente og se.

MICHELLE OG MODEN
Chris Pedersen er vært og tilrettelægger på DRK, og han er netop nu aktuel med "Skønhedens Magt" på DR K. Chris Pedersen er desuden anerkendt modejournalist og har tidligere været moderedaktør på Euroman og redaktionschef på Cover. Vi har bedt Chris udvælge 3 af Michelle Obamas bedste outfits.

1. Jason Wu på forsiden af Vogue marts 2009
– Den lilla kjole på forsiden af amerikansk Vogue var designet af Jason Wu og var faktisk ret kontroversiel. Michelle Obamas stærke arme vakte kritik – husk, vi er i USA. "Det kan man ikke", "hun ligner en mand", "hun er ufeminin" blev der sagt. Men Michelle Obama er stærk. Hun træner, og hun har sundhed som en af sine mærkesager. Hun har ladet sig filme i træningscentret og har taget armbøjninger på TV. Den ærmeløse kjole fremhæver armene, og det har faktisk været et af hendes trademarks. Armene og de stærke skuldre.

NB: Michelle er den anden førstedame, der har været på forsiden af Vogue, efter Hillary Clinton. Michelle Obama er dog den eneste førstedame, der har prydet forsiden 2 gange. Første gang i marts 2009 og igen i april 2013.

2. Alexander McQueen til kinesisk statsmiddag (Februar 2011)
– Den rød-sorte Alexander McQueen-kjole vakte en del kritik, da hun bar den, fordi den ikke var amerikansk designet. Men folk skal huske, at hun bar den til en kinesisk statsmiddag, og den var en klar hilsen til kinesisk symbolik og designtradition. Den røde farve i Kina betyder nemlig "good luck". Dette er et godt eksempel på, hvordan tøj indgår i en bredere fortælling om nationale symboler.

3. Versace til Obama-parrets sidste officielle statsmiddag (Oktober 2016)
– Den rosa-gyldne Versace var et hit. Et anerkendende nik til den amerikanske modeindustri, men også en sexet kjole, der udstrålede mere Hollywood end førstedame. Det var den sidste statsmiddag for Obama-parret, og det må siges hun "left the building on a high". 

LÆS OGSÅ: Amalie tog orlov fra sit sygeplejestudie for at gøre noget helt vildt

LÆS OGSÅ: 10 ting, som du kan shoppe med god samvittighed

LÆS OGSÅ: "Det nytter ikke noget, at vi siger til alle vores børn, at de er smukke, når det ikke passer"