Mød Danmarks modedronning
SPONSORERET indhold

Mød Danmarks modedronning

Foto: Pia Winther
25. dec. 2012 | Livsstil | Eurowoman

Glæd dig, for lige om lidt åbner Marc Jacobs og Stella McCartney ­butikker i København, og Marise Østergaard, der i forvejen har ­Christian Louboutin-butikken, er kvinden bag. I sit første store ­interview fortæller iværksætteren om kærligheden til karrieren, ­butikkerne og Monsieur Louboutin på et dansk dansegulv.

September 2011. En smilende Marise Østergaard bliver fotograferet ved siden af skodesigneren Christian Louboutin, hvis rødsålede stiletter i sin tid gjorde sig fortjent til deres egen credit på rollelisten i Sex and the City. Marise Østergaard er i en specialsyet kjole fra Ole Yde og tårnhøje Louboutin’er, og Christian Louboutin selv er i hvid jakke og røde sko med nitter, naturligvis fra eget mærke. De er som taget fra en rød løber under modeugen i Paris, men dette foregår ikke desto mindre i København, hvor iværksætteren Marise Østergaard, der også er kendt som kvinden bag Europas første Marc by Marc Jacobs-butik, har gjort endnu et imponerende scoop: Sammen med sin mand Nikolaj har hun midt i en krisetid fået verdens mest feterede skodesigner til at åbne butik i den danske hovedstad.

15 måneder senere, i december 2012, sætter Marise Østergaard yderligere trumf på karrierens CV, når hun står bag åbningen af både Marc Jacobs’ (!) og Stella McCartneys (!!) fine arkitekttegnede butikker i centrum af det gamle København. I en alder af 34 år har Marise Østergaard sammen med sin mand markant ændret det københavnske bybillede og over en årrække skabt en international opfattelse af byen som et magtfuldt shoppingcentrum i Nordeuropa. Hun er ligeledes kvinden bag Marc by Marc Jacobs-butikkerne i både Aarhus og Stockholm, og så sent som i september åbnede hun også det danske smykkemærke Line & Jo’s første butik i Sveriges hovedstad.

Alligevel er Marise Østergaard ikke et offentligt kendt ansigt som så mange andre mere åbenmundede personligheder inden for den danske modebranche, og hun giver sjældent interviews. Men det er også sådan, hun foretrækker det.

Som hun tager imod i Christian Louboutin-butikken i Grønnegade, er det første, der slår én, hendes højde (hjulpet godt på vej af, naturligvis, leopardplettede Louboutin-kilehæle: “De er så gode på de københavnske brosten!”). Hun er iført smalle jeans og en knaldrød sweater fra Marc by Marc Jacobs, de lange brune lokker er løse, og på fingrene glimter ringe fra Line & Jo. Marise Østergaard udstråler en sympatisk ro og ikke så lidt parisisk elegance, som hun sætter sig til rette i sit lille kontor i butikkens baglokale og sipper af sin kaffe. Stakke af papirer, nips og sedler fylder op på skrivebordet rundt om computeren, men man fornemmer, at der er orden i kaos. Hun er ikke en kvinde, der overlader noget til tilfældighederne.


På jagt i mormors klædeskab
Marise Østergaard er født i 1977 og vokset op i Gentofte med sine forældre og storesøster.
Moren var hjemmegående, mens faren havde et dækfirma samt kosmetikfirmaet A.V. Rørsgaard & Co. 

“Mine forældre har altid lyttet meget til os børn ved middagsbordet, og vores meninger er blevet taget seriøst. Jeg har aldrig følt, at jeg var for lille til at måtte være med i samtalen, og det har været befriende,” fortæller iværksætteren.

Lige siden hun var ung, har hun været meget interesseret i modens æstetik og udtryksmuligheder, men fulgte aldrig slavisk sæsonernes trends.

“Man kan diskutere, om jeg var så forfærdelig æstetisk i min stil, da jeg var teenager, for mit tøj var meget kulørt og en blanding af alt muligt. Jeg har altid haft lyst til at være lidt modsat. Da folk fx gik i Buffalo-støvler, købte jeg snabelsko i ruskind,” smiler Marise Østergaard.

Hun har altid elsket at klæde sig ud, og særligt mormorens skab var et skatkammer af eksotiske kjoler, guldsko og fine smykker.

“Min mormor Hanne var virkelig herlig. Hun havde altid lange røde negle, og når hun var på ferie hos os over julen, sad hun om morgenen i stuen i lang negligékjole og store solbriller, fordi hun ikke havde lagt makeup endnu. Det var der ingen, der stillede spørgsmål ved. Hun gik også altid i høje hæle, selv da hun kom langt op i 80’erne. Min mormor var hele livet et meget liberalt menneske med højt til loftet, og det er til stadighed noget, jeg selv prøver at efterleve,” fortæller Marise Østergaard.

Som voksen er hun stadig vild med udklædning, og hvert år holder hun og manden Nikolaj en kæmpe udklædningsfest for alle vennerne.

“Jeg finder altid på et tema, og så dekorerer vi huset derefter. Vi holdt en fantastisk fest for et par uger siden, hvor alle var klædt ud som sørøvere og sirener,” fortæller Marise Øster­gaard, som bestemt ikke mener, at man nogensinde bliver for gammel til at omfavne modens kamæleon’ske egenskaber.

Fortsætter på næste side...

Kærlighed og kashmir
Tilbage i år 2000 lå det slet ikke i kortene, at Marise Østergaard skulle være butiksejer. Hun havde derimod altid fået af vide, at hun burde udnytte sin kreativitet til at blive designer, og efter at have gået på guldsmedehøjskolen delte hun som 23-årig et smykkeværksted med veninden Line Hallberg på Amager.

“Jeg skulle finde ud af, om jeg ville have en læreplads som smykkedesigner, mens Line var ved at udvikle sin forretning – det, der senere blev til mærket Line & Jo,” fortæller Marise Østergaard.

Midt i hendes overvejelser dukkede Nikolaj Østergaard, søn af forretningsmanden og tidligere bestyrelsesformand i Parken, Flemming ‘Don Ø’ Østergaard, dog op, og deres efterfølgende kærlighedshistorie skulle komme til at give Marises karriere en velkommen, men uventet drejning.

“Nikolaj havde en kashmirbutik ude på Jægersborg Allé, og op til min mors fødselsdag var jeg derude sammen med hende for at se på ønsker. Jeg tussede rundt i butikken, og dér stod Nikolaj så. Vi snakkede lidt, og ugen efter mødtes vi igen, da jeg kom forbi for at købe min mors gave. Derefter stødte vi på hinanden inde i byen et par gange, og efter nogle måneder fik han endelig lov til at invitere mig ud. Og det var faktisk det – sådan blev vi kærester,” fortæller Marise Østergaard.

Parret fandt hurtigt ud af, at de delte en fascination af mode og design, og Marise Østergaard fik lov til at døbe Nikolajs basiskashmirmærke Månestråle, ligesom hun også selv begyndte at designe tøjet. Sammen tog Marise og Nikolaj desuden på en del rejser, og i udlandet stødte de ofte på fine mærker, der ikke var til at få i Danmark. Det gav det unge par en idé.

“Parallelt med udviklingen af Månestråle åbnede vi multibrandbutikken Magilleriet i Grønnegade i København. Det var en fest at få lov til at indrette den butik selv. Mange af mine gamle trøjer fra skabet blev fx syet om til puder i omklædningsrummet,” fortæller Marise Østergaard.

I Magilleriet solgte hun og Nikolaj bl.a. smykker fra Arena, Matthew Williamson, Månestråle, Technomarine ure (“Det hotteste hotte dengang!”) og, som de første i Danmark, Stella McCartney. Marise Østergaards egne smykkedesign blev det dog ikke til.

“Jeg havde fået indrettet disken i Magilleriet til at kunne indeholde alle de smykker, jeg skulle designe. Men jeg tror, at alle, der har prøvet at åbne en butik, vil kunne fortælle, at der altså ikke er så meget tid til også at sidde og lave smykker ved siden af. Jeg var kun 23 på det tidspunkt og stod i butikken seks dage om ugen,” fortæller iværksætteren.

Smykkeprojektet blev lagt på hylden.

“Men det var ikke et tab for mig. Det var bare sjovt at få noget andet ind under huden, og jeg kunne rigtig godt lide at sælge og servicere kunderne. Det var nogle meget anderledes ting, vi havde i Magilleriet – jeg havde jo ingen erfaring med indkøb, så hvis et stykke tøj kom i sort og rødt, købte jeg det i rødt. De mere kommercielle styles havde vi ikke mange af. Månestråle var nok vores ‘rugbrødsbrand’,” fortæller hun.


Da Marise Ø mødte Marc J
De gode erfaringer med at drive Magilleriet gav Marise og Nikolaj Østergaard blod på tanden efter nye eventyr, og som 29-årig stod Marise bag åbningen af Europas første Marc by Marc Jacobs-butik på Christian IX’s Gade i København. Det var en bedrift, der krævede en god portion stædighed og is i maven. Ikke mindst fordi butikken åbnede i efteråret 2007, lige da finanskrisens første chokbølger ramte. Om beslutningen fortæller hun:

“Jeg havde ikke lyst til at dele mine mærker med andre, og når man har en multibrandbutik som Magilleriet, kræver det virkelig rundsave på albuerne, hvis man hele tiden skal sørge for, at andre forhandlere ikke også får ens mærker. Jeg syntes, det ville være fantastisk at kunne bruge al min energi på ét brand,” forklarer Marise Østergaard.

Hun havde et meget klart billede af, hvad Marc by Marc Jacobs stod for.

“Det handlede om en mavefornemmelse, for der var jo butikker, der forhandlede Marc by Marc Jacobs rundt om i København, men identiteten var bare ikke rigtig repræsenteret,” fortæller hun.

Hun og Nikolaj havde netop fået deres første barn Regitze, som kun var et par måneder gammel, da Marise satte sig og skrev oplægget til Marc Jacobs for at overbevise dem om, at København skulle have en Marc by Marc Jacobs-butik. Halvanden måned efter blev parret kaldt til møde i Milano, hvor de startede forhandlingerne.

“Marc Jacobs’ team ville ikke sige go, før vi havde et lokale, og vi kunne ikke skrive under på et lokale, før vi havde et mærke. Det tog ca. ni måneder, før vi havde en underskrift,” husker Marise Østergaard.

Da kontrakten endelig var på plads, kunne Østergaard-parret fejre sejren med en tur til London, hvor Marc by Marc Jacobs i 2007 holdt show. Det blev på mange måder en speciel oplevelse for familien:

“Showet skulle afholdes på hotellet Claridge’s, hvor vi havde booket et værelse. Marc Jacobs havde desuden netop åbnet sin første mainline-butik i London, så vi satte Regitze i barnevognen og gik ud for at se butikken. På vej ud af hotellet stødte vi ind i et entourage med nogle flotte piger og en ung mand. De begyndte at dikkedikke til Regitze, og vi stod lidt og sludrede med dem. Senere så vi dem igen ovre i Marc Jacobs-butikken, men det tænkte jeg ikke videre over. Det var først, da vi samme aften sad på første række til showet, og designeren til sidst selv kom ud på catwalken, at jeg fik et chok. Det var Marc Jacobs, vi var stødt på flere gange i løbet af dagen, og som havde stået og pludret med min datter,” griner Marise Østergaard.

Hun er godt klar over, at det lyder underligt, at hun ikke genkendte den berømte designer:
“Det var lige på det tidspunkt, hvor Marc Jacobs gik fra at have haft langt grunge-hår og briller til at springe ud som helt korthåret og trænet. Derfor tænkte jeg slet ikke over, at det kunne være ham, da vi mødtes. Lidt komisk,” fortæller Marise, som siden fik lejlighed til at hilse ordentligt på designeren.

Nyfødt med på job
Efter en vellykket butiksåbning i København så Marise og Nikolaj Østergaard potentiale i Marc by Marc Jacobs i Skandinavien og åbnede i 2010 yderligere to butikker med mærket i Aarhus og Stockholm. Det skulle vise sig at være en god idé, for særligt butikken i Stockholm fik en forrygende start, eftersom Sverige slet ikke havde været mærket af finanskrisen på samme måde som Danmark. Og så høstede Marise internationale skulderklap for sit utrættelige drive.

“I løbet af årene og arbejdet med Marc by Marc Jacobs er Marc Jacobs’ mangeårige partner Robert Duffy blevet en personlig ven, så han kom med til åbningen af butikken i Stockholm og støttede op, hvilket var rigtig dejligt,” fortæller Marise Østergaard.

Året inden, i 2009, var forretningskvinden blevet mor for anden gang til sønnen Oliver, og hun og Nikolaj havde desuden startet mærket Hazel, den ‘frække’ tvillingesøster til det mere pæne Månestråle.

“Lige efter jeg havde født Oliver i november, syntes Nikolaj, at vi da også skulle have et nyt mærke,” griner Marise Østergaard.

Og som sagt så gjort. I december holdt Marise møder derhjemme, mens den nyfødte sov, og en kollektion blev stablet på benene.

“Som selvstændig er det utrolig befriende at kunne have sit arbejde med overalt, også derhjemme. Begge vores børn er desuden kommet meget med rundt på rejser og i showrooms, og jeg synes, de er blevet nogle meget dygtige og sociale små mennesker. Og heldigvis synes de også, at det er en fest,” fortæller Marise.


Fest med Louboutin
Hvis nogen i sin tid løftede et øjenbryn, da Marise og Nikolaj Østergaard åbnede Marc by Marc Jacobs-butikken, var flere ved at falde bagover af forbløffelse, da parret annoncerede åbningen af en Christian Louboutin-butik i København i sommeren 2011. Tårnhøje luksusstiletter midt i økonomisk-tømmermandsramte og skandinavisk jordbundne København? Det virkede næsten herligt provokerende. Nogle korsede sig, men langt de fleste (kvinder) takkede himlen for Marise Østergaard, som syntes at mene, at hvis danske kvinder alligevel skulle sjoske igennem en grå krisetid, kunne de da i det mindste gøre det i fantastisk fodtøj. Og som sagt så gjort.

“Nikolaj havde en ekstremt stærk følelse af, at brandet Louboutin var så ikoniseret, at det ville kunne bære, så vi begyndte at se os om efter lokaler, hvilket bestemt ikke altid er helt nemt i indre København. Derudover skulle vi se på, om økonomien ville kunne hænge sammen, men puslespillet gik op,” smiler Marise Østergaard.

“Christian Louboutin kom selv til Danmark i forbindelse med åbningen og var et enormt behageligt menneske. Først holdt vi reception i butikken, og så var vi til en lille hyggelig middag på restaurant Geist på Kgs. Nytorv. Louboutin er en meget beleven og interessant mand, og da vi senere holdt en fantastisk fest, gav han den gas på dansegulvet! Vi fortsatte til kl. fem om morgenen, hvor Nikolaj og jeg måtte overlade ham til hans chauffør, som kørte ham hjem på hotellet,” husker Marise Østergaard med et grin.

Hun er glad for de personlige relationer med designerne, der gør “at man lige arbejder det hårdere, og at kommunikationen bliver lidt nemmere.”

“Designere som Marc Jacobs og Christian Louboutin bliver tit sat op på nogle piedestaler, men heldigvis har de som mennesker ikke taget skade af al opmærksomheden, og det er rart at opleve,” forklarer Marise Østergaard.

 

Den røde tråd
For et par måneder siden stod Marise og Nikolaj Østergaard bag den første Line & Jo-butik i Stockholm, og selv om Marises veninde Line Hallberg og partneren Jo Riis-Hansen, Christian Louboutin, Marc Jacobs og Stella McCartney på papiret ligner vidt forskellige designere, er der intet tilfældigt over Østergaard-parrets valg af mærker.

“For mig er der en helt klar rød tråd. For det første er de nogle af dem, der lyser kraftigst på modens stjernehimmel lige nu. For det andet er de utrolig fastcementerede til trods for deres relativt unge alder som modehuse. De vil ikke pludselig være væk i morgen, og derfor giver det mening for forbrugerne at investere i deres kvalitetsprodukter. En tredje parameter er, at alle tre designere selv er medejere af og dybt involverede i deres virksomheder. Det er alle firmaer, der har en meget stærk kontrol over, hvad der foregår, lige fra hvem der bliver ansat, til hvordan deres butikker skal se ud, og hvem de skal samarbejde med,” forklarer Marise Østergaard.

Hun beskriver, hvordan Stella McCartney fx selv personligt var med til at godkende alle detaljer, da butikken i København blev indrettet. Og så kommer hun med en af forklaringerne på, hvorfor disse store modehuse tilsyneladende er så glade for den lille danske hovedstad.

“De er tossede med byens ånd og synes, her er inspirerende at være pga. den skandinaviske stil. Mærkerne har deres egne in-house-arkitekter, som de altid arbejder med, når der skal designes en ny butik, og disse arkitekter har alle været meget imponerede af stemningen i København,” fortæller Marise Østergaard.

Hun bruger selv meget tid i sine butikker og rykker sit kontor rundt til de forskellige for rigtig at være en del af det hele, særligt i butikkernes første måneder.

“Jeg holder meget af at være sammen med vores personale. De er jo alfa og omega i sådan en type virksomhed, som vi har, og dem, der skal få det til at spille hver dag over for kunderne,” understreger iværksætteren.

Er der noget, Marise Østergaard virkelig lægger stor vægt på, er det service. Og hun er ikke helt tilfreds med tilstandene i Danmark.

“Jeg synes, at vi herhjemme har fået en lidt uprofessionel tilgang til servicefaget. Det er blevet nedprioriteret, og hvis man spørger manden på gaden, vil han nok mene, at alle da kan finde ud af at stå i butik. Men jeg skal hilse og sige, at der er stor forskel på folks kompetencer. Man skal kunne lide at servicere folk og få en tilfredshed ud af at få et salg hjem. Det kan være svært at få de rigtige mennesker til butikkerne, når servicefaget ikke bliver taget seriøst,” fortæller Marise Østergaard.

I hendes butikker er ekspedienter ikke en metervare, der bare kan hives ind fra gaden, men betydningsfulde repræsentanter for de individuelle mærkers brandidentitet. Og hun glæder sig til at kunne sende sine kunder rundt i ‘den gyldne trekant’, som hun kalder området omkring Christian Louboutin-, Marc Jacobs- og Stella McCartney-butikkerne.

“Det vil være dejligt, hvis vi kan skabe en synergi mellem vores butikker, og jeg håber, at personalet også vil synes, det er sjovt at være del af en voksende virksomhed,” siger Marise Østergaard.


Til MET-galla i NY
Med butikker i København, Aarhus og Stockholm skulle man tro, at Marise Østergaard og hendes mand havde nok på tallerknen til at mætte selv de mest ivrige iværksætteres opstartsdrømme. Men parret har langtfra lukket porteføljen.

“Nikolaj og jeg diskuterer hele tiden nye muligheder og leger djævlens advokat over for hinanden, når vi får en idé. Investeringsomkostningerne ved at åbne denne slags butikker er høje, så det er klart, at det er tørre tal, der lægger rammerne for, om noget kan lade sig gøre eller ej. Vi skal først og fremmest forankre os stærkt i de byer, vi er i – men så kan det også være, at vi kigger på nogle nye byer i fremtiden,” siger Marise Østergaard.

På spørgsmålet om, hvad det vildeste, hun har oplevet i sin karriere, har været, vakler Marise mellem et par alvorlige økonomiske gysere i forbindelse med butiksåbningerne og én ganske særlig, ultraglamourøs event. Hun vælger den glamourøse og fortæller således:

“I 2009 blev Nikolaj og jeg inviteret til den årlige MET Gala i New York, hvor hele modeverdenen samles til en luksuriøs gallafest. Det år blev den holdt af Marc Jacobs, amerikansk Vogues Anna Wintour, Kate Moss og Justin Timberlake. Vi blev fløjet til New York og kørt direkte ind i Marc Jacobs-butikken, hvor vi blev klædt på fra top til tå. Det var en fuldstændig fantastisk event. Pludselig stod vi ved siden af Madonna, Victoria Beckham, alle de store topmodeller og skuespillere. U2, Rihanna og Kanye West underholdt, og det var nærmest som at være med til en Oscar-uddeling. Der faldt virkelig noget stjernedrys over os den aften,” fortæller hun.

Hun elsker, når mode og udklædning går op i en højere magisk enhed som fx til MET-gallaen, men ærgrer sig over, at ordet mode i vor tid generelt har fået en lidt negativ klang.

“Mode har fået så mange synspunkter med sig, og mange opfatter det som noget slavisk og dikteret. Det er helt ironisk for mig, som ser mode som det stik modsatte: Jeg synes, man skal anskue mode som noget befriende, der giver os uendelige udtryksmuligheder,” siger hun.
“Mode er jo ligesom musik: Den skulle gerne gøre dansen igennem livet lidt sjovere.”
For denne iværksætter er dansen vist kun lige begyndt.

Læs også : Få historien om Kenzo »