Modens nye hovedstad: Los Angeles
Foto: All Over Press, Frederik Lentz Andersen, Sune Gamst, Getty Images og iStock, The Row, Alchemy Works Modens nye hovedstad: Los Angeles

Derfor hedder modens nye hovedstad: Los Angeles

Der er Paris, London, Milano og New York. Og så er der Los Angeles.Byen, der engang var udskældt for dens skal af plastik og indhold af dårlig smag, bliver nu hyldet af den kreative klasse. Én efter én pakker deinternationale designere kufferten med kreationer for at vise shows og åbne butikker over there. Når de tager hjem, er de tanket op på inspiration, somde har suget til sig fra palmeskyggen og byens langsomme tempo.Eurowoman tog til L.A. for at forstå hypen.

Los Angeles. Byen, hvor Hollywood-skiltet og filmstjernerne har trukket al opmærksomheden, har fået nyt fokus, moden. De store designere valfarter til den palmepakkede, solbeskinnede by, der strækker sig langt og fladt langs Stillehavet, og som har skruet ned for tempoet og op for kreativiteten. Tie dye-tanktoppene og de afklippede denimshorts er blevet byttet ud med high end fashion.

LÆS OGSÅ: Her er Pernille Teisbæks bedste tips til Paris

Byens nye status som modemetropol begyndte med et "Oh no, he didn't?!", da Hedi Slimane i 2012 blev kreativ direktør for det ærkefranske modehus Saint Laurent. Ikke bare slettede han 'Yves' fra navnet, han flyttede også størstedelen af designstudiet fra Paris til L.A., hvor han har boet og fotograferet i sine sabbatår, fra han forlod jobbet som kreativ direktør hos Dior Homme i 2007 til sin nuværende metier hos Saint Laurent. I et af sine sjældne interview fortalte han til Vogue i 2013, hvordan han forsøger at skabe en balance mellem 'den moderne verden' i form af L.A.-studiet og 'kirken, den rene tradition' – modehusets arv fra Paris.

LÆS OGSÅ: 7 grunde til, at du skal tage til Hamborg

- Los Angeles har en vibrerende mytologi, som jeg finder meget inspirerende, har New York Times citeret ham for at sige. Men hvorfor lige L.A. af alle steder, spurgte modeverdenen, som ikke just har været kendt for at elske Los Angeles lige så højt som Andy Warhol, der proklamerede: 

- I love Los Angeles. Everybody's plastic, but I love plastic.



London til Los Angeles
Nok kan man stadig spotte botox-næb og silikone, der strutter ud af kroppen på Muscle Beach ved Santa Monica, men resten af Los Angeles' plastik og tacky ry smelter bort i takt med, at flere og flere designere kommer til byen. For Hedi Slimane er langtfra alene om sin begejstring. I maj holdt Louis Vuitton sit Cruise 2016-show i ørkenbyen Palm Springs godt 150 km fra L.A., hvor 500 gæster blev fløjet ind fra hele verden. Og kunstnerisk direktør Nicolas Ghesquière var inspireret af netop Californien til cruise-kollektionen.

- Der er en kropsbevidsthed her, en gotisk fornemmelse. Det er indianerkulturen, ørkenen. Det er det, jeg ønsker at give udtryk for i kollektionen, sagde Nicolas Ghesquière ved showet og understregede: Der er en særlig frihed her.

Det ved også Burberry, der præsenterede sin a/w 15-kollektion med showet London to Los Angeles ved Griffith Observatory i Los Angeles i april. Blandt de 700 gæster talte Anna Wintour, Mario Testino samt Victoria og David Beckham.

- Los Angeles er et fantastisk og inspirerende miks af mennesker fra forskellige verdener inden for film, teknologi, musik, arkitektur, mad og kultur og nu også mode. Los Angeles er center for en eksplosion af kreativitet lige nu, sagde kreativ direktør Christopher Bailey.

Og Tom Ford slog to fluer med et smæk og holdt show i Los Angeles samme weekend som Oscar-uddelingen i februar.

Men designerne indtager ikke blot L.A. med shows. De forsøger også at indfange livsstilen over there, den evige sommer og den bohemede vibe, der ikke længere er lig med flagrende skørter og klipklappere, men i højere grad rimer på Saint Laurents 60'er- og 70'er-inspirede rockglam.



Hipster-hippie og bling-bling
Der var engang, hvor L.A. var lig med overflade, hvor lidt for mange pailletter og lidt for meget lipgloss imiterede byens polerede facade. Intellektuelle typer efterspurgte et dybere lag. Lena Dunham har fortalt til Vogue, at to uger i Los Angeles resulterede i "en meget trist følelse" hos hende. Men nu har Girls-stjernen spenderet næsten 18 mio. kr. på et Hollywood-hjem. Og der var Carrie og resten af Sex and the City, der tog til L.A. i 2000 og forlod byen "en smule lettere. Nogle af os havde mistet hår (Brazilian wax, red.), og alle havde vi mistet en lille smule værdighed," som Carrie sagde.

Men hvor newyorkerne har det høje tempo, vrimler med kontormus i business-suits og vægter evnen til at multitaske højt, har Los Angeles alt andet end travlt. Netop den tilbagelænede livsstil er også Quadronsangerinden Coco O's svar på, hvorfor hun flyttede til L.A. for fire år siden og stadig elsker det.

Hvad er det særlige ved L.A.?

- Diversitet og ro. Jeg nyder at leve i en by, der er så kæmpestor, og hvor man bor på så ufattelig mange forskellige måder. Den ene nabo er en traditionel mexicansk familie, og den anden er hipster-hippie i et rockband. Kører jeg 30 minutter, er det et helt andet scenarium med villaer så store, at man skulle tro, det var løgn. Alligevel er der en stemning af, at alle er velkomne og passer ind. Måske fordi størstedelen af indbyggerne i L.A. er tilflyttere fra andre stater og lande, siger hun.

- Selv om L.A. er stor og kompleks, hersker her en dyb ro og tid til fordybelse. Måske er det noget med varmen og det blide orange lys og de lange afstande, der tvinger én til at komme ned i gear. Jeg kan slet ikke fordybe mig i København, som jeg kan her. I København er der alt for mange distraktioner og rundt om alle hjørner venner, der lokker med vin og fest. Det er også dejligt, men efter en tid bliver jeg ofte stresset og socialt overstimuleret. Her har jeg lært at sætte pris på at være alene og koncentrere mig om det, der er vigtigst lige nu: musikken, siger Coco O, der er aktuel med solonummeret Hardest Thing.



På ferie i byen
Coco O bor i bydelen Silver Lake, Los Angeles' svar på New Yorks Williamsburg. Her er det nemt at trække vejret dybt, spotte forskelligheden hos indbyggerne og, ikke mindst, få øje på Los Angeles' nyerhvervede modenerve. Ved siden af økosupermarkedet og yogastudiet og over for nørderi-kaffebaren Intelligentsia og den autentisk-smarte Millie's Cafe (der i øvrigt serverer mundvandsdryppende pandekager) ligger tre butikker, der huser henholdsvis det hypede italienske solbrillebrand Retro Super Future, de hippe australske naturbeautyprodukter Aesop og det strømlinede franske tøjmærke A.P.C. Sidstnævnte lukkede sidste år deres lille L.A.-butik til fordel for en ny og større på Melrose Avenue, og i sommer åbnede de to nye butikker, den omtalte i Silver Lake og en i downtown, området, der indtil for få år siden var forretningskvarter med mennesketomme gader, men nu er blomstret op med butikker, restauranter og barer i de pæne art deco-bygninger. Man ved, at der er noget om snakken, når et stolt fransk modebrand vælger at åbne tre butikker så langt væk hjemmefra. To andre franskmænd, der kun bliver overgået af croissanter og baretter i franskhed, nemlig designeren Isabel Marant og bloggeren Garance Doré, har også proklameret deres kærlighed til Los Angeles.

- I Los Angeles har du bylivet og samtidig følelsen af, at du er på ferie, siger Isabel Marant, der i 2013 åbnede en stor flagskibsbutik på Melrose.

- Når du er i L.A., kan du glemme, hvem du er, og tage del i den amerikanske drøm,siger Garance Doré ligeledes til Whowhatwear.co.uk.

Kunstens vokseværk
Det er ikke kun modeverdenen, der boomer i Los Angeles. Også kunstverdenen har fået øjnene op for byen. I oktober åbnede det storstilede og arkitektonisk overlegne kunstmuseum for moderne kunst, skabt og finansieret af kunstsamlerne og ægteparret Eli og Edythe Broad. Museet har mere end 2.000 kunstværker af navne som Takashi Murakami, Cindy Sherman og Jean-Michel Basquiat. Gucci har netop fornyet deres sponsorat af LACMA, Los Angeles County Museum of Art, som mærket har støttet siden 2011, og Bottega Veneta sponsorerer for tredje år i træk kunstmuseet Hammer Museums event Gala in the Garden, der inviterer kunstnere og prominente gæster til at opleve og diskutere kunst. I foråret stod Louis Vuitton for udstillingen Past, Present and Future, som var en konceptuel fortolkning af Nicolas Ghesquières s/s 15-kollektion. Mere end 50 gallerier er ifølge LA Weekly poppet op i Los Angeles siden slutningen af 2013, og Coco O mærker tydeligt det kreative miljø.

- De fleste af mine venner her er også artister, musikere eller i branchen på en eller anden måde, så mit liv her handler i højere grad om musik, og måden, vi ses på, er ofte centreret omkring hinandens shows eller andre relaterede arrangementer. Der er et kæmpe netværk her, som alligevel er ret tæt forbundet, og det er vildt dejligt at kunne dele sin passion så rendyrket og udveksle erfaringer med andre ligesindede, siger hun.

- Her er også en kæmpe scene med små lokale artister. Jeg har især været til nogle gode koncerter i Little Tokyo på en lille jazzklub, der hedder Blue Whale. Jeg holder også meget af Hollywood Bowl (amfiteater med kulturelle arrangementer, red.), da man sidder under åben himmel og må medbringe vin og snacks. Jeg bliver mindst lige så inspireret af at observere publikum som dem, der optræder.

Nyt kvarter, ny livsstil
Det kan godt være, at det er solen og palmerne, der sløver byens tempo til det tråd, som designerne og kunstnerne har behov for. Det resulterer i, at gadebilledet er beriget med velklædte og inspirerende mennesker. Hvert kvarter sin type. En frokost på restauranten Gjelina på Abbot Kinney Boulevard i Venice Beach byder ikke bare på herligheder på tallerknerne, men inviterer også til people watching af de lokale, som man kunne få lyst til at betegne som voksne, der er vokset ud af deres hipstertøj. Mændenes tophuer er byttet ud med pork pie-hatte fra Stetson, og kvindernes høje knold og udtrådte sneakers er erstattet af en prikket sløjfe i håret og et par smukke kernelædersandaler.

Sætter man sig med en cappuccino i bambussædet uden for kaffebaren ved Alchemy Works i Arts District, er det tatoverede overarme, portfoliomapper over skuldrene og patchwork på bukserne, der slentrer forbi én, og spiser man græsk yoghurt og chiamuffins på Le Pain Quotidien et stenkast fra Rodeo Drive, koster de forbipasserendes nystrøgne outfits et par månedslønne, og deres telefonsamtaler over to go-kaffen kan være mindst lige så dyrebare. Tilbage til solen foroven, palmerne langs vejen og Stillehavet i horisonten. Byens rammer, der lige nu bliver fyldt ud af de internationale modehuses shows og flagskibsbutikker, storstilede kunstmuseer og gallerier, der pibler frem, og inspirerende mennesker med overskud og god stil.

- Los Angeles, that's just a big parking lot, where you buy a hamburger for the trip to San Francisco, sagde John Lennon.

Tænk, hvis han havde oplevet Los Angeles i dag. Så havde han måske taget bilen inden om Californiens kultburgerkæde In-N-Outs drive through, cruiset rundt og fundet roen i Los Angeles. Selv om San Francisco bestemt også er et besøg værd. Men det er en helt anden historie.


LÆS OGSÅ: 5 tips til en budgetvenlig weekend i Paris, du ikke får andre steder

LÆS OGSÅ: Få Isabel Marants 5 bedste tip til Paris

LÆS OGSÅ: Majse Njor guider dig til Mallorcas charmerende lillebror: Menorca 

Se, hvad vi ellers skriver om: Rejseguide