Dans dig glad til ALT for damernes årlige danse-event i København

Foto: Larry Lilac / Alamy

Sådan bruger vi Facebook, efter kæresten er skredet

Ny undersøgelse viser vores adfærd på Facebook, når et forhold slutter.

890 millioner mennesker logger ind på Facebook hver dag, og 1,4 milliarder mennesker har syntes, at det var en fin idé at oprette deres egen profil med personlige data, fotos og interesser.

Hvad end vi mest er der som free riders, der følger med i andres menneskers adfærd, eller bruger facebook som vores personlige blog, er det som regel en behagelig overspringshandling at bevæge sig rundt derinde. 

Men hvordan føles Facebook dagen efter et break up? Og i tiden efter?

Ikke særlig godt ifølge en ny undersøgelse blandt 200 unge, der inden for de seneste to år er gået fra en kæreste, der også har en Facebook-profil.

LÆS OGSÅ: Derfor falder du for bad boys

I hvert fald havde størstedelen behov for en ferie fra det sociale i tiden efter.

Her kommer listen over, hvad vi gør på Facebook efter et brud ifølge' Journal of Social and Personal Relationships' via Scienceofrelationships.com:

- 28 procent minimerede deres Facebook-tid eller tog en decideret "Facebook-ferie".

- 23 procent ændrede deres parforholds-status på Facebook til 'single' eller til 'det er kompliceret' eller fjernede opslag og billeder, der refererede til deres forhold.
 
- 10 procent stalkede deres ekser (eller eksernes venner og familie) på Facebook.

LÆS OGSÅ: Maise Njor: "Hvis et par sølle hår kan være et statement, kan jeg godt forstå, at de bliver stessede"

- 9 procent undgik deres tidligere kærestes profil og/eller stoppede med at følge deres eks på Facebook. 

- 8 procent ændrede ikke Facebook-adfærd og fortsatte interaktionen med deres eks i form af chat, kommentarer, likes og tagging i billeder. 

- 4 procent sørgede aktivt over deres brud med følelsesmæssige opdateringer om enden på forholdet.

- 4 procent slettede eller blokerede deres eks som ven og/eller dennes venner og familie. 

- 4 procent brugte statusopdateringer eller billeder til at vise de nye og sjove ting, de lavede. 

Desværre melder undersøgelsen intet om, hvilken Facebook-strategi der virkede bedst på deltagernes knuste hjerter.

LÆS OGSÅ: Er det traditionelle parforhold passé?

LÆS OGSÅ: Busken er tilbage

LÆS OGSÅ: Derfor må du ikke se bryster på Facebook


Se, hvad vi ellers skriver om: Kultur