Giv et blad i julegave. Eller forkæl dig selv med en skøn julegave. Priser fra 149 kr.

Charlotte Bircow anbefaler 10 trin til et bedre liv.
Foto: Les Kaner Charlotte Bircow anbefaler 10 trin til et bedre liv.

Tag 10 trin til et bedre liv

Se Bircows 10 trin til et bedre liv

Du ved sikkert godt, at det handler om at spise og træne rigtigt, hvis du vil have en sund og slank krop. Men det er også vigtigt, at du mentalt indstiller dig på en ny måde at leve på, og at du i øvrigt lever et liv i balance. Det mener Charlotte Bircow, som her giver dig sine ti bedste råd til et sundere, sjovere og smukkere liv.

1. Brug motion som et mentalt værktøj
– Da jeg introducerede min allerførste motionsvideo i 1990, var mit slogan: Hovedgevinsten er det øgede velvære, sidegevinsten er den flotte krop. Men hver gang vi snakker motion, er der fokus den flotte krop og det at smide nogle kilo. Det er også fint nok, men det er en negativ motivationsfaktor. Hvis du kun dyrker motion for at smide nogle kilo og få en flot krop, er det ikke særlig sjovt. Du skal hellere se motion som et mentalt værktøj. Det er nemlig et rigtig godt værktøj til at få det bedre med dig selv, til at løse nogle problemer, til at kunne få et pusterum. Jeg ser det som mit eget lille værelse, hvor jeg lige kan få lov til at være alene og tænke lidt.

Prøv at mærke efter, når du har dyrket motion, hvilken fornemmelse du har i kroppen og hovedet bagefter. Det vil gøre det meget lettere at komme ud af døren næste gang, for så ved du, hvad det giver dig. Både mentalt og fysisk. Når du dyrker motion, udskiller kroppen serotonin, dopamin og endorfin. Det er fuldstændig som at sluge en lykkepille, selvom det måske ikke lige føles sådan undervejs, men efter motionen har du en lykkefølelse, der kan holde sig i helt op til fem timer efter, du er holdt op med at motionere. Jeg træner selv fem gange om ugen, men jeg plejer at anbefale, at man træner i hvert fald fire gange om ugen, og det skal være en kombination af konditionstræning og styrketræning.

2. Slip de hårde tanker om dig selv
– Lad være med at banke dig selv oveni hovedet, hvis tingene ikke går, som du har planlagt, for så bliver du bare endnu mere ked af det. Vend negative tanker til positive. Op på hesten igen. For hver gang du "hopper op på hesten igen", bliver det lidt nemmere, og pludselig er det blevet en ny livsstil at være positiv i stedet for at rende rundt og tænke, at alle andre "kan", og at du er den eneste, der ikke "kan". Men alle andre kan sgu heller ikke. Vi ved alle sammen, at nogle dage går helt skævt, og det nytter ikke noget, at vi så oveni det banker os selv i hovedet med, at vi ikke har gjort det godt nok. Alt for mange kvinder er alt for hårde ved sig selv, og hvis du er en af dem, så øv dig i at slippe de hårde tanker om dig selv. Hvis en mand har en lidt stor mave, kigger han på den og tænker: Pondus! Lær af mændene. Ros dig selv. Tal pænt og godt til dig selv.

3. Kære sofa...
– Jeg har et godt coachingværktøj, som er meget banalt og lidt fjollet, men det virker. Stil dig foran din sofa og sig: Kære, dejlige sofa. Du og jeg har nogle fantastiske stunder sammen, og jeg elsker at smide mig i dig og slappe af og zappe og se tv. Men fra i dag kan jeg kun ligge i dig, hvis jeg har dyrket motion. De dage, hvor jeg ikke har dyrket motion, bliver jeg nødt til at sidde på en kedelig, hård stol, hvis jeg vil zappe. Bare vent, du skal nok komme ud og dyrke masser af motion derefter! Og hvad er så motion? Motion afhænger af vores udgangspunkt. Jeg har et andet udgangspunkt end så mange andre. Hvis jeg f.eks. skal spinne en time for at have motioneret, kan det være, at det for dig handler om at gå en tur på en halv time. Og det er helt fint.

4. Ud med vægten
– Smid din vægt langt væk, hvis du gerne vil tabe nogle kilo. Problemet med en vægt er, at den vejer den samlede masse af dig. Den skelner ikke imellem, hvad der er fedt, muskler, knogler og organer. Når du begynder at dyrke motion, opbygger du muskler, samtidig med at du smider noget fedt. Og muskler vejer dobbelt så meget som fedt. Mange oplever, at vægten pludselig står helt stille efter længere tids hård træning, og det kan gøre de fleste helt demotiverede. Jeg har en vægt, der kan måle fedtprocent, bodyage og den slags, og hvis du kan blive vejet på sådan en vægt, giver det mening. For de fleste er det dog meget lettere og mindst lige så godt at finde et par cowboybukser i bunden af skabet, som man gerne vil kunne passe igen, og så tage dem på med jævne mellemrum. Det giver et helt klart billede af, om du er på rette vej.

5. Øg dit stofskifte
– Der er kun en måde, du kan øge kroppens evne til at forbrænde fedt, og det er ved at dyrke motion. Når du får flere muskler og en bedre kondition, forbruger kroppen automatisk flere kalorier. Motion øger kroppens evne til at forbrænde fedt 24 timer i døgnet. Jeg har en fedtforbrænding, der ligger helt i top, så jeg er sådan en irriterende type, der kan spise hvad som helst. Jeg kan godt tage lidt på, men jeg taber det så let som ingenting, fordi jeg er i god form. Muskelvæv er aktivt væv, der skal bruge kalorier for at kunne eksistere i kroppen, hvorimod fedtvæv er inaktivt blæver, der ikke forbruger kalorier. Da jeg var alene med tre børn, stod jeg op klokken fem om morgenen og kørte en time på min spinningcykel i kælderen. Det var dødssygt, men det var det eneste tidspunkt, jeg havde. Jeg gjorde det, fordi jeg vidste, at hvis jeg sprang over, ville jeg ikke have det overskud og den energi, jeg havde behov for for at kunne have selvstændig virksomhed og små børn.

Se de sidste fem råd på næste side...6. Tænk på sol og palmer
– Skab mere overskud og energi ved at blive bedre til at organisere din dag. Hvis dagen ikke skal gå op i hat og briller, skal du forberede dig. Når du står op om morgenen, er det godt at få overblik over to ting: Hvilken mad har du til rådighed i dag? Og hvornår du har tid til at motionere? Hvis du pludselig ikke har sund mad ved hånden, ryger dit blodsukker ned, og du kommer til at spise nogle ting, der ikke er sunde for dig. Og hvis du ikke har en klar aftale med dig selv i kalenderen om, hvornår og hvordan, du skal motionere, får du det ofte ikke gjort. Lav nogle vaner, som er lette at overholde, så du ikke behøver diskutere med dig selv, om det er i dag, du skal ud og løbe, eller om det kan vente til i morgen.

Jeg har en veninde, der bor i Miami, og når jeg somme tider ikke orker en løbetur i koldt og mørkt vejr, tænker jeg på, at jeg er ovre og besøge hende. Jeg tager varmt tøj på, løber ud af døren og siger til mig selv, at jeg er i Miami. Jeg forestiller mig, at det er vildt fedt med palmer og det hele. Det gør løbeturen meget lettere. Hvis du har svært ved selv at visualisere, kan du evt. bruge min visualiserings-cd, der hedder "Træningsdalen". Den motiverer dig både til at tænke dejlige tanker under løbeturen, til at smide negative tanker væk og til at få lavet intervaltræning.

7. Spis rigtigt
– Der er det vigtigt, at du får tre rigtige måltider. Morgen, middag og aften. Og så et eller to mellemmåltider i løbet af dagen. Specielt om eftermiddagen kl. 15.23, hvor vi alle har allermest lyst til søde sager. Sørg for, at hvert måltid indeholder proteiner. For det første, fordi de skaber mæthedsfornemmelse, og for det andet, fordi de er kroppens byggesten. Desuden bruger kroppen flere kalorier til at forbrænde protein, end den bruger til at forbrænde kulhydrater og fedt. Når du er god til at spise proteiner, er det nemmere at holde den slanke linje. Proteiner er alt det, der har haft øjne, eller som kommer fra noget, der har haft øjne. Fjerkræ, kød, æg og fisk. Desuden indeholder bønner og linser også gode proteiner.

8. Spis ikke det samme hver dag
– Prøv at lade der gå fire dage mellem, at du spiser en bestemt fødevare, så du ikke spiser det samme og det samme dag efter dag. Hav mindst fire forskellige slags morgenmad, som du skifter imellem og gør på samme måde med de andre måltider. Spis mest til morgen og frokost, og spis mindre til aften. Jeg spiser selv mange forskellige ting til morgenmad. Det kan være rester fra aftensmaden, f.eks. kylling og grøntsager, laks eller en god suppe, som også indeholder proteiner i form af f.eks. kylling. Jeg holder også meget af scrambled eggs med god økologisk bacon. Og af skyr med forskellige frugter. Mine yndlings mellemmåltider er f.eks. edamamebønner med lidt spicy sauce, lidt skyr med frugt eller en lækker guacamole med gulerødder.

9. Lav det, du brænder for
– Efter min mening er noget af det vigtigste, at du laver det her i livet, som du virkelig brænder for. Det er fuldstændig ligegyldigt, om det er at være aerobicinstruktør, virksomhedsleder eller noget helt tredje, bare du synes, at det er vildt sjovt. Jeg har altid selv lavet det, som jeg brænder for, og igennem mit brystkræftforløb i 2011 har jeg virkelig kunnet mærke, at hvor vigtigt det er at have et job, som jeg elsker, og hvor jeg føler, at jeg kan give noget videre til andre. Det har hjulpet mig igennem meget.

10. Lev livet, mens du har det
– Sørg for at få nogle gode grin hver dag. Lige nu synes jeg, at det er alt for meget krisestemning overalt. Mit liv er meget mere motiveret af "glæden ved" end af "angsten for", men gennem de senere år synes jeg, at alt for mange lader sig motivere af "angsten for". Prøv i stedet at finde glæden hver dag og prøv at se muligheder i stedet for begrænsninger. Der er kun én ting, vi kan være sikre på her i livet, og det er, at vi på et eller andet tidspunkt skal dø. Resten er valgfrit. Jeg havde en fantastisk mormor. Hun havde lungekræft og skulle dø, og hun var totalt afklaret omkring det. Bare det ikke smitter, så er det fint. Det var hendes holdning. Men lige da hun skulle til at dø, spurgte hun mig: Charlotte, tror du, at der er nogen mulighed for, at jeg kan blive rask igen? Det var så vildt at opleve, at selvom man er helt afklaret, så hænger man alligevel fast med det yderste af neglene til det sidste. Den oplevelse gjorde et stort indtryk. Jeg blev for alvor klar over, at det hele slutter en dag, så det handler om at leve livet, mens man er her.

Charlotte Bircow Næss-Schmidt

Charlotte Bircow Næss-Schmidt, 50, er Danmarks ukronede fitnessdronning. Hun var den første, der sendte en motionsvideo på gaden i Danmark i 1990, og siden har hun produceret og solgt stribevis af motionsvideoer/dvd'er, bøger og kurser om kost, træning og mental sundhed. I dag er hun foredragsholder og driver hun CB Wellness, hvor hun bl.a. sælger bøger, dvd'er, træningsredskaber, coaching og personlig rådgivning, se Charlottebircow.com.
Se, hvad vi ellers skriver om: Psykologi og Charlotte Bircow