Af: Katrine Nadia Jørgensen, Anna Pia Holmgaard og Amrit Maria Pal
27. feb. 2015 | Livsstil | ALT for damerne

"Flammekasterne"
Af Rachel Kushner
Gyldendal, 479 sider, 299 kr

Pragtfuld og hæsblæsende
Når Reno hamrer ud over Utahs saltørken på sin italienske motorcykel, er det svært at følge hende. Hun er ikke som andre kvinder eller kunstnere – hun bryder regler og grænser. Rachel Kusners gennembrudsroman "Flammekasterne" er en hæsblæsende tour de force gennem undergrundskunstnermiljøer og radikale politiske miljøer.

Tempoet er både romanens svaghed og styrke: Den zapper indimellem vanvittigt i tid og sted og efterlader læseren forvirret. Men det er samtidig charmerende, fordi romanen præcist skildrer den forvirrede, skrøbelige, såvel ukuelige som romantiske proces, det er at blive kvinde som Reno. Og så skriver Rachel Kushner fremragende. Monologer, dialoger, miljøer, poetiske overvejelser eller rå action – det hele er ultravelformet og originalt. ap

"Det burde du have vidst"
Af Jean Hanff Korelitz
Gads Forlag, 468 sider, 299,95 kr.

Stakkels Grace
Den anerkendte psykoterapeut Grace er forfatter til bogen "Det burde du have vidst". Hun fortæller sine velstående newyorkerklienter, at kvinder selv vælger dårlige ægteskaber, fordi de burde have været mere opmærksomme på de tidlige tegn hos ægtemanden, der afslørede hans sande karakter. For eksempel at hans lille flirt med en mandlig studerende på college vil vise sig senere i livet at være så stor en lyst, at han forlader hende. Men så viser det sig, at Graces egen mand skjuler noget for hende, hun aldrig havde troet. Trods visse trivialiteter er det alt i alt et spændende psykologisk ægteskabsdrama med gode plotmæssige tvists og tilmed en charmerende, vittig tone. amp

"Den tålmodige snigskytte"
Af Arturo Pérez-Reverte
Cicero, 256 sider, 249,95 kr.

Farlig kunst
Graffiti er mere og andet end de tilfældige tags, der møder dig, når du tager S-toget. Graffiti er gadekunst, der kan afsløre en radikal tankegang, der fører direkte i dødens gab. Det viser thrilleren "Den tålmodige snigskytte", og sveden pibler ned ad håndfladerne på undertegnede, mens jeg spurter igennem plottet. Arturo Pérez-Reverte er en af Spaniens bedst sælgende forfattere. Han er tidligere krigsreporter, og erfaringen skinner gennem siderne og gør et simpelt plot om gadekunst til en hæsblæsende dramatisk og original fortælling. Undervejs får vi indblik i en kapitalistisk kunstindustri, der for denne anmelder er lidt af en øjenåbner. knj