Dans dig glad til ALT for damernes årlige danse-event i København

10 veje til at give dit barn fysisk omsorg

Fysisk omsorg giver ikke bare velvære for dit barn – det har stribevis af veldokumenterede sidegevinster. Det skaber blandt andet ro, selvværd, lindrer smerte og gør dit barn mere læringsparat.

Fysisk kontakt og omsorg er vigtigt for alle mennesker – især børn. Det er nemlig én af de ting, som i høj grad former dem og ligger til grund for styrken i deres fundament. Fysisk omsorg udvikler børn, beroliger dem, giver dem velvære, selvværd, gør dem mere motorisk bevidste, bedre i stand til at lære, det lindrer smerter eller ubehag, og det giver dem tryghed og en følelse af at høre til. Omsorg af den fysiske slags gør os bogstavelig talt lykkeligere, fordi lykkehormonet oxytecin udskilles, både hos dig og dit barn. Der er med andre ord ingen gode grunde til ikke at give al den fysiske omsorg og kærlighed, dit barn overhovedet gider have. Her er ti bud på ting, du kan lave med dit barn, som vil booste oxytecinen, velværet og glæden hos jer begge.

1. Hud mod hud
Når dit barn endnu er nyfødt, får man det at vide hele tiden: Hud mod hud er SÅ godt for dit barn. Mens barnet er helt spæd, har hud mod hud flere funktioner ud over at være rart. Det mindsker risikoen for vuggedød, det booster mors mælkeproduktion, styrker tilknytningen mellem barn og forældre og stimulerer produktionen af netop oxytecin, som gør os glade og får os til at føle os elsket. Men det er mindst lige så godt og skønt for dit større barn at være tæt med mor og far. 
Det er vigtigt at passe godt på din og dit barns hud så berøring altid føles naturligt og behageligt. Med gode plejeprodukter f.eks. fra La Roche-Posay, der er tilpasset sensitiv hud, behøver sensitiv ikke at være en hindring.

2. Tumleleg og tricks

Der er ikke nogen, der siger, at man skal være et puttehoved for at få masser af fysisk omsorg. De fleste børn elsker også at mosle, slå kolbøtter, øve vejrmøller, kravle op på far og mor og lave ”farlige tricks” eller flyve på maven på en forælders fødder. Denne slags fysiske kontakt styrker tilmed også dit barns motorik og får noget bevægelse ind i hverdagen. Og så peger forskning tilmed på, at fysisk aktivitet giver klogere børn. Win-win!

3. Massage
Hvem elsker ikke en blid gang massage? Det gør dit barn også, og du behøver overhovedet ikke være massør for at kaste dig ud i det. Det handler i virkeligheden allermest om tid, nærvær og om blide, rare strøg. Start med at smøre din guldklump ind i en god creme eller olie, som er beregnet til sart barnehud. For eksempel Lipikar fra La Roche-Posay, som er særlig god til sensitiv hud . Massér herefter cremen blidt ind, mens du masserer. Klassisk babymassage starter ofte ved brystkassen, hvor hænderne i små cirkler bevæger sig langsomt ud mod arme, hænder, ben og fødder, og slutter af med ryggen med et fjerlet tryk på den lille krop. Undervejs bør man altid være opmærksom på barnets signaler og naturligvis reagere, hvis barnet viser tegn på, at noget gør ondt eller er ubehageligt. Ud over at være hyggeligt, relationsstyrkende, beroligende og stressreducerende, så gør massagen også dit barn bevidst om sin egen krop, og lærer det, at dets krop er naturlig og helt rigtig, lige som den er.

4. Lyt & snak
En god, lille snak på sengekanten om dagen, der er gået, eller på badeværelset, når tænderne skal børstes, akkompagneret af nus på panden eller kløen på ryggen, viser dit barn, at du prioriterer det og lytter på det. Det vil også tit være her et barn udtrykker, hvis noget nager eller bekymrer det. Din uddelte opmærksomhed er en vigtig form for omsorg, og det kan være en hyggelig og rolig aftenrutine, som både giver barnet fysisk og psykisk omsorg og nærvær, og det kan desuden være en god måde at hjælpe barnet med at finde den ro, der skal til for at sove.

5. Kys og kram
Kys og kram er en helt oplagt vej til at vise dit barn kærlighed og fysisk omsorg. Kys og kram fungerer som fysiske kærligheds- og rummelighedserklæringer, og det er vigtigt, at vi også husker at tale det fysiske sprog med vores børn. Et rigtig godt bjørnekram kan næsten redde en hel dag, der er gået skævt eller har været udfordrende. Sådan har børn det også. Når et godt kram er så rart, så hænger det igen sammen med udskillelsen af oxytecin i hjernen, som sker, når to mennesker kærtegner hinanden. Et godt kram gør ganske enkelt, at vi føler os lykkeligere og mindre stressede. Så kram endelig løs!

6. Flotte fletninger og nus i nakken
Fysisk omsorg og at udvise kærlighed behøver overhovedet ikke altid være omdrejningspunktet, selvom det er det, man giver. Prøv for eksempel at sætte flotte frisurer på din datter, øve fletteteknikker og Elsa-hår, mens I alligevel ser tegnefilm, eller nus din søn i håret, eller klip en flot frisure på ham, hvis du er ferm til det. Det tæller alt sammen på kærlighedskontoen.

7. En tur i svømmehallen
En anden herlig måde at være sammen på og drage omsorg er ved at være fysisk aktive sammen. Tænk bare på, hvor meget hygge, sjov og læring I kan have ud af en tur i svømmehallen, hvor I leger på redskaber, ungerne hænger på din ryg, mens du svømmer, eller du støtter og opmuntrer, mens barnet øver i at svømme selv. Eller når mor eller barn hepper, hjælper og løber med cyklen, når den lille skal lære at træde i pedalerne eller at cykle på egen hånd.

8. Rare baderutiner
Hvad med at gøre badestunden til en lille wellness-stund? I virkeligheden handler det allermest om at vise, at man ikke har travlt og er tilstede, men den lækre forkælelsesfølelse kan også være noget så dejlig for et barn. Prøv at anvende en behagelig og plejende duschgelecreme, for eksempel La Roche-Posays børnevenlige Lipikar Syndet AP+ som plejer og fugter, mens der bades, og tag jer ekstra tid til at både at snakke og lege, men også til at blive vasket med en dejlig, blød svamp eller klud, blive tørret og indsmurt efter badet, og få klippet negle og redt hår. Mini-spa og forældreomsorg i ét.

9. Kildekamp
Er der noget skønnere end barnelatter? Nej, vel? Og det er også virkelig dejligt for dit barn, så tag i endelig bare en kildetur. Ud over den fysiske kontakt mellem jer, som er godt i sig selv, så frigives hormonet endorfin også, når vi griner, og det hormon gør os glade, giver energi, smertelindrer os og giver velvære. Det er både rigtig rart og sundt at grine, og som bonus kommer du helt sikkert også selv til at grine i processen. Få ting smitter nemlig så meget som et barn, der klukgriner.

10. Sofaputning 
Man kan også tage den helt med ro og sætte sig tæt sammen i sofaen under et tæppe og læse nogle gode bøger eller se en hyggelig tegnefilm. En god puttestund går man aldrig galt i byen med. Det kan være noget så dejligt at sidde med mors eller fars arm om sig eller ligge og slappe helt af med hovedet på en forælders skød, men man bliver nusset. Nogle gange kan fysisk omsorg godt være helt enkelt og enormt afslappende for alle parter.

La Roche-Posay

La Roche-Posay har siden 1928 specialiseret sig i hudpleje til sensitiv hud – både til voksne og børn. Alle produkter har en høj effektivitet og tolerance.

Alle produkter udvikles i tæt samarbejde med dermatologer og er baseret på Termalsk kildevand fra La Roche-Posay, som har en særlig beroligende, opfriskende effekt.

La Roche Posay forhandles på apoteket og hos dermatologer. Her kan du få kompetent rådgivning.

Læs mere om hvordan du kan pleje sensitiv hud her.

Kildeliste: ALT.dk, Sundhedsstyrrelsen.dk, Skoleidraet.dk, Perpektiv.nu, Børnogunge.dk