Slik
Foto: Colourbox Prøv at betragte dit barn, næste gang hun spiser slik. Mon ikke hun ser nærmest lykkelig ud?

Slik

Få styr på dit barns slikforbrug

Slik er bare det mest fantastiske for mange børn. Men for mange forældre er det en kilde til bekymring. Her er godt nyt til store som små: Slik er ikke altid så usundt, som man måske skulle tro. Lidt slik er oven i købet (lidt) sundt.

Faktaboks

Her sidder dit barns slikglæde!

Når vi spiser noget sødt – eller bare noget, som vi godt kan lide – stiger aktiviteten i de områder af hjernen, der har med nydelse at gøre.

Det foregår primært i den midterste del af hjernen, den såkaldte orbitofrontale cortex. Et område der ligger lige over øjeæblerne, og som også aktiveres af store følelser som for eksempel kærlighed. Det er altså naturligt at have trang til sødt. Og når den trang bliver tilfredsstillet, oplever vi nydelse mange forskellige steder i hjernen.

Kilde: Den nydelsesfulde hjerne af Morten Kringelbach, Gyldendal.

Kan du huske dengang, dit barn fik sin første is – eller slikkepind? Den umiddelbare glæde over, at noget kan smage så fantastisk, er helt ubeskrivelig. De smasker og smager og er 100 procent med i oplevelsen. De storsmiler … og nå ja, så vil de have mere.

Hvis du endnu har den oplevelse til gode, så glæd dig!

De fleste børn elsker slik og søde sager – det gør de fleste af os andre faktisk også, men for børn er det forbundet med noget helt særligt at få lov til at drukne smagsløgene i sødt. De har ikke haft et helt liv til at vænne sig til, at det er så fantastisk. De får det som regel ikke så tit, ofte er der også regler for, hvornår de må få det.

Og så er det for de helt smås vedkommende bare en ny og smaskdejlig fornemmelse at spise noget så himmelsk – og så anderledes end leverpostej, broccoli og endda jordbærgrød.

Det er desværre overhovedet ikke sundt. Men det betyder ikke, at slik er forbudt. Cand.scient. i human ernæring Per Brændgaard Mikkelsen kan slet ikke se noget galt i, at i hvert fald børn over tre år spiser slik. Hvis børnene ellers generelt spiser sundt og varieret, så skader slik i begrænset mængde ikke. Og hvis du synes, at dit barn spiser for meget slik, så er løsningen hverken at indføre slikforbud eller begrænsninger:

“Børn, der spiser for meget slik, har ikke brug for at lære at spise mindre. De har brug for at lære at spise det på den rigtige måde,” siger den selvstændige ernæringsekspert.

LÆS OGSÅ: Vi tester: Sund morgenmad eller sukkerbombe?

Slik skal sanses

Hvordan spiser man så slik på den rigtige måde? Det gør man ved at spise det som et lille barn, der endnu ikke har vænnet sig til, hvor godt slik smager, og at det er ‘forbudt’ og ‘syndigt’: Man skal kigge på det, føle på det, lugte til det, smage på det, glæde sig til det, putte det i munden og give sig hen til smagen. UDEN at dele opmærksomheden med nogen eller noget. Heller ikke Disney Sjov i fjernsynet.

Det er en disciplin, som Per Brændgaard Mikkelsen selv holder kurser for både børn og voksne i, og formålet med at spise slikket på den måde er selvfølgelig at give hjernen så stor tilfredsstillelse som muligt. Når hjernen har fået nok, behøver kroppen ikke mere.

“Hvis børn ikke spiste deres slik samtidig med, at de så Disney Sjov i fjernsynet, ville de med garanti ikke spise så meget af det,” siger ernæringseksperten.

Om man vil gå i gang med at lave om på den store danske tradition ‘Slik til Disney Sjov om fredagen’, må dog være helt op til den enkelte familie, understreger han.

LÆS OGSÅ: “Hjernen kan kun køre på sukker – det er derfor, det er så ufatteligt lækkert for os”

Glad i låget af slik

Der er faktisk rigtig mange gode – og helt naturlige – grunde til, at børn er så glade for slik; vi er nemlig alle sammen født med en trang til det søde. Det er naturens smarte måde at få os til at spise den næringsrige og søde modermælk. Den søde trang bliver hos os, også når vi ikke længere kan huske, at vi har drukket modermælk. Og hvis trangen kan føles både påtrængende og håndgribelig, er det fordi den er meget reel og sidder inde i hovedet på os.Forrest i vores hjerner – lige over øjnene – findes der et område, hvor nydelse opstår, og det er ganske målbart: I flere forskellige undersøgelser har udenlandske forskere skannet hjerner på personer, der spiste noget sødt, og de fandt, at mange områder bliver aktiveret, når trangen til noget sødt bliver tilfredsstillet, men at især området ved panden er særlig aktivt. Det er det område, man kalder den orbitofrontale cortex. Det er også her nogle, af de store og gode følelser som kærlighed og glæde hører til, mener forskerne.Man kan altså godt sige, at man bliver glad i låget af at spise slik. Den oplevelse er også en slags sundhed, selv om det, der kommer ind i munden, ikke kan betegnes som specielt sundt. Men det er med det, som det er med så meget andet: Med måde er det godt, og det kan give dit barn en glæde, som det skal have lov at have.

Forklar, hvorfor du siger nej

Under alle omstændigheder er det vigtigt, at vi forældre har gjort op med os selv, hvornår børnene må få slik, og hvornår de ikke må. For selvfølgelig er det ikke sundt at spise slik hver dag. Uanset hvor glad man bliver af lakridser, er der hverken vitaminer eller mineraler i. Tværtimod er slik og søde sager fyldt med tomme kalorier – kalorier, der ikke bidrager med noget som helst godt. Og hvis man har et overforbrug, så optager de ubrugelige kalorier pladsen fra den sunde mad, som dit barn skal bruge til at vokse, blive stærkere og klogere af.Netop sådan en forklaring er vigtig at få med, når vi siger ‘nej, du må ikke få slik i dag’ til vores børn, siger terapeut Iben Sandahl, som har mange års erfaringer med at arbejde med børn og unge.“Vi er jo meningsskabende mennesker, der søger forklaringer og finder som de forstår, laver de deres egne meninger og forklaringer, og så kan fantasien få frit løb,” siger Iben Sandahl.Hvis du gerne vil slippe for alt for mange plagerier og diskussioner med dit barn omkring slikforbruget, er det måske også smart at have regler for, hvornår I spiser slik hjemme hos jer. Og så være klar over, at hver gang du bryder reglerne enten ved at være impulsiv og gavmild på en tirsdag eller ved selv at spise slik uden for det aftalte tidspunkt, vil børnene have antennerne ude.LÆS OGSÅ: Familien nul sukker: ’Børn skal spise sig mætte i ordentlig mad’“Børn er kloge, og hvis de mærker, at mor eller far ikke er konsekvent, så udfordrer de rammerne,” siger Iben Sandahl.Det er ikke ensbetydende med, at du aldrig nogensinde kan bryde reglerne.“Det er et spørgsmål om de værdier, du som forælder bringer med dig. Vil du gerne give dine børn en oplevelse af, at det er okay at være impulsiv og gøre noget rart i løbet af ugen, for eksempel bage en kage sammen, bare fordi I har lyst, så kan reglerne jo brydes en gang imellem,” siger Iben Sandahl.Det er altså okay at nyde. Det må du gerne lære dine børn. På den måde finder I en sund balance i alt det søde.

Gode råd til dit barns slikbalance

0-2 år

Vent med slik og søde sager. Dit barn ved ikke, hvad hun går glip af, og der er ingen grund til at vise hende det, inden hun selv opdager det.

3-5 år
Nu går den ikke ret meget længere, så giv hende slik i afmålte mængder, og glæd dig over, hvor dejligt hun synes, det er. Lav gerne regler for slikspisningen – og der er frit slag på alle hylder, det behøver ikke være en kopi af andres sliktraditioner. Børn accepterer for det meste alt, der begynder med ‘hjemme hos os …’.

Forklar dit barn, hvorfor der er regler for slik. En god forklaring, som børn i den alder kan forstå, er, at man kan få huller i tænderne af det. Servér slikket i en (lille) skål, og når den er tom, så er den tom! Giv ikke børnene mange forskellige slags slik. Hjernen bliver hurtigere tilfreds af 20 gram vingummier eller chokoladepastiller end af 20 gram blandet slik.

6-8 år
Nu har hun jo nok opdaget blandede slikposer, og at hun også selv kan lave de mest utrolige blandinger i slikbutikker med vægge af kulørte lækkerbiskner. Nyd det, og lad hende gøre det. Hav stadig regler, hvis det er nødvendigt for at sikre husfreden. Men du kan være sikker på, at dit barn er med på, hvorfor der er grænser. Nu er hun i stand til at forstå, at slik ikke gør kroppen godt på andre måder end, at det gør én glad, mens man spiser det.

Kilder: Selvstændig ernæringsekspert Per Brændgaard Mikkelsen og terapeut Iben Sandahl.

LÆS OGSÅ: Opskrift: Sukkerfri brombæris

LÆS OGSÅ: Styr de sukkerglade bedster

LÆS OGSÅ: Flad mave: Karen tester nul sukker

Se, hvad vi ellers skriver om: Børnesygdomme, Per Brændgaard, Kost og Sukker