Forældreintra
SPONSORERET indhold

Forældreintra er fandens opfindelse

Det er gået for vidt med forældreinvolvering og informationsoverload i folkeskolen, mener journalist Sofie Maria Brand.

Af:: Sofie Maria Brand Foto: Getty Images
04. jan. 2017 | Børn | Vores Børn

Husk idrætstøj! Mads har mistet sin jakke! Frist for at melde ferie! Forældrehygge (uden børn)! Husk at øve navneord! Tilmeld børnene til aktiviteter i SFO’en! Ingen løbehjul i cykelstativerne! Lus igen (igen)! Og sådan fortsætter det.

Eksemplerne er fiktive, men kraftigt inspireret af virkeligheden. Det er nemlig ikke kun folkeskolereformen, der koloniserer familiernes fritid – det er også Forældreintra, overdreven forældreinvolvering og et massivt informationsoverload.

Vi forældre skal dagligt holde os orienteret på Forældreintra, ellers risikerer vi at gå glip af vigtig information, som i sidste ende går ud over barnet. Vi går nærmest i skole sammen med vores børn, og de er totalt afhængige af vores deltagelse. At have børn i folkeskolen i dag kræver overskudsforældre, der kan navigere i strømmen af informationer og krav. Forældre, der kan møde op til 10 arrangementer om året.

LÆS OGSÅ: 10 tip til god kommunikation med bedsteforældre

Forældreintra har udviklet sig til (endnu) en tidsrøver og stressfaktor i en i forvejen presset hverdag. Også for lærerne, gætter jeg på, der bruger tid på henvendelser fra forældre og på at informere om alt. Vi er jo nået derud, hvor lærerne med mellemrum må huske forældrene på at huske børnene på at huske idrætstøj og spidse blyanter. Vi forældre er åbenbart så travle, at vi ikke sørger for, vores børn møder undervisningsparate – samtidig med der er en tendens til, at vi ordner alt for børnene. Det er et underligt paradoks. Måske skulle vi bare være bedre til at lære vores børn selv at tage ansvar for de ting.

LÆS OGSÅ: Blog: Sådan ændrer din weekend sig, når du får børn

For nylig læste jeg i Weekendavisen om en ny ph.d.-afhandling, der handler om Forældreintra og forældreinvolvering. I artiklen forklarer forskeren Maria Ørskov Akselvoll, at skolen har fået et ”virtuelt nærvær i hjemmet”, hvor lærerne bruger Forældreintra til løbende at fortælle om indholdet i undervisningen med en forventning om, at forældrene involverer sig. Hun har printet alt det ud, som lærerne i en klasse sendte til forældrene på et år. Det fylder et ringbind.

Forskeren forklarer videre, at ”når skolen giver familien så mange opgaver, så bliver det også afgørende, hvilken slags familie det enkelte barn kommer fra”. Hun peger på, at de høje idealer om den gode forælder især presser enlige forældre samt dem uden lange uddannelser og fleksible arbejdstider – og at der er en blindhed overfor, at man risikerer at forstærke den sociale ulighed.

Ikke nok med det. Det fremgår, at mange forældre er på Forældreintra flere gange om dagen, og at mødre er derinde tre gange så ofte som fædre. Forskeren peger derfor også på, at det kan være et ligestillingsproblem, hvis det mest er mødrene, der påtager sig at opfylde kravene til at have børn i folkeskolen i dag.

LÆS OGSÅ: 16 små kærlighedsgerninger dit barn vil elske

Hmm. Måske er alt det her med til at forklare, hvorfor mange forældre, også de ressourcestærke, er toppressede og konstant føler sig utilstrækkelige. Man bør nok ikke undervurdere betydningen af, at skolen æder mere af fritiden end tidligere samt bidrager til de tårnhøje krav, der gør de fleste forældre forpustede.

Da jeg selv var barn i 80’erne, var det yderst begrænset hvor ofte forældrene skulle troppe op på skolen, vi fik et minimum af sedler med hjem, og jeg havde selv ansvar for at huske bøger, lektier og gymnastiktøj. Vi blev heller ikke fulgt helt ind i klassen om morgenen, og vores forældre lagde ikke madpakken i køleskabet for os. Vi blev slet ikke fulgt i skole. Nutidens tilstande hvad sidstnævnte angår, står vi forældre dog helt selv for. Jeg tror, at skolen hellere end gerne vil være fri for et mylder af forældre hver morgen.

Ikke at vi skal tilbage til den skrabede version af forældreinvolvering. Mere inddragelse og information er godt. Jeg er helt med på værdien af aktive og engagerede forældre. Men noget er bare gået for vidt. Det er anstrengende for de fleste, tror jeg. Men det værste er, hvis børnenes skolegang bliver alt for afhængig af, at deres forældre bugner af overskud og dagligt logger på Forældreintra. Stik imod folkeskolens kongstanke om at give alle børn lige muligheder.

Jeg ved godt, at lærere kan opleve det som et krav fra alle kanter at informere og involvere hele tiden (og at det kan forebygge henvendelser fra overivrige forældre), men det være muligt at finde et mere fornuftigt leje, hvor alle kan være med.

Skolerne er simpelthen nødt til at udvikle et sæt Forældreintra-regler, nærmest en kommunikationsstrategi, for hvordan alle bruger det hensigtsmæssigt. Vi forældre kunne som en start kun skrive til lærerne eller samtlige forældre, når det er absolut nødvendigt, og det samme gælder lærere og pædagoger, som bør sikre, at opslag og mails kun når de forældre, det vedrører. Lærerne kunne også sørge for at samle information om ture, opgaver, Luciaoptog, julefrokost, etc. og sende det ud én gang om måneden. OG samtidig udlevere det på papir til børnene, som øger chancen for, at det vigtige når frem til alle forældre.

Nutidens børnefamilier er pressede nok i forvejen med to fuldtidsarbejdende forældre og lange skoledage. Der er ingen grund til, at folkeskolen bidrager unødigt til det pres – og måske også ligefrem til social ulighed. Vi er nødt til at løsne kvælertaget lidt om både børn, forældre og lærere. Bare lidt. Alle vil trække vejret meget bedre.

LÆS OGSÅ: Undersøgelse: Forældre savner nærvær og alenetid

LÆS OGSÅ: 5 konflikter i forældreskabet – og hvordan I løser dem

LÆS OGSÅ: Blog: Det her skændes vi om som nybagte forældre