Sådan bliver dit barn klar til SFO
SPONSORERET indhold

Sådan bliver dit barn klar til SFO

På grund af pladsmangel i vuggestuer og børnehaver landet over må mange børn i år rykke tidligere i SFO end normalt. Og det kræver en hel del modenhed hos de små poder.

Af:: Tina K. Stampe, voresbørnjunior.dk, 29/3-10 Foto: Getty Images
29. mar. 2010 | Børn | Vores Børn

“Uha, jeg synes godt nok, de bliver yngre og yngre de børn og med større og større rygsække,” lyder det fra børnepsykolog Margrethe Brun Hansen, da voresbørn.dk ringer for at høre hende om fordelene og ulemperne ved en endnu tidligere start i landets ’Skolefritidsordningener’, populært kaldet SFOer.

Den populære psykolog opfordrer derfor de danske forældre med børn i fem-seks-års-alderen til at forberede både deres børn og sig selv på den nye hverdag.

Færre pædagoger
“Vi voksne må forberede os på, at der ikke er den samme voksennomering i SFOen som i børnehaven. I SFOen forventer de, at børnene er selvstændige, at de kan overskue ting som at komme ind selv, uden at nogen tager imod dem, krydse sig selv af, hænge tasken op og gå i gang med en eller anden aktivitet. Det kræver meget af modenheden hos et barn,” forklarer Margrethe Brun Hansen og fortsætter:

“Børn modnes ikke ud fra alder men ud fra personlighed. Derfor er det enormt vigtigt at lytte til personalet i børnehaven. Hvis de siger, at man skal tage et år mere, så skal man gøre det – også selv om det kan være svært at acceptere som forælder.”

Men når beslutningen om skolestart til sommer er taget, så følger start i SFOen jo automatisk med. For nogle børn altså helt op til fire måneder, inden de skal starte i skole. Og skiftet fra børnehaven til fritidsordningen kan have både fordele og ulemper.

“Det kan sagtens være en fordel for barnet at starte i SFO, før det starter i skole. Så lærer de SFOen og kende, lærer vejen derhen og lærer de andre børn at kende. Men det er vigtigt at adskille start i SFO fra skolestart. To så store ting på en gang er ikke godt for barnet, det er for meget at forstå på en gang i den alder,” siger Margrethe Brun Hansen, der samtidig advarer de danske forældre mod at give deres børn den opfattelse, at nu skal de starte i skole – for det skal de altså ikke før til august.

En anden vigtig ting er indkøring. Selv om barnet nu er langt mere selvstændigt, end da det skiftede fra vuggestue til børnehave, så er det stadig en stor omvæltning i barnets hverdag, som de står foran.

“Det er vigtigt at sætte tid af til indkøring i SFO, ligesom man gør, når man skal køre et barn ind i børnehaven. Både barnet og forældrene skal lære SFOen, dens rytme, børnene og pædagogerne at kende. Lav en aftale med dit arbejde eller bedsteforældre, så dit barn kan få nogle korte dage i starten,” råder Margrethe Brun Hansen, der dog samtidig gør opmærksom på, at de fleste børn klarer skiftet uden problemer.

Legeaftaler hjælper
“Hvis vennerne fra børnehaven følger med, så er det min erfaring, at overgangen til SFO går let, for så følger hierarkiet også bare med. Men hvis dit barn er den eneste der skifter til en bestemt skole, så kan det være en god idé at hjælpe og støtte barnet til at få nye venner. Hvis din søn ind imellem nævner en ’Victor’, så spørg om I mon ikke skulle invitere Victor med hjem og lege.”

I det hele taget nytter det ikke noget at brokke sig over den fremrykkede skolestart, mener Margrethe Brun Hansen.

“Nu er det sådan i vores samfund i dag, og så er det vigtigt, at vi ikke overfører vores bekymringer for ’det nye’ til vores børn. Mange børn i dag er jo nogle små solkonger, men det nytter ikke noget at overbeskytte dem. Livet må godt gøre ondt engang imellem. Børnene skal lære at være alene ind imellem og lære at blive afvist.”