TILMELD DIG AFD’s KVINDELØB SENEST D. 31. MARTS FOR KUN 239,-

Gravid: 7 sunde tips til mor og baby

Er du gravid, så ved du, at der er alenlange lister med do’s og dont’s. Dette er ikke en af dem. Her får du i stedet fifs, der får dig og din baby komfortabelt og glad gennem graviditeten.

  1. Find nye, lækre yndlingsprodukter
    Man bør undgå parfume og en masse kemi, man ellers sikkert har haft stående på badeværelseshylden og haft som hverdagsfavoritter før graviditeten. Men i stedet for at se det som en ulempe, så prøv at betragte det som en gylden mulighed – endog et fripas, kan der argumenteres for – for at gå på jagt efter nye yndlingsprodukter. Der findes efterhånden virkelig mange, lækre økologiske, parfumefri cremer, shampooer og serummer, som måske endda kommer til at blive favoritter for eftertiden også. Og måske bliver du også bidt af hjemmelavet bodyscub på mandelolie og brun farin. Det er alt sammen kun godt for dig og din baby – både når du bærer den indvortes og udvortes.
  2. Drik rigeligt væske
    Der gælder egentligt de samme anbefalinger, som før, du blev gravid, nemlig at man bør drikke 1,5 til 2 liter væske om dagen. Men som gravid kan det være ekstra vigtigt for dit velbefindende, fordi mange gravide oplever at få hård eller træg mave undervejs. Og det kan væskeindtag kort og godt være med til at afhjælpe.
  3. Få dine vitaminer
    Vi ved godt, at vi bør spise både sundt og varieret, og det gælder selvfølgelig også, når vi venter os. Men det er ikke altid nemt mellem graviditetskvalme, madlede, buldrende hormoner og graviditets-cravings. Prøv, men vær ikke hård ved dig selv, hvis det eneste, du for en stund har lyst til er ristet bolle med flødeost og ostepops umiddelbart efter. Husk dog dine vitaminer – selvfølgelig for babys skyld, men faktisk allermest din egen. Babyen tager, hvad din baby skal bruge, så den, der kan blive vitaminudhungret, ekstra træt og med aftagende glød i huden, er altså dig. 

    Sundhedsstyrelsen anbefaler
    , at gravide tager kosttilskud i form af folsyre, D-vitamin og jern, og så skal man enten sørge for at få rigeligt kalk fra kosten, eller tage et tilskud med kalk også. 

    TIP! Lider du meget af kvalme, kan det hjælpe at spise vitaminerne oppe ad dagen, og sørg gerne for at have lidt i maven forinden. Så er der mindre risiko for at blive dårlig.
  4. Lav venepumpeøvelser
    Det lyder måske ikke så sexet, men det er hævede fødder og ankler sådan set heller ikke. Og man kan jo vælge at se det som en helt legitim pause at tage 15 minutter med stænger lodret i vejret, mens du flekser og strækker fødder, roterer fødderne og også bukker og strækker i knæet, mens du skiftevis flekser og strækker fødderne. Det hjælper virkelig, det er nemt, og du kan endda læse bog eller scrolle Instagram igennem imens. Eller du kan nyde frirummet til at være nærværende med det lille liv, der tumler rundt i din mave.
  5. Dyrk mummy-wellness
    Du læste rigtigt! Dit velvære og din glæde betyder rigtig meget for dit overskud, og hvordan du har det i graviditeten, men det kan også betyde en hel del for, hvilke tanker du tænker om dit barn, og hvordan du føler dig rustet til, når den lille kommer til verden. Så pas godt på dig selv og din baby. Tag de hvil, du trænger til, nup det lange karbad, når du har lyst, book det spaophold, du længes efter. Og tillader pengepungen det, så giv også bare los og bestil gravidmassage og få løsnet op i kroppen og nyd at blive nusset om, og besøg en osteopat eller lignende, hvis din ryg eller bækken generer dig. Det bonner ud på dit velbefindende, og det kan også få betydning for, hvor fødeklar din krop er, og hvordan baby står inde i bækkenet, når tid bliver.
  6. Pas på mave- og tarme
    Det gælder altid, at det er klogt at prøve at holde sin mave- og tarmbalance i orden. Hele 70 procent af immunforsvaret sidder i tarmene, og mange oplever, at mave- og tarmsystemets balance har stor indvirkning på deres generelle velvære. Men som gravid kan man være ekstra udfordret i netop dét område. En del gravide oplever at få træg mave eller tendens til forstoppelse undervejs. Det kan både skyldes ændrede kost- og motionsvaner, jerntilskuddet, forekomsten af hæmorider eller et dårligere blodomløb under graviditeten. Meget kan afhjælpes ved at spise mave- og tarmvenligt, det vil sige ved at spise rigeligt grønt, nødder og bær, ikke spise for meget kød eller sukker og ved at sørge for at få mælkesyrebakterier, via kosten. Og husk på, at alt det gode, du indtager, tager baby også sin del af, og det er lige så sundt for baby, som for dig. Desuden skal man huske at få væske nok, få rørt sig, og bogstaveligt talt smække benene op, få en pude under lænden, og hjælpe blodcirkulation og tilbageløb lidt på vej.
  7. Dyrk motion
    Vi kender alle til at føle sig mere elefant end elegant på nogle tidspunkter i graviditeten, og det er ikke løbeture eller en tur i fitness, der nødvendigvis appellerer allermest, når man går og ruger på sådan en baby. Men motion kan også være en stille og rolig gåtur, en dans til dit favoritnummer på stuegulvet eller en tur i svømmehallen, som i øvrigt gør dig befriende vægtløs. Føler du dig frisk på det, må motion dog også godt give sved på panden, selvom du er gravid. Motion er i det hele taget godt for din gravide krop og godt for din styrke og adræthed, når du når fødslen. Ifølge Sundhedsstyrelsen føder gravide, der har været regelmæssigt aktive op til fem dage før inaktive gravide, og de føder mere ukompliceret og heler hurtigere efter fødslen. Men regelmæssig, moderat motion er også godt for dit mentale velvære, og nedsætter desuden risikoen for graviditetssukkersyge og svangerskabsforgiftning, ifølge Sundhed.dk. 

    Sundhedsstyrelsen anbefaler gravide at dyrke 30 minutters moderat motion om dagen – også selvom man ikke gjorde det før graviditeten.

Prøv LACTOCARE Mother & Child

Vidste du, at LACTOCARE har specialiseret sig i at lave mælkesyrebakterier som kosttilskud, og har til mål at tilbyde mælkesyrebakterier for alle hele livet? Det gælder også dig, der er gravid, og ikke mindst baby- og børnemaver.

LACTOCARE Mother & Child er til gravide, det ufødte barn og til ammende. Det indeholder foruden de gode mælkesyrebakterier også Docosahexaensyre (DHA) – en essentiel omega3-fedtsyre, der bidrager til normal udvikling af barnets hjerne og nethinde.

Lactocare_Mother_Child_Box_614_ny.jpg
LACTOCARE Baby er et 2-i-1-kosttilskud, som indeholder den anbefalede dosis D-vitamin til børn fra de er 2 uger til 24 måneder, samt to slags levende mælkesyrebakterier til den lilles mave.

LactocareLactocare_draber_614.jpg
LACTOCARE Kids er mælkesyrebakterier på tabletform til børn fra tre år. Tabletten kan tygges eller synkes, og den indeholder to slags levende mælkesyrebakterier.

tyggetab_614.jpg

LACTOCARE kan købes på landets apoteker. Læs mere på LACTOCARE.dk

Se, hvad vi ellers skriver om: Gravid