Hvad er Tiktok?
Foto: Getty Images Mor, må jeg komme på TikTok? Det sociale medier frister mange børn med sjove videoer og fællesskab - men hvad skal du være opmærksom på som forældre? Bliv klogere her!

Vil dit barn på TikTok? Her er alt, du skal vide

Næsten halvdelen af danske børn i alderen 9-14 år er på det sociale medie TikTok. Et univers af energiske dansevideoer, sjove pranks, parodier og udfordringer – men også et sted, hvor b.la. perfekthedskultur, seksualisering og mobning er en del af punchen, og hvor de unge brugere afgiver meget data om sig selv. Her bliver du klædt på til at beskytte dit barn på TikTok.

Bliver du også gået på klingen af et barn med hundeøjne, der bare åh-så-gerne vil have en TikTok-profil? Så er du ikke alene. Det sociale medie er rasende populært og har især godt greb om de helt unge. Så hvis det barn siger, at alle de andre er på TikTok, er det måske ikke helt forkert.

Men hvad skal du vide, før du overvejer at give efter for juniors ønsker om at deltage i alle danseserierne og de barmavede skateboardtricks? Og hvordan hjælper du dit barn bedst til at bruge app’en så børnevenligt som muligt? Det skal vi sige dig – men allerførst, hvad skal du som forælder så vide om tjenesten?

”TikTok er et super kreativt og dragende medie, hvor video, lyd og filtre er én stor legeplads. Hovedformatet er superkorte videoer, som kan være 10- 60 sekunder lange, hvor man mikser og redigerer. Rigtig tit indeholder de dans og kæk musik, eller sjove lyde, tekster og parodier over musiknumre. Man bliver en lille videoudvikler og -kreatør, når man giver sig i kast med TikTok,”, siger Nathalie C. Larsen, social medie-specialist og digital chef ved Lead Agency.

LÆS OGSÅ: Sådan ruster du dit barn til at færdes trygt på nettet

De korte videohapser er typisk af dansekoreografier, parodier, udfordringer og spøgen med hinanden, og tjenesten er rasende populært blandt børn og unge. Tal viser, aldersgruppen 9-14-årige danskere har den største andel TikTok brugere. Hele 48 procent af aldersgruppen bruger tjenesten ugentligt, ifølge DR Medieforsknings rapport om udviklingen i danskernes brug af elektroniske medier i 2020.

”I dansk kontekst er TikTok meget et børne- og ungdomsmedie. Også selvom aldersgrænsen officielt hedder 13 år, som den også gør for de fleste andre sociale medier. Det tager mange nok med et gran salt. Derfor er det i min optik også vigtigt, at forældre hjælper børnene til at bruge TikTok hensigtsmæssigt, når de bruger det”, siger Nathalie C. Larsen.

Hvad er TikTok?

  • TikTok, der tidligere hed Musical.ly, er en slags blanding af Snapchat, YouTube og Instagram, og hovedformatet er videoer på 10-60 sekunder med lyd, tekst og filtre.
  • TikTok er det hurtigst voksende sociale medie i verden med mere end en milliard brugere – fortrinsvis børn og unge.
  • I Danmark er 8 procent af befolkningen TikTok-brugere.
  • Aldersgrænsen for at bruge TikTok er 13 år. Alligevel bruger 48 procent af danske børn i alderen 9 til 14 år TikTok ugentligt.
  • Redbarnet anbefaler ikke brug af tjenesten, hvis man er under 13 år.
  • Indholdet på TikTok er især dansekoreografier, parodier, pranks og udfordringer, men der forekommer også mobning, og der er også politisk, aktivistisk indhold, voldeligt indhold, seksuelt indhold, ligesom selvskadende indhold også er forekommet.
  • Remixkulturen er central på TikTok. Det handler meget om at blive inspireret af og genskabe andres indhold. Fx er der mange fortolkninger af dansekoreografier eller parodier, som brugerne giver deres personlige præg.
  • TikTok udmærker sig ved, at brugerne kan opnå tusind visninger på få minutter, og at en video kan gå viralt på få timer. Mediet er skabt til at sprede indholdet ud til flest muligt.
  • TikTok er kinesisk ejet og er gentagne gange blevet kritiseret for at være en ulv i fåreklæder. TikTok indhenter nemlig rigtig meget data om brugerne – måske nok også mere end de må. I hvert fald har Datatilsynet åbnet en sag mod TikTok i sommeren 2020, som skal afklare, om tjenesten lever op til data- og personbeskyttelsesforordningen, GDPR. Sagen er nu overdraget til de irske myndigheder, hvor TikTok i dag har hovedsæde.

Kilder: Nathalie C. Larsen, social medie-specialist, Redbarnet.dk, DR Medieforsknings rapport 2020, Datatilsynet.dk.

Hvad laver børn på TikTok?

Børn på TikTok dyrker mest dansevideoer, parodier, pranks og udfordringer, ifølge eksperten. Alligevel er der flere grunde til, man ikke bør slippe sit barn fuldstændig uhindret og egenhændigt løs på det sociale medie.

”Der er selvfølgelig også andet indhold på TikTok, og man skal helt klart være opmærksom på, hvad ens børn følger med i. Der er også mere politisk, aktivistisk indhold på app’en, og der figurerer desværre også mobning. Der kan også florere voldeligt- eller mere seksuelt indhold eller andet, der er voldsomt, som ikke burde være der, og slet ikke finde vej til børn. Et eksempel er en grum liveoptagelse af et selvmord, som i en kort periode spredtes på blandt andet TikTok, hvilket jo var helt, helt forfærdeligt, siger Nathalie C. Larsen.

Selvom tjenesten ikke tillader den slags indhold og fjerner det, er det tæt på umuligt at udelukke helt, når det først bliver delt og repostet af nye brugere, forklarer hun.

LÆS OGSÅ: Klæd dit barn på til at stå imod digital mobning

3 spørgsmål, forældre bør tage stilling til, når et barn skal have TikTok-profil

1. Hvad ser dit barn på TikTok?

Hjælp barnet med at opsætte profilen og komme i gang. Vær nysgerrig og gør det til en god snak, mens I kigger på indhold sammen. Hvad interesserer barnet, hvad er sjovt, hvad er okay indhold? Hjælp barnet med at like og kommentere i starten, men gør det også gerne løbende. Det skaber tillid og fællesskab mellem dig og barnet, men det gør også, at du som forælder er med til at fortælle algoritmen, hvad for noget indhold, barnet gerne vil vises.

2. Hvad deler dit barn på TikTok?

Tal med dit barn! Hvad må barnet dele, og hvad er ikke en god idé og hvorfor? Indholdet på TikTok er uendeligt, og der kan være ting, der kan være ubehagelige for et barn at se. Hjælp dem med hvad for noget indhold, der er ok at interagere med og hvordan, vær nysgerrig og åben i forhold til dit barns interesser på mediet, og lad barnet forstå, at det altid kan komme til dig og fortælle om, hvad det har set, uanset om det var sjovt eller noget, der ikke føltes rart at se.

3. Hvem deler barnet indhold med på TikTok?

Sid sammen med barnet og find ud af, hvem det er okay at følge, og hvem der må følge dem tilbage. Det er med til at guide algoritmens valg af indhold i den rette retning. Det kan også være en god idé at hjælpe med at skabe små communities, barnet kan være en del af, fx med klassen, og det kan også være en idé at indstille mulighederne for, hvem der må kommentere på barnets indhold, og hvem der må kontakte barnet direkte i app’en.

Kilde: Nathalie C. Larsen, social medie-specialist.

Ikke nødvendigvis børnevenligt

Desuden skal man også have for øje, at sange, børn kan få lyst til at danse eller mime til, ikke altid har de mest børnevenlige budskaber, og at mange TikTok-videoer viser meget letpåklædte børn og unge. Alt sammen er med til at sætte tonen for både, hvad dit barn kan få lyst til at dele, i hvilket lys andre ser på dit barn, og måske også hvordan dit barn ser på sig selv.

”Der er mange unge mennesker, der viser sig halvnøgne eller i hvert fald meget letpåklædt frem, mens de danser eller flekser og viser, de har været i fitness. Unge, som måske ikke altid tænker over, hvad det her kan bruges til, og om det kan misbruges, siger Nathalie C. Larsen og fortsætter:

”Det er alt sammen med til at skabe det her sociale pres omkring perfekthedskulturen og kropsidealer, som vi kender og kritiserer sociale medier for i det hele taget. Og dér er helt klart noget, man bør tale med sine børn om. For selvfølgelig er det ikke alle 12-årige kroppe, der ser sådan ud, og sådan skal man heller ikke se ud”, siger Nathalie C. Larsen.

Faktisk er en del af det perfekte, man ser, også filtre og videoredigering, og altså ikke virkeligt. Men i stedet for at se det som noget, man skal skærme børnene fuldstændigt fra, kan man også vælge at lade det være en god anledning til nogle vigtige snakke med barnet. Om den naturlige krop, kroppens forandringer, når man bliver teenager, forskellighed og rummelighed, og hvad der er rigtigt og forkert, ægte og uægte.

5 tips til opsætning af TikTok-profil til børn

Vær opmærksom på, at aldersgrænsen for en TikTok-profil er 13 år. Ønsker I alligevel en profil til jeres barn, så sørg for engagement og hjælp fra dig som forælder.

  1. Hjælp dit barn med at vælge et brugernavn, der ikke har noget med barnets rigtige navn at gøre, men er mere anonymt.
  2. Vælg sammen med barnet også et billede, som ikke er af barnet, men måske hellere et kæledyr eller en bamse, så det ikke umiddelbart er søgbart, at profilen tilhører et barn.
  3. Sørg for at gøre profilen privat, så I selv vælger, hvem der må følge med.
  4. Brug funktionen Family Pairing, hvis du ønsker kontrol med, hvad barnet ser på TikTok. Med Family Pairing kan du linke en forældrekonto sammen med barnets og sætte rammer for skærmtid, og hvad indhold barnet må vises. Sådan kan du sætte nogle rammer for dit barns sikkerhed på TikTok.
  5. Gå i det hele taget profilindstillingerne igennem og sørg for, de passer bedst muligt til et barn.

Kilde: Nathalie C. Larsen, social medie-specialist.

De digitale verdensborgere

Tilbage til dit barns hundeøjne. Der er to veje, det kan gå, når først dit barn begynder at ønske sig adgang på sociale medier som TikTok. Barnet får lov, eller barnet får forbud.

”Jeg synes helt klart, børn skal have redskaber og ikke forbud. Det tror jeg på, man kommer længst med. Vær interesseret, vær med, sæt dig sammen med barnet og kig, hvad TikTok er for noget. Snak sammen, grin sammen, lav måske også nogle videoer sammen”, siger Nathalie C. Larsen.

Selvom sociale medier som TikTok, og særligt børns brug af dem, ofte omtales kritisk, er det også værd at huske, at vores børn de facto bliver digitale verdensborgere.

”Selvfølgelig skal man sætte sig ind i tingene og tage sine forholdsregler, og når det kommer til børn, vil jeg klart tale for, man som forældre engagerer sig og går til TikTok sammen med sine børn. Men også at man lader børnene prøve det af. Det ér jo fremtiden. De bliver jo digitale mediebrugere og nogle borgere, som skal klare en hel masse digitalt i deres hverdag”, siger Nathalie C. Larsen.

Faktisk kan man gøre forældredeltagelsen til en ekspliciteret del af aftalen for, at barnet må få en profil.

”Sig endelig bare: ’Du må godt være på, men jeg må kigge med, og jeg vil også lære det her. Så må du hjælpe mig lidt’ Sørg for, at det, du dyrker, er tillid og tiltro, så barnet også har lyst til at komme til dig, hvis det oplever noget, der er mærkeligt eller ubehageligt,” siger hun.

Før du slipper dit barn ind på Tiktok, skal du dog også vide, at der af flere omgange og af flere eksperter er rejst kritik af TikToks dataindsamling om brugerne. Alle sociale medier indhenter oplysninger om brugerne, men TikTok kritiseres for at gøre det i særligt vidtrækkende grad. I juni 2020 startede Datatilsynet en sag mod TikTok for at undersøge grundlaget for og sikkerheden i tjenestens behandling af personoplysninger. Sagen er nu overdraget til de irske myndigheder, hvor TikTok har hovedsæde. Der er endnu ikke faldet afgørelse i sagen.

TikTok og datasikkerhed

  • En af Datatilsynets bekymringer og et kritikpunkt ved TikTok-app’ens indhentning af data er, at TikTok gør det uden samtykke fra forældre til børn under 13 år, som de ellers skal ifølge persondataforordningen.
  • Et andet kritikpunkt er, at kommunikationen, hvor det formidles, hvilken data man giver app’en tilladelse til at indhente, ikke er formuleret tilstrækkeligt klart og enkelt. Det betyder, at selv unge over 13 år kan have svært ved at forstå, hvad de indvilliger i.
  • Ifølge persondataforordningen skal virksomheder tage særligt hensyn til svage digitale brugere, herunder børn og unge. Det betyder, at der gælder der særligt, skærpede regler for, hvilke data, man må indhente og for opbevaring af dem. De regler har man ikke vished for bliver overholdt af TikTok.
  • TikTok-app’en ser ikke ud til at indhente hverken mere eller mindre data end andre sociale medier. Det, der tænder advarselslamperne hos datasikkerhedskyndige er, at brugerne er så unge.
  • Som TikTok-bruger afgiver man fx data om, hvem man er, hvor gammel man er, hvem man er kammerater med, og hvad man interesserer sig for via views, likes og kommentarer. Men app’en kan også logge både brugerens internetbrug- og vaner i det hele taget, og brugeres analog færden så længe, man har din mobiltelefon med sig.
  • Informationer, der afgives ved brug af app’en, kan bruges til reklame og manipulation og kan sælges til andre parter. Det er særligt bekymrende, når det kommer til børn og unge, som endnu er i gang med at finde og forme deres identiteter og er særligt let påvirkelige. Derfor bør de ifølge GDPR (databeskyttelsesloven) beskyttes særligt.
  • Både børn, unge og deres forældre skal generelt vide, at når apps og sociale medier er gratis at bruge, så er brugeren ikke kun forbruger, men også en vare i sig selv. Man betaler med sine data.

Kilde: Allan Frank, datasikkerhedsekspert ved Datatilsynet.

Om eksperten

Nathalie C. Larsen, 32, social medie- og app-specialist og digital chef ved Lead Agency. Hun er uddannet cand.mag i retorik, og interesserer sig især for, hvad det er for nogle netværk og kommunikations-strukturer, vi har digitalt, og hvad de betyder for vores fællesskaber.
Privat venter Nathalie sit første barn.

Se, hvad vi ellers skriver om: Sociale medier og Familieliv