Manden bag Onkel Reje: "I sidste ende er det social kontrol, når man siger, at nogle ord er forbudte"
Foto: Claus Rosenløv Onkel Reje har fuld fart på luftguitar og eventyr, når han inviterer børn - og deres forældre - ind i hans heavyunivers sammen med Brille og Krølle.

Manden bag Onkel Reje: "I sidste ende er det social kontrol, når man siger, at nogle ord er forbudte"

Heavy og børn er ikke umiddelbart en kombination, som er afprøvet før. For Mads Geertsen – eller Onkel Reje – var det alligevel to ting, som gav virkelig god mening at koble sammen. For i heavy må man bande og sige av for satan – og den frigørelse kan både børn – og voksne – lære noget af.

I Onkel Rejes heavy-univers må man alt det, som man ellers ikke må. Man må bande og spille høj musik i bar mave. Man må skrige og rive sig i håret. Man må kort sagt bryde lidt med normerne:

– Det er jo lidt en uafprøvet ting med børne-heavy, men jeg havde bare en fornemmelse af, at koblingen mellem den frie leg og det lidt farlige i heavy virkelig kunne noget. Der er noget ballade i heavy, som forhåbentligt kan være med til at give børn et frirum i forhold til alt det pæne og rigtige.

– Den ballade i musikken kan være en rigtig fin krog ind i børnelivet og give børn – og måske også voksne – mulighed for at være lidt vildere i det rum, som heavy skaber. Derudover er heavy også enormt fysisk musik, hvilket taler til børn. Det er musik, som går i kroppen og bliver spillet med hele kroppen. Når jeg har spillet Onkel Rejes heavy for børn, har jeg oplevet, at de lynhurtigt kan sætte sig ind i den energi, fortæller Mads Geertsen, som står bag karakteren Onkel Reje.

LÆS OGSÅ: Ramasjang-værter: ”Vi har gode forældre i det her land, der bekymrer sig om deres børn”

Onkel Rejes Heavyband er et populært tv-program på DR’s Ramasjang, hvor Onkel Reje, Brille og Krølle jager drømmen om det store gennembrud som heavystjerner. Nu udgiver bandet deres debutalbum i den virkelige verden:

– Heavy musik er jo musik, som gør mange af de ting, som er helt naturlige i børns verden. Det er musik, hvor det er helt naturligt at klæde sig ud, når man optræder. Og det er helt naturligt, at man spiller en rolle og går et sted hen, hvor man ikke er i sin hverdag. Der er et meget legende element i heavy, som faktisk er enormt skønt, hvis man ser på det med de briller og tillader sig at kaste håndtegn og lave ansigter – som voksne normalt IKKE gør.

Når onkel Reje kan lære de voksne noget

Ifølge Mads Geertsen kan heavy være med til at give børn et rum, hvor der er plads til det vilde, og hvor man ikke bliver bedt om at skrue ned – men det skal han også selv bruge Onkel Reje til at huske ham på til tider.

– Onkel Reje er helt sikkert klogere på børn, end jeg selv er. Jeg er selv en forfærdelig tysser på mine børn, når jeg kommer til at tænke på, hvad andre voksne tænker, hvis mine børn de larmer lidt.

Onkel Reje er en frihedskæmper der skal være frigørende. Han skal være modspil til den simplificering, krav og alt det korrekte og pæne, som børn bliver udsat for i dag.
Mads Geertsen

– Onkel Reje kan være en huskekage til os voksne om, at børns liv måske bare ER lidt vildere, end vi voksne altid har lyst til at se det udfoldet. Den vildskab kan vi voksne godt have lyst til at pille ud af børnene, fordi vi tænker, at de jo skal ende med at blive civiliserede ligesom os selv – og gerne hurtigst muligt. Men der skal være plads til, at børn skal have lov til at være vilde. Onkel Reje og hans heavy musik er med til at frisætte børns fantasi og energi og tage noget af det pæne ud af det børneliv, som vi voksne ellers prøver at pådutte vores børn.

Bandeord som dialog

Selv om Onkel Reje faktisk ikke bander i sine programmer, så mener nogen, at Onkel Rejes sprogbrug - og ikke mindst temaer - ikke er lige efter bogen, men det er også en af de ting, som gør, at han kan være med til at starte en dialiog hjemme i stuerne.

– Det er lidt en leg med de voksne, for med Onkel Reje bliver børn udfordret på, hvad der egentlig er rigtigt og forkert, men det skulle gerne give anledning til at tage en snak om, hvad man må og ikke må hjemme hos en selv.

– Jeg har ikke selv noget problem med, at mine børn engang imellem bander, men jeg synes, det er irriterende, hvis de bare siger det samme hele tiden. Hvis man har et lille sprog med få ord, kan man ikke udtrykke sig på særlig mange måder, og det synes jeg i virkeligheden er meget mere skræmmende og problematisk end bandeord i sig selv.

For bandeordet i sig selv er ikke så slemt, hvis det står til Mads Geertsen:

– Jeg synes jo, at det i sidste ende er social kontrol, når man siger, at nogle ord er forbudte. Det er jo bare en lyd. Hvis jeg slår min fod og siger ’Av for Søren’ i stedet for ’Av for satan’, men jeg mener det samme, er Søren så også forkert at sige?

"Er I klar til at blive satanister?"

Men når man som elsket børnekarakter opfordrer børn til at bande og ikke være bange for satan, så er det svært at undgå kritik. I sommer skabte Onkel Reje stor debat, da han under sit illusionsnummer i det populære Cirkus Summarum spørger børnene, om de er klar til at blive satanister. Dét fik generalsekretæren i KLF, Kirke & Medier Mikael Arendt Laursen og Hans-Ole Bækgaard, der er præst og formand for Indre Mission i Danmark til at udtrykke stor bekymring i medierne efterfølgende. Mads Geertsen tager dog kritikken med ophøjet ro:

– Jeg kan godt forstå, at dele af Onkel Reje kan virke stødende for dem, som tror så stærkt på noget, at det bliver en kontrast til det, vi andre finder mere normalt. Jeg kan da godt se, at hvis man tror fuldt og fast på, at Satan dukker op i fysisk form, når man siger hans navn, så er det lidt af et chok at blive præsenteret for Onkel Rejes heavy univers.

– Men Onkel Reje opfordrer ikke til, at man bliver hverken det ene eller det andet, men han opremser muligheder for, hvad man kan her livet, hvis man træffer nogle valg her i livet.  Men det er jo ikke i sig selv intentionen at træde nogen over tæerne med Onkel Reje, men når vi bevæger os rundt som mennesker, så tumler vi ind i mellem ind i nogen, som ikke er enige med os – men hvis vi ikke bevæger os, får vi en verden, hvor tingene står stille, og det tror jeg heller ikke, at der er nogen, som er interesseret i.

Når det upolitiske bliver en vigtig opgave

Selv om Onkel Rejes bevægelser mellem det rigtige og det forkerte kan skabe debat, er Mads Geertsen dog ikke i tvivl om, at der også er opbakning til Onkel Reje.

– Onkel Reje er jo dejligt politisk ukorrekt, og de fleste folk ved instinktivt godt med dem selv, at det politisk korrekte er en blindgyde, for hvis vi ikke siger ting, som nogen kan gå hen og blive stødt over, ender det med, at vi ikke kan korrigere længere, fordi vi ikke ved, hvorfor tingene er, som de er. Så ender vi med at sige til vores børn, at tingene bare er på en måde, ’fordi nogen siger det’. Onkel Reje skaber rum til de snakke, og så kan man korrigere i ens egen familie.

LÆS OGSÅ: Onkel Reje: "Man skal ikke skåne børn for bandeord"

Mads Geertsen er heller ikke i tvivl om, hvad Onkel Rejes vigtigste opgave er:

– Onkel Reje er en frihedskæmper, der skal være frigørende. Han skal være modspil til den simplificering, krav og alt det korrekte og pæne, som børn bliver udsat for i dag.

Onkel Rejes Heavyband er et hit på DR’s Ramasjang, hvor Onkel Reje, Brille og Krølle jager drømmen om det store gennembrud som heavystjerner. Albummet er ude nu, og du kan lytte til det her og rocke med i bar mave. 

Om Mads Geertsen

Mads Geertsen er født i 1970 år og bor i København med sin familie. Han er skuespiller, musiker og ikke mindst tv-vært, hvor de fleste nok kender ham som Onkel Reje på DR Ramasjang.

Se, hvad vi ellers skriver om: Børneopdragelse, Musik og Børnepsykologi