Online spil, apps og usynlige penge - Sådan lærer du dit barn om økonomi i en digital tid

Online spil, apps og usynlige penge - Sådan lærer du dit barn om økonomi i en digital tid

Hvad koster en slikkepind sammenlignet med et nyt våben i Fortnite, og er der både penge til et Fortnite-våben og en fodbold til haven? Børn er født ind i en digital verden, og når de kommer til at bruge penge online, er der meget at lære – en læring, der både indebærer at forstå værdien i kroner og ører, mådeholdenhed og forskellen på den digitale og fysiske verden. Men faktisk kan forældrene også lære lidt.

Våben, dimser, dyr eller noget helt fjerde er blandt andet, hvad børn i dag gerne vil bruge deres penge på. Og det er ikke nødvendigvis plasticdimser eller rigtige levende dyr, men derimod tilbehør til nogle af de spil, de spiller på deres computer, smartphone eller Ipad. Og at børnene overhovedet vil bruge deres penge på disse, hvad der for forældrene kan virke som, ligegyldige ting, kan være svært at forholde sig til, du netop er en af de forældre, der har svært ved helt at forstå, hvorfor dit barn er så optaget af en masse digitale spil, kan du tage det roligt. Du er bestemt ikke alene. Det forsikrer Anne Juel Jørgensen, der er chef for Danske Banks læringstiltag til børn og unge, om:

- Som forældre skal vi erkende, at det, der gav os værdi, da vi var børn og unge, ikke nødvendigvis er det, børn og unge værdsætter og vil bruge deres penge på i dag. En undersøgelse foretaget af Danske Bank i 2019, viser eksempelvis, at 53 procent af de adspurgte forældre har svært ved at forstå børns digitale liv og forbrug, når det kommer til køb af apps og ting i onlinespil, siger hun.
 
I online spil og apps bliver der ofte brugt et helt særligt sprog med forkortelser og slang-udtryk. Det er væsentligt at sætte sig ind i, da sproget og udtrykkene kan indebære betaling med ægte ’menneskepenge’ –penge, som børnene med et enkelt klik kan bruge masser af, hvis de ikke passer på, fortæller Mikkel Offenberg, der er IT-didaktisk konsulent og udvikler samt kvalitetssikrer online platforme og apps til børn.

- Det kan være uhyre vanskeligt for børn at have med økonomi at gøre i denne digitale tid. Pengene kan virke usynlige, når børnene aldrig rigtig er i fysisk kontakt med dem– eller aldrig rigtig ser deres forældre være det. Når vi bruger fysiske penge, afgiver vi noget for at kunne modtage noget. Men den psykologiske mekanisme gør sig ikke gældende, når vi bruger penge digitalt, og derfor gør det for mange ikke nær så ondt at bruge penge online, forklarer Offenberg og tilføjer, at det især er tilfældet med børn, der simpelthen ikke ved eller kan forstå det.

Han fortæller også, at mådeholdenheden for barnet er sværere at styre, når det eksempelvis drejer sig om, at det lynhurtigt kan komme foran sin kammerat i et online spil ved blot at tilkøbe sig til ekstra levels eller udstyr. I så fald bliver der hurtigt brugt den ene 20’er efter den anden, og pludselig er overblikket over forbruget forsvundet.

Hverdagssnakke skaber sammenligningsgrundlag

Snakke om økonomi i hverdagen er en god måde at give sine børn økonomisk forståelse på. Egentlig handler det ikke så meget om, hvorvidt de vil bruge deres penge på et nyt sjippetov eller en dims til deres app, det handler mere om at klæde børnene godt og grundigt på til alle økonomiske valg i livet.

- Som forældre skal man have fokus på at give sine børn nogle gode pengevaner, og det gør man ved at tale om penge med dem i hverdagen. Det kan eksempelvis være, når I er ude at handle eller sidder sammen foran computeren, og barnet gerne vil købe en app eller noget til sit spil. Her er det oplagt at tage en snak om, hvad tingene eksempelvis koster”, siger Anne Juel Jørgensen.

Samtidig skal man give børnene muligheden for at kunne sammenligne det, de bruger penge på digitalt, med noget, de også kan og måske har brugt fysiske penge på uden for den digitale verden – og faktisk er sammenligningsgrundlaget altafgørende.

- Støder barnet på en ting, det gerne vil købe inde på skærmen, som det ikke kender andre steder fra, kan barnet have svært ved at drage en parallel til tingens reelle værdi. Derfor er det godt at starte med at lære dem om penge, kroner og sedler, fortæller Mikkel Offenberg og uddyber:

- At børn kender til fysiske kroner og ører er altså en forudsætning for, at de også kan få et realistisk forhold til forbrug digitalt. Hvis du kommer ind og siger; ”ej, skat, er du klar over, du lige har købt skins for 2000 kroner?” vil barnet måske kigge forvirret på dig, og tænke, ”ja, men hvad er 2000 kroner egentlig?” Har barnet ikke lært om kroner og ører, kunne 2000 kroner lige så godt være noget på månen og ikke noget ’alvorligt’, man bruger til at købe ind og betale husleje. Derfor er det vigtigt at sætte barnets digitale pengeforståelse i relation til noget, de kender; ”De 2000 kroner, du lige har brugt ved at købe alle de skins i dit spil, svarer til, at du kunne købe den fede cykel nede ved cykelhandleren”.

Du kan også prøve at snakke lidt udover nu og her-situationen ved at sige, at ”okay, jeg hører, du gerne vil købe de her skins i dit spil, så du kan stige i levels, og det er fint, men du kan faktisk få den fodbold, du har snakket om, for de penge” eller ”det, som våbnet koster i spillet, svarer til, at du skal gå tur med hunden fire gange – er du villig til at ofre det?” siger Offenberg og pointerer, at før de har denne referenceramme, er det næsten umuligt for dem at forholde sig til de penge, der bliver brugt i den digitale verden.

Børnene skal skabe egne erfaringer og refleksioner

Penge kan kun bruges én gang, hvad end det er fysiske eller digitale penge. Derfor er det en god ide at lære sit barn værdien i at spare op frem for at bruge alle sine penge på én gang.

- Ét er at tjene sine egne penge, men noget andet er at få pegene til at strække til hele måneden. Som forældre kan man guide sit barn, men det er en god ide, at barnet selv finder ud af, hvordan de får pengene til at strække sig og så lærer af de gange, hvor det måske ikke lykkes. På den måde får barnet opbygget et mindset, hvor de enten kan behovsudsætte eller optimere deres selvkontrol, siger Juel Jørgensen.

Netop hér kan du som forælder helt praktisk sætte ind. Du kan nemlig forsøge at hjælpe dit barn i gang med sit eget pengesystem, hvad end det er en lommepenge-app, den gammeldags sparegris eller en bog, der bliver noteret kroner og ører.

- Det kan være en opsparing til forbrug, en til gaver og en til store drømme, og det er egentlig op til barnet selv at vurdere, hvad det har behov for. Den øvelse vil styrke børns pengeforståelse og samtidig øve dem i at planlægge frem i tiden. Hvad enten det drejer sig om et køb af noget fysisk eller inde i et digitalt spil, forklarer hun og fremhæver lommepenge som en god start på børns økonomiske rejse:

- Derudover er det en god idé at give børn lommepenge fra en tidlig alder. Det vil tit være deres første møde med penge, og det er en god måde at øve sig på at tjene, bruge og opspare penge til det, man drømmer om. Øvelse gør jo som bekendt mester, og det er Mikkel Offenberg enig i:

- Erfaringerne er en af de vigtigste læringsprocesser for barnet, for det gælder om at få skabt refleksioner hos barnet. Når barnet har oplevet tilstrækkelige fejlkøb og fejlvurderinger, kan det formentlig mærke, at ’åh, jeg er faktisk ærgerlig over at have købt’. Det skaber refleksioner over helt grundlæggende økonomi, så barnet til sidst, inden det indtræffer endnu et fejlkøb, kan gøre op med sig selv, hvad der er og ikke er smart at købe, siger Offenberg.

Fem gode råd fra eksperterne

1. Lær barnet at se værdien i at tjene egne penge
Det er en god idé at lære børn at tjene sine egne penge. Du kan opfordre barnet til at sortere i sit legetøj, for at I sammen kan have en stand på et loppemarked og sælge ud, eller du kan give barnet mulighed for at tjene lidt ekstra penge ved at gøre noget ekstraordinært derhjemme. Vaske bilen eller cyklen, tørre hylder af eller lave mad. Lærer du barnet at tjene sine egne penge, lærer du det også, hvad det kræver af tid og kræfter at opnå 50 kroner, og når barnet har en forståelse for det, er der større chance for, at barnet overvejer, hvor meget han egentlig vil have det sværd til Fortnite.

2. Snak om barnets ønsker og behov
Uanset, om et barn vil købe en ting fysisk eller digitalt, giver det altid anledning til at tale om, hvorfor barnet gerne vil købe den pågældende ting. Hvilken værdi tænker barnet, at tingen giver, og har barnet tænkt over, hvad det ellers kan få for det, den pågældende ting koster? Når barnet har købt tingen, kan I så snakke om, hvorvidt købet har givet den glæde eller værdi, som barnet forventede. Dét er refleksioner, barnet kan bruge i alle købssituationer fremover.

3. Brug tid på at sætte jer ind i børnenes spil
For at kunne sætte jer ind i barnets behov for pengeforbruget i et spil, kan I sætte jer ind i, hvilke forskellige penge der skal og kan bruges i spillet. Det kan både dreje sig om rigtige penge, altså dem, mor og far har tjent ved at gå på arbejde, men der kan også være penge inde i et spil, som barnet tjener eller får tildelt, fordi det vinder en udfordring eller går et level op. Jo bedre føling I har med pengeforbruget i spillet, jo nemmere er det at vejlede og sætte rammer for barnet.

4. Skab en god kultur omkring de digitale spil
Generelt er det en god idé at sætte sig ind i, hvilke spil dit barn spiller. Selvom det kan være svært at holde styr på alle de 25 forskellige spil, barnet har gang i, bør du kigge med over skulderen, og spørge ind til spillets præmis, så I får skabt en kultur omkring de digitale spil, hvor man snakker om alt omkring spillene. Det øger chancen for, at barnet kommer og spørger, hvis det er i tvivl om noget, og det gør hele barnets online-verden lidt mere transparent for forældrene.

5. Barnet kan prøve kræfter med digitale pengespil

I en lang række digitale pengespil kan børnene lære rigtig meget om ting og penges værdi. I spillet Pengeby af Danske Bank skal børnene selv tjene penge og beslutte, om de vil bruge dem eller spare dem op. Det er et spil, hvor børnene lærer at gøre sig nogle tanker om indtjening, forbrug og opsparing, og børnene kan sagtens spille det alene, men forældrene kan med fordel være med på sidelinjen til at snakke de økonomiske overvejelser igennem.
- Kilde: Mikkel Offenberg & Anne Juel Jørgensen

 

Pengeskyen-logo.png