sponsoreret indhold
Sådan vælger du det rigtige legetøj til den rigtige alder
SPONSORERET indhold

Sådan vælger du det rigtige legetøj til den rigtige alder

Hvad kan dit lille barn egentlig hvornår, og i hvilken alder giver det bedst mening at introducere en rangle, en dukke eller en bold? Legetøjsforsker Jørn Martin Steenhold guider dig til at vælge det bedste legetøj til dit barns alder.

03. jan. 2020 | Børn | Fisher Price

0-3 MDR.

VERDEN ER HELT NY

Den lille baby bruger mest tid på at sove og spise, men (øjen)kontakt med den nye verden er vigtig. Nus, sang, babysnak og at blive holdt på armen, mens mor eller far danser, er dejligt lige nu.

GODT LEGETØJ LIGE NU
Mors eller fars krop er det bedste sted at være, men også folde-ud bøger og billeder med helt enkle motiver, små farverige bamser, fjer, bjælder, klokker og rangler er med til at støtte dit barns udvikling nu.

3-6 MDR.

GRIBER EFTER ALT

Dit barn sover mindre, er mere opmærksomt og lægger mere mærke til alt omkring sig. Det kan sikkert lide at blive kildet, gynget på knæet og klappe kage. Omkring 3 måneder vil barnet kunne ryste sit legetøj i små, hurtige bevægelser, og ved 4 måneder opdager barnet, at det kan bruge begge hænder på en gang.

GODT LEGETØJ LIGE NU
Mors, fars og barnets egen krop kan bruges til leg, men også sansetæpper med påsyede ting, som den lille kan gribe efter (gerne med forskellige former, farver og lyde) samt tøjdyr i stof, rangler med forskellige lyde, bideringe, et spejl og generelt legetøj, der har forskellige strukturer som blødt, hårdt, glat og nubret, fordi det er med til at stimulere dit barns sanser.

6-9 MDR.

TRILLE, KRYBE, KRAVLE

Der er fuld fart på udviklingen nu, og dit barn udforsker alt, hvad kroppen kan. Det elsker at

tumle, lege titte-bøh og at smide ting på gulvet for at se, hvor de havner henne. Sjovt nok bliver de ofte samlet op af mor eller far! – Barnet udforsker tyngdekraften, siger legetøjsforsker Jørn Martin Steenhold, – og det skal både lære, hvor ting, som man smider, havner henne, men også at deres egen krop er underlagt tyngdekraften i forhold til deres balance.

Omkring 5 måneder lærer barnet at overføre legetøj fra den ene hånd til den anden – altså at give og give slip. Omkring 7 måneder kan det holde legetøj i hver hånd og slå det sammen for at frembringe lyd. Få uger senere begynder barnet at eksperimentere med at klemme, rive og bøje lege tøjet, og det opdager, at det kan ændre form og sige lyde.

GODT LEGETØJ LIGE NU
Tomme mælkekartoner, paprør og gavepapir, som kan rives, klemmes og bøjes. Men også bolde, hvor dit barn kan eksperimentere med tyngdekraften. Desuden store klodser, puttekasser, æsker og dåser til at komme ting i, pegebøger, sovedyr og skubbe-trækkedyr.

9-12 MDR.

OP AT STÅ

Nu bruger dit barn både krop og hænder på samme tid, og de fleste børn vil begynde at rejse sig op ad ting. Den lille begynder nu også at være i stand til at sanse sig igennem forskellige rytmer og tonehøjder. – Klassisk musik er meget vigtig og med til at udvikle dit barn. Det er både musik, I kan lytte til, men også at synge og gerne også klappe og danse samtidig, siger legetøjsforsker Jørn Martin Steenhold. Omkring 9 måneder vil dit barn også begynde at registrere kanter og former. Dit barn begynder nu også at øve pincetgrebet og leger med små ting, der skal samles op.

GODT LEGETØJ LIGE NU
Bolde hitter stadig, og det samme gør klodser og puttekasser, hvor barnet skal matche figur og hullet i kassen. Også køkkenting, hvor barnet kan røre i skåle, pegebøger, sovedyr og vogne. Legetøjstelefoner, billedbøger og trækdyr, der kan trækkes og skubbes er også gode.

1-2 ÅR

EFTERLIGNER DE VOKSNE

Nu kan barnet gå og komme mere omkring, og den dominerende leg går ud på at undersøge alting. Det sjoveste legetøj er det, der

minder om ting og redskaber fra de voksnes verden, som de små begynder at forsøge at efterligne.
– Man kan ikke lære noget, hvis man ikke først har set, hvordan det er. Det kan være sang og dans, hvor børnene efterligner den voksne, men det kan også være at lave mad eller gøre rent, hvor børnene kan se, hvordan man gør, og derefter selv forsøge at efterligne det, siger Jørn Martin Steenhold.

GODT LEGETØJ LIGE NU
Legekøkken, kasseapparat, legeværktøj – eller legetøjsstøvsuger – i det hele taget kopier af de voksnes redskaber. Men også sand, spand og skovl, trækdyr, klodser og ting, som kan sættes sammen, bolde, slaskedukker, og nu også tykke farver og papir.

2-3 ÅR

FULD DRØN PÅ MOTORIKKEN

Nu kan junior gå, hoppe og lunte. Især leg med bolde er spændende, fordi bolden opfattes som levende af barnet, da den jo bevæger sig.

GODT LEGETØJ LIGE NU
Det virkelighedstro legetøj som tog og togbane, biler, søm- og hulbræt, dukker, dukkehus og tilbehør er godt. Men også byggeklodser, papir og malebøger, billedbøger, musikinstrumenter, enkle spil som billedlotteri og puslespil, bolde, sandkasse, gynge og en trehjulet cykel er legesager nu.

3-5 ÅR

BEDRE MOTORIK OG KONCENTRATION

Der bliver løbet, hoppet, klatret, cyklet, gynget og brugt en masse energi. Selvom balanceevne og smidighed stadig bliver trænet, er motorikken alligevel ved at være godt på plads. Dit barn begynder nu at lege med andre børn, og sammen fortsætter de med at efterligne de voksnes verden og leger gerne fx far, mor og børn og butik. Omkring 4 år udvikler hjernen sig mere, og legene går fra at være eksperimenter, hvor dit barn undersøger, hvad tingene kan, til at blive mere målrettet, forklarer Jørn Martin Steenhold.
– Man kalder det den konkret-operationelle periode, hvor barnets handlinger får et formål.
Der er et mål med at kaste bolden til far, køre på cyklen eller tegne en tegning.

GODT LEGETØJ LIGE NU
Gynger, klatrestativer, hoppebolde og balancelegetøj er spændende, men når barnet skal lave noget mere stille siddende, er puslespil, malergrej og værktøj et hit. Stadig er virkelighedstro legetøj som lægesæt, kasseapparat, en bondegård eller bussens båthorn vigtigt. Legetøj, hvor man kan konstruere ting ud fra, fantasien og udforske former, farver og materiale, er også godt.