Med åbne plateauer var huset noget af det mest anti-børnevenlige, man kunne tænke sig
Da Britt-Marie og hendes mand Gustav var på husjagt havde de ikke forestillet sig, at de ville ende i et træhus fra firserne. Med åbne plateauer uden afskærmning og halsbrækkende trapper var huset noget af det mest anti-børnevenlige, man kunne tænke sig. Men det helt særlige lys overbeviste parret om at det var huset for dem.
Firserhuset i Holte havde ikke været beboet i et år, og selvom Britt-Marie egentlig havde drømt om at eje et uhøjtideligt hus fra 1950’erne, var der ingen tvivl.
– Lysindfaldet er magisk, og så kan vi følge med i årstidernes skiften på tæt hold. Det er fantastisk og meget anderledes end at bo i en højloftet herskabslejlighed på indre Østerbro, smiler Britt-Marie. Som kommende arkitekt husker hun tydeligt, hvordan de mange hvide vægge kaldte på varmere materialer, og hvordan hun gik i gang med at tegne ombygningen af det imponerende hus i 2016.
Elegant børnesikring
I sammenhæng køkkenet har Britt-Marie fået etableret en væg, som fortsætter ud i et egetræsgelænder ved den gennemgående trappe. På den måde undgår både børn og voksne at falde ud over kanten.
– Der er nærmest noget skulpturelt over væggen, som har en varm åre af egetræ. Det har på en måde dæmpet det karakteristiske hvide firser-look og fremhævet nostalgien, mener Britt-Marie. Inspirationen kommer fra de store arkitekter og ved at læse og analysere arkitektur i flere timer om ugen.
– Jeg bliver også inspireret på mine rejser, men mest i overført betydning, fordi det sjældent bliver godt, når man krampagtigt forsøger at genskabe en stemning, når man er hjemme igen, siger Britt-Marie.
Nordisk med et strejf af japansk
Stilen i hjemmet er uperfekt og personlig, og Britt-Marie lader sig ikke diktere af tidens tendenser. Hun tror på, at boligens udtryk helt naturligt forandres over tid. For selvom de nordiske referencer skaber basen, roen og et hjem for Britt-Marie, kan hun også ane det simple i japansk æstetik i sin indretning.
– Jeg kan virkelig genkende livssynet, hvor man accepterer, at alt har en forgængelighed og ikke behøver at være perfekt. I Japan kalder man det wabi-sabi, men for mig handler det om, at æstetik betyder at kunne se det smukke i det uperfekte. Jeg bryder mig ikke om iscenesættelse, når det kommer til indretning. Æstetik opstår for det meste spontant, siger Britt-Marie. Samme spontanitet skete under huskøbet, hvor funktionaliteten ved første øjekast var ved at ødelægge boligdrømmen.
– Selvom huset ikke umiddelbart var foreneligt med tre børn, havde det så meget andet at tilbyde. Der var ikke andet for, end at vi jo bare måtte tegne og bygge os ud af de udfordringer. Set i bakspejlet var det måske endda endnu et plus for mig. Jeg elsker at se tingene forandre sig og opleve, at det hele falder på plads til sidst, smiler Britt-Marie.
Britt-Maries 3 bedste råd til dig, der skal bygge om
- Hav respekt for de oprindelige tanker, der ligger bag huset, og opnå forandringer med netop dette som omdrejningspunkt.
- Forbered dig på, at en ombygning kan være en svær disciplin, men at det ofte er mindre forandringer, som gør store forskelle.
- Vær ikke bange for at male større flader som centrale vægge eller gulve, da det kan skabe en spændende atmosfære.
Hvem og hvor?
Hvem: Britt-Marie Hørsted Thyregod, 40, arkitektstuderende, manden Gustav, 39, og børnene Regitze, 6, Asger, 4, og Barbara, 1,5 år.
Hvad: Træhus på 198 kvadratmeter tegnet af arkitekten Hans Aspöck i 1985. Ombygget i 2016 efter tegninger af Britt-Marie.
Hvor: Holte.