Jan Gustav Sørensen bolig

Foto: Christina Kayser O. Jan Gustav lever ud fra devisen om ikke at omgive sig med flere ting, end der er behov for.

"Ideen om at ting skal passe sammen, er for mig den største fejl i en indretning"

Selvom Jan Gustav har en fortid i designbranchen, er det de brugte fund hans hjerte banker for. I landets tyndt befolkede områder finder han de mange skatte, som han bringer med hjem til sin butik og til den lille lejlighed på Vesterbro, hvor designperioder og kunstgenrer krydser veje og sættes sammen ud fra intuition og tilfældighedernes spil.

Jan Gustavs lejlighed hænger gamle portrætmalerier side om side med moderne fotokunst, og møbler og ting fra mange årtier fylder de 52 kvadratmeter med en eklektisk energi. Den eneste klare fællesnævner er, at det er godt design med år på bagen, men med mange brugbare år tilbage. På trods af at Jan Gustav har haft en lang karriere i designbranchen, som konceptudvikler og indretter for store danske brands som Hay og Normann Copenhagen, er det nemlig oftest de brugte fund, han forelsker sig i.

– Efter små 7 år i møbelbranchen og 10 i modeindustrien, har jeg erhvervet mig nogle gode produkter, som sent skal skiftes ud. Men skulle jeg i dag købe nyt til min bolig, kan jeg næsten ikke forestille mig, jeg ville købe noget nyt. Det virker så unødvendigt, så jeg køber generelt alt brugt, eller som minimum noget der er produceret af genbrugte materialer, fortæller Jan Gustav, som dog alligevel en sjælden gang falder over noget nyproduceret, som er så særligt i form og farve, at det finder vej til hans hjem.

Jan Gustav holder meget af at læse både populær skønlitteratur og klassiske værker.
Jan Gustav holder meget af at læse både populær skønlitteratur og klassiske værker. Hans største læseoplevelse var bogen Et lille liv, men også Giovannis værelse, Tyvens dagbog, Døden i Venedig og Færdig med Eddy Bellegueule, som alle handler om mænd og især homoseksuelles vilkår igennem tiden, kan han varmt anbefale.

Lopper fra Langeland

Jan Gustav lever ud fra devisen om ikke at omgive sig med flere ting, end der er behov for, og det var også en af grundene til at han åbnede butikken Hos Jan Gustav.

– Jeg er flyttet en del igennem mine 16 år i København, og i den proces har jeg lært at sortere ud. Sideløbende med et studie i religionsvidenskab driver han butikken både på Instagram og fra et lokale lige overfor lejligheden på Vesterbro, hvor han har boet de sidste 4 år. Det er dog ikke i det livlige Vesterbro-kvarter han finder de mange brugte skatte, men derimod i de mere tyndt befolkede områder af Danmark.

– Jeg er født og opvokset på Langeland, og jeg har de sidste par år forsøgt at besøge min familie, gerne hver måned. Her finder jeg store dele af mine fund. På Langeland er over 60% af befolkningen nemlig over 60 år, så der er naturligt en stor mængde af lopper og steder der sælger ud, fortæller Jan Gustav, som gerne deler ud af sin erfaring med gode loppesteder.

– Jeg kan alligevel ikke nå at opkøbe alt det gode, og for mig handler det lige så meget om glæden og fællesskabet omkring vintage, siger han.

Opslagstavlen i soveværelset bruger Jan Gustav til at skabe et visuelt billede af nogle af de stemninger han er i, og ord han funderer over, som f.eks. forfatteren Dorte Nors udtryk ’Geografisk rastløshed’, som er en følelse han selv kan genkende.
Opslagstavlen i soveværelset bruger Jan Gustav til at skabe et visuelt billede af nogle af de stemninger han er i, og ord han funderer over, som f.eks. forfatteren Dorte Nors udtryk ’Geografisk rastløshed’, som er en følelse han selv kan genkende.

Tilfældighedernes spil

Væggene i den lille lejlighed er prydet med værker i salonophængning i et eklektisk miks af mange forskellige stilarter og kunstneriske perioder.

– Min kunst er en blanding af stemninger. Er jeg et sted og ser et værk, der giver mig en bestemt følelse, så må jeg have det med hjem. Det kan både være følelsen af udlængsel, følelsen af frihed, et godt minde eller en bestemt tid eller periode i mit liv, som et værk direkte eller indirekte repræsenterer, siger Jan Gustav. Både når det gælder kunst og indretning generelt, kan han godt kan lidt tilfældighedernes spil og den magi der opstår, når man intuitivt sætter ting sammen uden at de matcher for meget.

– Ideen om at ting skal passe sammen, er for mig den største fejl i en indretning. Vi mennesker er komplekse størrelser, og jeg har behov for at min indretning repræsenterer hele mig, ikke bare en del eller et stadie. På den måde føler jeg mig ´helt hjemme´, siger Jan Gustav, som forsøger at leve efter livsmottoet: Mindre enten eller og mere både og. Det motto gælder ikke kun livet generelt, men også når det kommer til indretning, og dét at skabe et hjem.

Bordet i stuen er Jan Gustavs farbrors svendestykke fra 1950’erne, og det har stået i hans bedsteforældres hjem, hvor det blev brugt til at lege hule under og som kortbord, når der skulle spilles 500.
Bordet i stuen er Jan Gustavs farbrors svendestykke fra 1950’erne, og det har stået i hans bedsteforældres hjem, hvor det blev brugt til at lege hule under og som kortbord, når der skulle spilles 500. I dag er det stadig flittigt i brug som spisebord, til avislæsning, eller når Jan Gustav læser til studiet, laver regnskab eller drikker drinks med venner. Den højryggede stol har tilhørt Jan Gustavs farfar.
I køkkenet med de hvide og blå køkkenfronter, som den forrige ejer har sat op, er der fra køkkenvinduet udsigt til en klassisk Vesterbro-baggård.
I køkkenet med de hvide og blå køkkenfronter, som den forrige ejer har sat op, er der fra køkkenvinduet udsigt til en klassisk Vesterbro-baggård. Den store skål til frugt og grønt har Jan Gustav købt med hjem fra Langeland. 
Det brune fad med majroer,  citroner og pærer er designet  af Ole Jensen for Normann  Copenhagen.
Det brune fad med majroer, citroner og pærer er designet af Ole Jensen for Normann Copenhagen.
Hvide tallerkner er alt for kedelige, hvis man spørger Jan Gustav, som godt kan lide den kreativitet, de historier og den detaljerigdom som findes i engelsk fajance. 
Hvide tallerkner er alt for kedelige, hvis man spørger Jan Gustav, som godt kan lide den kreativitet, de historier og den detaljerigdom som findes i engelsk fajance. De håndmalede vinglas er fra svenske Christineholm og kopperne er en blanding af Royal Copenhagen og Hay.
Et hjørne af stuen er dedikeret til læsning med en kurvestol, som Jan Gustav har slæbt med hjem i bussen fra Langeland, og en værkstedsreol som rummer en del af de mange bøger, han har læst igennem de sidste par år.
Et hjørne af stuen er dedikeret til læsning med en kurvestol, som Jan Gustav har slæbt med hjem i bussen fra Langeland, og en værkstedsreol som rummer en del af de mange bøger, han har læst igennem de sidste par år.
En lille samling af nogle af de bedste bøger Jan Gustav har læst sammen med hjemmelavet keramik og vintagefund i favoritfarven blå. På instaprofilen @jangustav kan du følge med i hans mange boganmeldelser.
En lille samling af nogle af de bedste bøger Jan Gustav har læst sammen med hjemmelavet keramik og vintagefund i favoritfarven blå. På instaprofilen @jangustav kan du følge med i hans mange boganmeldelser.
I stuen hænger mange forskelligartede kunstværker tæt, og Jan Gustav holder af at blande både stilperioder, genrer, farver og former, som han selv betegner som en 'maksimalistisk stram sommerhusstemning'.
I stuen hænger mange forskelligartede kunstværker tæt, og Jan Gustav holder af at blande både stilperioder, genrer, farver og former, som han selv betegner som en 'maksimalistisk stram sommerhusstemning'. Den grafiske plakat er af Geoff McFetridge for Hay og yderst til højre er Fritz Sybergs selvportræt. Sofaen, som Jan Gustav faldt for på grund af den herskabelige 1800-tals stemning, har han købt i en Røde Kors-butik, hvor han var frivillig.
På den lille hylde opbevarer Jan Gustav sine smykker og visitkort fra spisesteder, han synes var uforglemmelige. Penneholderen er fra Studio Arhøj.
På den lille hylde opbevarer Jan Gustav sine smykker og visitkort fra spisesteder, han synes var uforglemmelige. Penneholderen er fra Studio Arhøj.
Kunstneren bag værkerne over sengen er Jan Gustav selv.
Kunstneren bag værkerne over sengen er Jan Gustav selv. Til venstre hænger et selvportræt han tegnede til optagelsesprøven på journalisthøjskolen, og den gule plakat lavede han til et projekt i Melbourne. Både taburetten og lampen er fra Hay. Koppen har Jan Gustav selv lavet på et keramikkursus og vasen er fra Studio Arhøj.
Fra stuen er der kig ind til soveværelset. I døråbningen har en monstera, som Jan Gustav fik for 6 år siden, vokset sig så stor, at den truer med at spærre vejen.
Fra stuen er der kig ind til soveværelset. I døråbningen har en monstera, som Jan Gustav fik for 6 år siden, vokset sig så stor, at den truer med at spærre vejen. Billedet i guldrammen er et kobberstik med et motiv af København K, som Jan Gustav har købt på Langeland.

Hvem og hvor?

Hvem: Jan Gustav Sørensen, studerende i religionsvidenskab, boganmelder og indehaver af vintagebukken Hos Jan Gustav.

Hvad: Lejlighed på 52 kvm i en ejendom fra 1897.

Hvor: Vesterbro i København. 

@hosjangustav

Se, hvad vi ellers skriver om: Boligindretning

610x200_woordy_knap2.jpeg