sponsoreret indhold
Nyt dansk picnictæppe er skabt på plastikaffald
SPONSORERET indhold

Nyt dansk picnictæppe er skabt på plastikaffald

I samarbejde med kokken Jesper Vollmer fra det bornholmske madhus Rå har det danske tekstilbrand Juna designet et picnictæppe lavet af genanvendte plasticflasker.

27. maj. 2019 | Bolig | Juna

Enorme plasticøer i verdenshavene og nationale indsamlingsdage har for alvor fået danskernes øjne op for de store mængder plastic, vi hvert år smider ud eller efterlader i naturen.

Sidste år indsamlede danske kommuner 30.000 tons plasticaffald ude i de danske hjem, men kun 15 procent af den indsamlede plastic blev genbrugt. Potentialet for at genanvende og lukke materialekredsløbene for plastressourcerne er derfor store, hvis virksomhederne kan og tør tænke kreativt.

En af de virksomheder, som har set plasticaffaldet som en ressource, er det danske tekstilbrand Juna. De har sammen med kokken Jesper Vollmer fra det bornholmske madhus Rå designet og udviklet et lækkert og bæredygtigt picnictæppe lavet af plastic.

Det bæredygtige tæppe er en del af den smagfulde tekstilserie , som bl.a. består af tekstiler til borddækning og madlavning samt beklædning til den mode- og kvalitetsbevidste madentusiast.

Tekstilserien, der blev lanceret sidste år, har allerede mange fans blandt både fagfolk og foodies, og den store popularitet har givet Juna appetit på mere inspiration fra det professionelle køkken. Dette forår udvider brandet derfor Rå-universet med to nye outdoorprodukter, der tager gastronomien ud under åben himmel: En picnictaske med workwear-detaljer samt det bæredygtige picnictæppe i genanvendt plast.taeppe.jpg

120 plasticflasker til ét tæppe

Bæredygtighed er et dogme i det moderne køkken – også for kokken Jesper Vollmer, som i et årti stod bag gryderne i det danske kongehus. Her indgik rester som en naturlig ingrediens i de royale retter og i dag, hvor Jesper Vollmer driver det bornholmske koncepthus Rå, har han fortsat stort fokus på madspild og på at udnytte naturens ressourcer.

Selvom Rå-kollektionen har rødder i det professionelle køkken, er forårets nyheder skabt til dage, hvor kokken holder fri og tager madglæden og fagligheden ud i det fri. Både picnictasken og tæppet hylder det gode håndværk med rå workwear-detaljer fra denimkulturen, hvor stikningerne er markante og nitterne en ekstra detalje.

Det innovative Rå-tæppe i beige med sorte striber er på én gang smukt og bæredygtigt. Det enkelte tæppe er produceret af 120 genanvendte 1 liters plasticflasker, som bliver skåret i mindre stykker og smeltet om til plastgranulat.

Herefter bliver granulaterne omdannet til tråd, som kan væves og bruges til nye produkter.

Ved genanvendelse af plastik udledes langt mindre CO2 i forhold til at fremstille ny plastik af råolie, og de flasker, der bliver genanvendt, ender ikke i naturen, på genbrugspladser eller på forbrændingen.

Rå-seriens signatur, kernelæderet, går også igen i picnictæppet, der er let at rulle sammen og tage med på tur i den praktiske læderstrop. Det bæredygtige tæppe har rigelig plads til både det hurtige glas rosé i strandkanten og til urban picnic i parken, hvor den medbragte mad kan nydes med ekstra god samvittighed.taeppe2.jpg

Funktionel picnictaske

Rå picnictasken findes i to varianter – støvet grøn og sort – i 100% bomuld med robuste hanke og lukkestrop i kernelæder og er designet med bred bund og funktionel ruminddeling til bestik, flasker, blade og iPad, der gør den som skabt til at transportere delikatesser, drikkevarer og læsestof stabilt i hånden, i bilen eller på cykelstyret.