Stine Aamose bolig
Foto: Christina Kayser O. Stine Aamose og hendes familie bor småt men godt, omgivet af kunst på få kvadratmeter i Øgadekvarteret i Aarhus.

"Fordelen ved at bo lidt småt er, at vi skal tænke over, hvad vi erhverver os, så der ikke bliver for fyldt"

Når døren åbnes til lejligheden i Øgadekvarteret i Aarhus, står det med det samme klart, at her bor en kunstnerisk sjæl. Og selvom rummene ikke er store, er der alligevel på mange måder rummeligt hos iværksætter Stine Aamose og hendes familie.

I Øgaderne i Aarhus hilser man på hinanden, tager en sludder med kioskmanden og drikker kaffe med naboen. Det er som en lille landsby, hvor gæstfriheden er stor, og det er den også indenfor i lejligheden, hvor Stine Aamose og hendes familie bor. For den kunstneriske iværksætter er varmen og hyggen vigtigst, og stemningen i et hjem afhænger af både de genstande og de mennesker som er i det.

– Jeg føler mig hjemme, når mine ting er her, og når de mennesker jeg holder af, er her, fortæller Stine, som har indrettet de små rum med kunst, bøger og keramik, som er samlet igennem mange år.

Stine er ikke tilhænger af, at fjernsynet skal definere indretningen, så derfor har hun valgt at kamuflere det imellem de mange kunstværker. Værkerne er af bl.a. Søren Behncke, Daniel Van Der Noon, Mona Vander og Stine selv.
Stine er ikke tilhænger af, at fjernsynet skal definere indretningen, så derfor har hun valgt at kamuflere det imellem de mange kunstværker. Værkerne er af bl.a. Søren Behncke, Daniel Van Der Noon, Mona Vander og Stine selv.

Velovervejede indkøb

Langt de fleste møbler og ting i den lille lejlighed har boet her længe og bliver måske rykket rundt, men sjældent skiftet ud.

– Fordelen ved at bo lidt småt er, at vi skal tænke over, hvad vi erhverver os, så der ikke bliver for fyldt. På den måde holder vi vores forbrug nede, og når vi køber nyt, er det mere velovervejet. Vi skal kunne se det i indretningen mange år frem, siger Stine, som også synes, at det kan være nemmere at indrette en gammel lejlighed med små rum, fremfor nybyg med åbne rum, fordi hyggen er nemmere at få frem.

– Toner fra grammofonen i stuen når ud i alle hjørner, og vi kan høre hinanden i hele lejligheden og tale sammen, lige meget om vi er i samme eller forskellige rum. Det kan selvfølgelig også være en ulempe, griner Stine, der til daglig arbejder som kunstnerisk iværksætter og som underviser på læreruddannelsen i Aarhus. Sideløbende skaber Stine sin egen kunst, som hun sælger via Instagram og i Sydhavnens Kunstkiosk, som er et kreativt værkstedsfællesskab.

I den lille stue spiller kunsten en stor rolle og blandede værker   hænger fra gulv til loft på væggen ind mod køkkenet. Her har malerier, raderinger, serigrafiske tryk og tegninger fået plads side om side på en lidt tilfældig måde, så udtrykket bliver afslappet og mindre fornemt. Maleriet over Børge Mogensen sofaen er af Mads Rafte Hein. Sofabordet er fra ViaCph og vasen er fra Kähler.
I den lille stue spiller kunsten en stor rolle og blandede værker hænger fra gulv til loft på væggen ind mod køkkenet. Her har malerier, raderinger, serigrafiske tryk og tegninger fået plads side om side på en lidt tilfældig måde, så udtrykket bliver afslappet og mindre fornemt. Maleriet over Børge Mogensen sofaen er af Mads Rafte Hein. Sofabordet er fra ViaCph og vasen er fra Kähler. Den gamle sorte FDB stol fra halvfjerdserne har Stine købt hos loppebutikken Heidis MixBix i Mejlgade sammen med den grønne børnestol. Gulvtæppet er fra Hay.

Kunst i klynger

Det er ikke kun lejlighedens beboere, som må rykke sammen, men også de mange kunstværker, som fylder væggene, og det er ikke kun et spørgsmål om pladsmangel.

– Jeg synes at galleriophængninger giver noget ekstra til værkerne og et mere afslappet udtryk, end hvis de hænger alene. De må også gerne være placeret lidt tilfældigt, så det ikke ser for fornemt ud, siger Stine, som ikke er bange for at hamre et søm for meget i og bytte rundt på værkerne. Væggen er også et fint moodboard af minder, idet hvert stykke kunst bærer på en lille personlig historie. Her hænger bla. et serigrafisk tryk af Aarhus Rådhus, hvor Stine og Rasmus blev gift, og et værk som Stine fik af sine forældre i 19 års fødselsdagsgave. Både kunsten og de andre genstande, f.eks. Stines samling af keramik og mange af møblerne fra 1950´erne, er havnet i lejligheden af en årsag og gemmer på en lille fortælling. Netop det gør de 84 kunstneriske kvadratmeter midt i Aarhus til et meget rart sted at være.

Bordet i egetræ og linoleum er købt på lauritz.com, og rundt om det har både Stines hvide syverstole og Ramus' Kay Kørbing-stole fået plads. Lampen er af Jørn Utzon og på væggen hænger et photogravure af Frodo Mikkelsen sammen med et litografi af Henry Heerup.
Bordet i egetræ og linoleum er købt på lauritz.com, og rundt om det har både Stines hvide syverstole og Ramus' Kay Kørbing-stole fået plads. Lampen er af Jørn Utzon og på væggen hænger et photogravure af Frodo Mikkelsen sammen med et litografi af Henry Heerup.
Køkkenøen har Rasmus og Stine beklædt  med linoleum og malet med mat tavlelak. Det store dejfad er fundet på et keramikmarked  og Bjørn Wiinblad-vasen fik Stines forældre i bryllupsgave for mange år siden. Pendlerne  er Verner Pantons flowerpot.
Køkkenøen har Rasmus og Stine beklædt med linoleum og malet med mat tavlelak. Det store dejfad er fundet på et keramikmarked og Bjørn Wiinblad-vasen fik Stines forældre i bryllupsgave for mange år siden. Pendlerne er Verner Pantons flowerpot.
Et lille udsnit af Stines keramikfund er samlet på spisebordet i køkkenet. Den sorte vase er af Stine Goya for Kähler og figuren bagerst er lavet af Rasmus' onkel. Den blomstrede vase er fra et fransk marked og den kantede er af Tove Skov Larsen. Kanden er en Michael Andersen, og figuren med bobler er af Hans Henrik Wied.
Et lille udsnit af Stines keramikfund er samlet på spisebordet i køkkenet. Den sorte vase er af Stine Goya for Kähler og figuren bagerst er lavet af Rasmus' onkel. Den blomstrede vase er fra et fransk marked og den kantede er af Tove Skov Larsen. Kanden er en Michael Andersen, og figuren med bobler er af Hans Henrik Wied.
Over den høje kommode fra Trævarefabrikernes Udsalg hænger et lille værk af Jens Frey sammen med et relief i keramik af Michael Andersen. Den smukke keramikæske har Stine selv lavet på keramikværkstedet på Godsbanen i Aarhus.
Over den høje kommode fra Trævarefabrikernes Udsalg hænger et lille værk af Jens Frey sammen med et relief i keramik af Michael Andersen. Den smukke keramikæske har Stine selv lavet på keramikværkstedet på Godsbanen i Aarhus.
Små skåle og keramikkopper, fundet på  Stines utallige loppeture, står samlet på  et skærebræt i køkkenet.
Små skåle og keramikkopper, fundet på Stines utallige loppeture, står samlet på et skærebræt i køkkenet.
Stine køber altid bøger, når hun rejser, og afslutter også gerne et   museumsbesøg med at handle kunstkort og foto- og kunstbøger.   Udover bøger og kunst har Stine også en fin keramiksamling med bl.a. en kande af  Michael Andersen og en kantet vase af Tove Skov Larsen.   Foden er en raku-afstøbning af Stines egen fod, og kvindefiguren, som   er af Kai Nielsen, er en fødselsdagsgave fra Rasmus.
Stine køber altid bøger, når hun rejser, og afslutter også gerne et museumsbesøg med at handle kunstkort og foto- og kunstbøger. Udover bøger og kunst har Stine også en fin keramiksamling med bl.a. en kande af Michael Andersen og en kantet vase af Tove Skov Larsen. Foden er en raku-afstøbning af Stines egen fod, og kvindefiguren, som er af Kai Nielsen, er en fødselsdagsgave fra Rasmus.
Rasmus har selv bygget sengen på en bund af sengeborde fra Ikea, og den ekstra opbevaringsplads er praktisk, når man bor 4 mennesker på 84 kvadratmeter. Både sengelinned og sengetæppe er fra Georg Jensen Damask, som Stine også har lavet projekter for. Den gamle skoleplanche er fra en nedlagt skole på Mors, hvor Stine er født og opvokset.
Rasmus har selv bygget sengen på en bund af sengeborde fra Ikea, og den ekstra opbevaringsplads er praktisk, når man bor 4 mennesker på 84 kvadratmeter. Både sengelinned og sengetæppe er fra Georg Jensen Damask, som Stine også har lavet projekter for. Den gamle skoleplanche er fra en nedlagt skole på Mors, hvor Stine er født og opvokset.
Stine spillede meget klassisk musik, da hun var yngre.  Nu sker det lidt for sjældent,  men guitaren har hun stadig.  Den høje kommode er fra  Trævarefabrikernes Udsalg.
Stine spillede meget klassisk musik, da hun var yngre. Nu sker det lidt for sjældent, men guitaren har hun stadig. Den høje kommode er fra Trævarefabrikernes Udsalg.
Stine og Rasmus bruger flittigt pladespilleren.  Vasen er den klassiske Omaggio, som Stine  har malet med teknikken blindtegning i  forbindelse med en opgave for Kähler.
Stine og Rasmus bruger flittigt pladespilleren. Vasen er den klassiske Omaggio, som Stine har malet med teknikken blindtegning i forbindelse med en opgave for Kähler.
Den lille kommode fandt Stine og Rasmus i en vintagebutik i København, og de fik den med hjem på trods af, at de var med et Gomore lift! Billedet over kommoden har Stine lavet. Den fynske keramiker Mona Vander har lavet den sorte vase, og den gule er købt på Instagram hos en af Stines favoritprofiler @thebasementdk.
Den lille kommode fandt Stine og Rasmus i en vintagebutik i København, og de fik den med hjem på trods af, at de var med et Gomore lift! Billedet over kommoden har Stine lavet. Den fynske keramiker Mona Vander har lavet den sorte vase, og den gule er købt på Instagram hos en af Stines favoritprofiler @thebasementdk.

Hvem og hvor?

Hvem: Underviser og kunstnerisk iværksætter Stine Aamose, 36 år, hendes mand Rasmus, 43 år, og børnene Sigurd, 11 år, og Frode, 2 år.

Hvad: Treværelses lejlighed på 84 kvm.

Hvor: Øgadekvarteret i Aarhus.

@stineaamose

Se, hvad vi ellers skriver om: Boligindretning