Guldknap 2016 2ND DAY
SPONSORERET indhold

”Det handler ligeså meget om, at du har det godt i tøjet, som at det ser godt ud”

2NDDAY er med chefdesigner Mette Christensen i spidsen en blanding af klassisk og skævt. Hun mikser læder og jeans med sporty elementer og dristige farver. Mis-sionen er at lave tøj, der er skåret godt, og som holder mere end en sæson. Mød Mette Christensen fra guldknap-nominerede 2NDDAY.

Af:: Linnea Støttrup Molbech
26. maj. 2016 | Guldknap | ALT for damerne

Hvad betyder det for jer at være nomineret til Guldknappen 2016?
– Vi er super stolte. Det er et dansk blåstempel, så vi er meget glade og ydmyge over nomineringen. Det er dejligt, der er nogen, der har lagt mærke til os og kan lide det, vi gør.

Hvordan har 2NDDAY udviklet sig, siden I startede?
– Det har udviklet sig rigtig meget. I starten var det et jeansbrand med en rå kant, nu er det et mere internationalt brand, hvor vi også har en ready-to-wear linie. Desuden har vi bevæget os væk fra de mørke og sikre farver, vi har en tendens til at bruge i Skandinavien, og er blevet meget mere modige i farverne. Vi har hele tiden forsøgt at have en raw elegance, så der altid er den her kant.

Hvis du skulle beskrive 2NDDAY's stil for en, der ikke kunne se, hvad ville du så sige?
– Et farverigt univers med en contemporary tilgang. Det er kunstnerisk med nogle retro-referencer og sportselementer, og så er det et eksperimenterende og legesygt univers.

LÆS OGSÅ: Du bestemmer, hvem hædersprisen skal gå til

Hvorfor tror du, I er blevet så anerkendt et modebrand, som I er?
– Vi har turdet gøre noget anderledes. Vores motto er: "To create is to destroy". Vi prøver hele tiden at skabe noget nyt, og det gør også, at der altid er en nerve i det, vi gør, fordi vi er nødt til at udfordre os selv. Og så går vi op i, at tingene sidder godt. Det handler ligeså meget om, at du har det godt i tøjet, som at det ser godt ud. Jeg går meget op i, at det er gode kvaliteter, så det er noget, man kan investere i og have i lang tid.

Hvor får du inspirationen fra?
– Alle steder. Rejser, musik, når jeg kigger på mennesker, dét, der sker i tiden, store ikoner... Nu har vi lige mistet Bowie, og der var jo enormt meget inspiration at hente. Du kan finde noget nyt alle steder. Inspirationen kan komme til mig, hvis jeg er til en udstilling, eller hvis jeg står nede i supermarkedet. Men det er en proces, hvor du er nødt til at være åben, og jeg kan ikke altid bare sige: "Nu skal jeg være kreativ".

Hvad er tankerne bag efterårskollektionen?
– Efterårskollektionen er inspireret af skisport med et element af retro. Der er inspiration fra retro-skidragter, skiundertøj, og hvad man havde på til afterski. Desuden har vi altid et element af kunst i vores kollektioner, og i efterårskollektionen er printet inspireret af kunstneren Clyfford Still.

Hvilke designere beundrer du selv?
– Der er mange af de store, jeg beundrer. Det er mest for selve håndværket, og det de formår at gøre. Der er jo pionerer som McQueen, Karl Lagerfeld og Yves Saint Laurent, der har kunnet blive ved med at gøre det, de gør i så lang tid, og virkelig har sat en retning. Jeg går meget op i, at ting skal være i orden. Jeg kan ikke lide "brug og smid væk"-kulturen, og derfor kan jeg godt lide at se tilbage i tiden, fordi der føler jeg, håndværket var mere troværdigt. Men jeg gør faktisk tit det, at jeg prøver at lade være med at kigge på, hvad alle de andre laver. Jeg bliver mere inspireret af typer eller kunstnere end af designere.

Hvad er 2NDDAY inspireret af?
– Kunst, sport, retro og individuelle personligheder – dem, der tør stå ud og være sig selv.

Hvordan bliver du ved med at komme på nye ting?
– Jeg tror bare, det er en del af mig. Det stopper jo ikke, fordi jeg går hjem, eller fordi jeg holder ferie. Det kan netop være der, inspirationen spirer. Og så har jeg lært, at jeg aldrig skal sige aldrig til noget, for lige pludselig kan det være, at noget vokser på mig, selvom jeg aldrig ville have troet det. Derudover tror jeg bare, at hvis det først er noget, man har i sig, så kan man ikke lade være. Man skal hele tiden prøve noget nyt af, og man skal derud, hvor man ikke har været før. Men der er da også nogle gange, jeg tænker: "Kan jeg finde ud af det her?"

Hvad går igennem dig, når du skal vise en kollektion frem første gang?
– Den første gang, jeg skal vise noget frem, er til vores sketchmøde. Det kan være angstprovoke-rende at skulle vise noget på et stadie, hvor det ikke er et færdigt produkt. Når produktet først er der, så er jeg ikke lige så bange. Og så er det jo altid spændende at høre, om folk kan lide det, vi laver. Mit mantra er, at vi aldrig er bedre end vores sidste kollektion, for hvis folk ikke kan lide det, jamen så kan de ikke lide det. Hvis de kan lide det, så kan du bygge videre på det, og ellers er du nødt til at genskabe dig selv.

LÆS OGSÅ: Du bestemmer, hvem hædersprisen skal gå til

Hvad går igennem dig, når du ser folk på gaden i dit tøj?
– Det er faktisk den bedste følelse. At se nogen, der har taget noget på, som du egentlig havde glemt og så tænke "gud det er faktisk rigtig flot det her". Det går fra at være en del af en kollekti-onshistorie i mit hoved til at blive nogle andres på en helt anden måde. Jeg bliver altid meget tak-nemmelig, når jeg ser nogen i vores design.

Hvilke tendenser bliver store til efteråret?
– Der er lige nu en tendens til at bruge farver, man ikke forventer af sæsonen. Og jeg tror, vi vil se en tendens til, at tøjet bliver lidt lettere, som et modtræk til al den krig og terror, vores vestlige samfund er blevet formørket af. Ikke nødvendigvis lette materialer, men mere opløftende hvide, gule og lyse farver, der symboliserer håb. Det er selvfølgelig meget store floskler at komme med, men jeg tror virkelig, at moden går mere mod det lyse og ikke helt så mørke og grå.

Hvad er det for en kvinde, du designer til?
– En kvinde, der hviler i sig selv, er nysgerrig og formentlig er bypige. Jeg har ikke nogen alder på hende. Hun kan være ung, eller hun kan være sidst i 90'erne og have den her eventyrlyst.

Hvad er klassisk 2NDDAY i efterårskollektionen?
– Læder, tailoring og jeans indgår altid i vores kollektioner. I efterårskollektionen bruger vi især læderet til shearling jakker.

Hvad er meget dig i efterårskollektionen?
– Vi har nogle læderkjoler med lak/læder-blandinger og farver i et lidt skørt miks. Det er et typisk mig-element i kollektionen set fra en designvinkel. Det lidt skøre, der stikker lidt af. Det med at gå all in, det er meget mig. Jeg er lidt en blanding af klassisk og skævt. Hvis man gik mit klædeskab igennem, ville over halvdelen være mærkelige festting, og resten ville være klassiske ting, og så prøver jeg at blande det lidt. En lidt udefinerbar blanding af fornuft og galskab.

LÆS OGSÅ: Charlotte Eskildsen: "Jeg indrettede mit teenageværelse i sort. Siden da har farven fulgt mig"

Hvad betyder samarbejdet med de store online-spillere som Boozt?
– Det betyder, at vi kommer ud til mange, og at vi har fået nogle gode internationale gennembrud. Boozt gør det jo tilgængelig for mange, og er man der, så er man jo også allerede blåstemplet, for de vælger dem, der sætter dagsordenen.

Hvordan adskiller 2NDDAY sig i den danske modebranche?
– Vi adskiller os ved at være meget mere farverige end de fleste og ved at være meget konceptuelle omkring vores kollektioner. Men vi er stadigvæk et kommercielt mærke, så vi har formået at kunne nå ud til mange og samtidig stikke lidt ud fra mængden sammenlignet med andre mærker i samme kategori. Og vi har også været gode til at have et meget stærkt visuelt udtryk og lave nogle iøjefaldende kampagner.

I kølvandet på diverse konkurser har der været snak om, at den danske modebranche er under pres. Hvordan holder I jer aktuelle?
– Vi lavede jo en hel relancering, fordi vi var blevet for sikre og egentlig kunne meget mere. Jeg tror, det er sundt at bryde grænserne ned og viske tavlen ren nogle gange. Det er lidt ligesom at være i et forhold, bare fordi det er trygt – nogle gange skal du rystes lidt i din grundvold.

Beskriv 2NDDAY med 3 ord
– Contemporary, urban og individual.

LÆS OGSÅ: 7 muslimske modebloggere, du skal følge

LÆS OGSÅ: Hijab-blogger Zizi forener skandinavisk coolness og muslimsk anstændighed

LÆS OGSÅ: Helena Christensen går til kamp for selvværdet blandt kvinder, der har mistet håret