Stine Goya
SPONSORERET indhold

”Mit ønske har altid været, at man har kunnet tage det lille label ud, der sidder i nakken og kunne sige: det der er en Stine Goya”

Stine Goya designer alle sine print selv – det har været vigtigt aldrig at gå på kompromis med, hvem hun er. I denne artikel kan du møde designeren bag det farverige og legende brand Stine Goya – en designer, der sætter sin lid til at være i tæt kontakt med sine brugere – man skal nemlig føle, man får en lille bid af Stine Goya, når man køber noget fra brandet. I år er hun blandt de nominerede til Guldknappen 2016.

Af:: Lene Roe Rasmussen
09. jun. 2016 | Guldknap | ALT for damerne

Hvad betyder det at være nomineret til Guldknapprisen 2016?
Det er både en fantastisk oplevelse og en enorm anerkendelse at være nomineret til Guldknapprisen. Jeg føler det som et stort skulderklap, at mine ting bliver værdsat. Det er virkelig en spændende pris at være nomineret til, for det er jo en af de ældste priser, der har været herhjemme. Så er det ikke mindst rigtig interessant, at det er en forbrugerpris, og at det er forbrugerne, som kan stemme på en. Sådan er det jo ikke med de andre priser i Danmark, så det, synes jeg, er en rigtig fed ting.

Hvordan synes du Stine Goya som brand har udviklet sig siden dengang?
Jeg viste min første kollektion i februar 2007, og jeg har helt fra starten forsøgt at sætte mit personlige præg på brandet. Jeg har selv designet alle de prints, der er i kol-lektionerne. For mig har det været utrolig vigtigt at holde fast i dét hele vejen, så der har været en tydelig dna i mit design. Det kan godt være, at der har været tider, hvor moden ikke lige har været til print og mønstre, men det med at holde fast og være tro mod sig selv har været en vigtig udvikling for mig. Mit ønske har altid været, at man har kunnet tage det lille label ud, der sidder i nakken og kunne sige: det der er en Sti-ne Goya. Det føler jeg faktisk, at man kan efterhånden kan, og det er jeg meget stolt af.

Hvis du skulle beskrive Stine Goya for en, der ikke kan sige, hvordan vil du så beskrive det?
Det er et mærke, som man lægger mærke til, så hvis man ikke kan se, vil jeg sige, at Stine Goya har det her legende univers med et feminint udtryk, og som måske også er lidt modigt. Der er mange kvinder, som går i det "nemme" f.eks. en hvid skjorte eller et par jeans. Men jeg prøver at få kvinder til at tage en chance ved at tage mit tøj på og få en god oplevelse med det.

Hvorfor tror du, at Stine Goya er blevet et så anerkendt brand?
Jeg tror, det er fordi, jeg ikke har gået på kompromis. Jeg har ikke gået den der klassiske kommercielle vej for at få succes. Jeg har virkelig stået fast i det, jeg har lavet. Og det, tror jeg, har haft en stor betydning for folk - de har vist, hvad de har kunnet få hos mig.

Hvor får du inspirationen fra?
Inspiration får jeg alle mulige steder fra. Det kan være en bog, jeg finder i et gammelt antikvariat, eller det kan være et billede, jeg ser på en udstilling, der får mig til at svømme hen i et eller andet univers. Jeg bruger også internettet, de mange sociale medier. Det kan være mange forskellige ting, det er bare med at åbne øjnene og suge til det til dig, du ser i din hverdag.

Hvad er tankerne bag efterårskollektionen?
Inspirationen til kollektionene kommer fra den Mexicanske arkitekt Luis Barragán. Hans forståelse for linjer - mange af de bygninger han har tegnet er grafiske og skulpturelle om end enkle - og så selvfølgelig hans brug af farver - valget af de smukkeste color blocks i modige sammensætninger.

Hvordan kan du blive ved med at komme på nye ting og nye ideer?
Jamen, det er lidt svært at svare på. Men jeg føler jo, at jeg altid har været kreativ-tænkende, så sker der jo egentlig ikke så meget til. Det lyder måske meget over-skudsagtigt, men jeg tror, det er noget med, at man er inde i et flow. Tanker dropper ned i hatten, og så tager man fat i en lille bitte ting, som man kan føre til noget helt andet – i en helt anden fortælling.

Hvad går igennem dig, når du skal vise en kollektion allerførste gang?
Jeg er altid meget spændt og bliver også meget nervøs omkring modtagelsen. Men det er faktisk dagen efter, der er den lidt hårde, den kan føles lidt tom, for man har jo arbejdet hen mod det her mål i så lang tid, og så er det hele overstået på 20 minutter.

Hvad går igennem dig, når du ser folk på gaden med dit tøj?
Jeg elsker virkelig at se folk i mit tøj. Jeg synes, det er en kæmpe fornøjelse, og der er flere og flere, der går i det. Man kan tage til en lille nordjysk by og se, at folk går rundt i det – og det er jeg virkelig glad for. En ting er, at pressen kan lide ens tøj, men at folk faktisk bruger det og er glade for det, bliver jeg meget lykkelig over. Det er jo det ultimative for en designer.

Hvilke tendenser spår du bliver store til efteråret?
Jeg tror, en trend til efteråret bliver lidt mere miks. Moden har været meget minimali-stisk og basic, og nu er det som om, man går lidt til det modsatte – man går lidt mere amok, spragler tøjet og sætter ting sammen, som man ikke ville have gjort før.

Hvad er det for en kvinde, du designer til?
Jeg designer heldigvis til mange forskellige kvinder. Jeg er meget stolt af, at jeg har en så bred målgruppe. Vi har både meget unge piger, som muligvis ikke altid har helt råd til tøjet, men som ønsker sig det til jul og fødselsdage. Så har vi de modebevidste kvinder på min alder, og så har vi også den ældre målgruppe mellem 60-75 år, der køber vores silkekjoler og strik. Det er så glædeligt og sjovt for mig at se, hvordan mit tøj kan klæde så mange forskellige typer og ældre.

Hvad er klassisk for Stine Goya?
Det er nok vores silke og viskose oversized-kjoler. Dem laver vi i mange forskellige snit – det er kjoler til både den slanke kvinde, kvinden med mere sul på kroppen, kvinder med barm. Vores print og signaturer er selvfølgelig også klassiske for bran-det.

Hvad betyder samarbejder med online-butikker f.eks. Boozt osv.?
Det er et utrolig spændende marked for os, for brandet bliver jo distribueret på en meget bredere platform. Boozt har vi selv indgået et samarbejde med, og det er utrolig spændende, fordi de har så bredt et kundeklientel, både i Danmark, men også i resten af Skandinavien.

Hvordan vil du sige, at Stine Goya adskiller sig i den danske modebranche?
Vi adskiller os helt klart på vores farveholdning og selvfølgelig på vores håndtegnede prints – og så har vi nok mere flowy silhuetter.

Vi er stadig et lille independent hus, hvilket giver os spændende muligheder for samarbejder med kunstnere og andre kreative. Disse collaborations giver mig personligt et kæmpe kreativt boost, men det giver os også rollen som det lidt vilde og kunstneriske brand i branchen. En rolle, som vi værdsætter og værner om. Det er nok meget kernen i, hvem jeg er.

Hvordan prøver I at holde jer aktuelle?
Jeg tror, det handler rigtig meget om at være synlig og prøve at opdatere sig selv hele tiden. Det er også vigtigt at være stærk i forhold til kundeservice, at man hjælper ens kunder med at sælge tøjet. Folk skal have en relation til os, og det har altid været me-get vigtigt for mig, at Stine Goya er et meget personligt mærke. At være personlig, tror jeg, er enormt vigtigt – både for kunder og presse, at jeg er tilstede i det, så man derigennem får en relation til brandet. Jeg tror, der er mange, der har tænkt, at når din køber noget af Stine Goya, så får man en lille bid af mig – det her mærke er bare så meget mig.

Hvis du skulle beskrive Stine Goya med tre ord:
Det er farverigt, det er feminint og det er legende...

LÆS OGSÅ: Du bestemmer, hvem hædersprisen skal gå til

LÆS OGSÅ: Guldknap 2016

LÆS OGSÅ: ”Det handler ligeså meget om, at du har det godt i tøjet, som at det ser godt ud”