Sanne Sehested og Gestuz: ”Gestuz-kvinden har stadig kant og rock’n’roll, hun er bare blevet lidt blødere”
SPONSORERET indhold

Sanne Sehested og Gestuz: ”Gestuz-kvinden har stadig kant og rock’n’roll, hun er bare blevet lidt blødere”

Har du endnu ikke opdaget det danske mærke Gestuz, er det klart på tide. Her kan du møde kvinden bag det cool, men samtidig ret klassiske miks af maskuline og feminine designdyder, der samles i Gestuz. Og være med til at bestemme, om Sanne Sehested og Gestuz skal vindeALT for damernes designpris.

Af:: Kicki Thomsen Foto: Andreas Houmann
03. jun. 2015 | Guldknap | ALT for damerne

Hvad betyder det for dig at være nomineret til Guldknappen 2015?
– For at være helt ærlig, så jublede vi simpelthen, da vi fik det at vide. Vi blev SÅ glade og stolte. Vi ser jo rigtigt mange dyg-tige, seje og flotte brands omkring os, så vi følte os beærede.

Hvordan har Gestuz udviklet sig siden starten i 2008?
– Den røde tråd er blevet meget tydeligere! Vi har fundet mere ud af, hvad der er os. Hvad der er rigtig Gestuz. Vi er blevet mere klassiske og mere tidløse, og kvalitetsniveauet er også blevet højere. Gestuz-pigen er også bare fulgt med tiden og er blevet ældre. Det følger jo selvfølgelig mig, og jeg er selv blevet ældre og mere moden. Men vi har stadig kant og rock'n'roll – det er bare blevet blødt op og er blevet lidt mere feminint.

Hvis du skulle beskrive Gestuz' stil for en, der ikke kunne se, hvad ville du så sige?
– Så ville jeg sige, at det er klassisk, men aldrig kedeligt, og feminint, men med kant. Vi er rock'n'roll-inspirerede, og det viser sig ved, at vi bruger en del skind i vores kollektioner, men også i små detaljer som knapperne på vores jakker og stylingen. Hvis et sæt er meget pænt, så er der altid en blonde-bh eller et par spidse støvler til. Der er en lethed over Gestuz. Det er klædeligt og forståeligt, men også spændende.

Hvorfor tror du, at I er blevet så anerkendt et modebrand, som I er?
– Vi brænder for det, vi laver, og det tror jeg, man kan mærke. Vi er meget passionerede – og det er også en af de ting, der kendetegner os og vores måde at arbejde på. Og så har vi turdet være vedholdende med det lille tvist, som vi også er kendte for. På den måde kan man sige, at vi er meget tro mod vores dna.

Hvordan har udviklingen i kollektionerne været?
– Den helt store, markante ændring er, at vores kvalitetsniveau er højnet betydeligt. Ud med polyester, ind med silke. Det har også betydet, at priserne er steget, men det har været en naturlig udvikling, og det har været det rigtige valg. Det kan vi se på dem, som køber tøjet. Og så har vi fundet en større sikkerhed i, hvad det er, vi skal kunne. Jeg tror, at hvis vi går år tilbage, så havde vi nok mere en tendens til at prøve at gøre alle tilfredse og favne bredere. Nu er vi mere sikre på, hvad det er, der er Gestuz. Vores dna er simpelthen blevet meget mere skarp og tydelig. Og selvom vi nu er blevet smallere, så har vi aldrig ramt bedre.

Hvor får du inspirationen fra?
– Min inspiration kommer meget fra stemninger. Det kan være noget, jeg møder på rejser, i gadebilledet, og hvor jeg nu færdes. Og så bliver jeg også ret draget af silhuetter og kvaliteters bevægelse, når jeg ser på mennesker. Men jeg kan også finde inspiration i gadestil, illustrationer og farvesammensætninger, jeg ser. Typisk finder vi frem til, hvad det er for en stemning, vi vil arbejde med på en kollektion, så selvom det lyder flyvsk, så bliver det ret konkret, før vi går i gang.

Hvad var inspirationen til den nye efterårskollektion?
– Vi har været meget inspirerede af herresilhuetten. Skræddersyede pasformer, jakkesæt og den slags. Vi er gået efter rene linjer og simpelhed. Tanken har været at skabe et univers af tunge, dybe, rige farver til vores silhuetter. Dyb mørkeblå og dyb nyfortolkning af bordeaux, som er meget mørk og intens med næsten sorte tråde i sig. Vi forsøger at indkapsle både at være forførende og afslappet, men med kant. Efterårskollektionen handler om mødet mellem det maskuline og det feminine.

Hvilke designere beundrer du selv?
– Lige nu er jeg vild med Chloé – jeg er lige ved at dø over alt, hvad de laver! Og så har jeg altid været fuldstændigt imponeret over Maison Margiela. De er bare virkelig unikke. Generelt elsker jeg også de ældre, franske modehuse, for eksempel Yves Saint Laurent. De laver også simpel elegance, men med noget rock'n'roll over sig. Det er tit de elementer tilsammen, der tiltaler mig personligt.

Hvad er Gestuz inspireret af?
– Moderne enkelhed. Men hvis man skal sige noget, som vi bliver ved og ved med at vende tilbage til, så må det være skind. Nogle starter et brand op på jeans, vi gjorde det på skind. Det har været et meget vigtigt materiale for os fra start. Skind kan dresse alt ned, hvis det er for fint, og op, hvis det er for kedeligt. Det giver ethvert look en råhed.

Hvordan bliver du ved med at kunne komme på nye ting?
– Det er jo passionen, der driver mig, så passionen må være svaret. Jeg kan slet ikke lade være med at blive inspireret eller at få idéer. Det har aldrig været svært for mig at blive draget af noget nyt. Lige meget hvor travlt vi har, og lige meget hvor meget arbejde vi lægger, så har jeg aldrig tænkt: "Åhh, nu skal vi i gang med en ny kollektion". Jeg er altid gået ind til det fuld af gejst og ideer.

Hvordan har du det, når I slipper en kollektion ud og møde verden?
– Når vi præsenterer kollektionen for partnere og sælgere, så har jeg altid sommerfugle i maven. Det er jo noget, vi har siddet og arbejdet på længe, og det er altid spændende, om de kan lide det endelige resultat. Men på de sidste kollektioner har jeg virkelig følt mig sikker på, at det var godt, det vi havde lavet. Og det giver en større ro og selvtillid, når man skal vise det frem for første gang. Men til syvende og sidst handler det jo om, at butikkerne har succes med mærket. Vi kan kreere lige så flotte og spændende kollektioner, vi synes, men det handler jo om, om der er nogen, der vil købe det. Så jeg er altid meget spændt på, hvordan det går ude i butikkerne. Det er da det mest spændende i verden!

Hvilke tendenser bliver store til efteråret?
– Herremode og skræddersyede pasformer, tror jeg bliver det store. Og flared bukser – bukser med 70'er-vidde.

Hvad er det for en kvinde, du designer til?
– Gestuz-pigen er feminin, modig og sofistikeret. Hun er mode- og kvalitetsbevidst og en moderne kvinde, der hviler i sig selv. Hun er både en drømmer og realist. Hun blander det iøjefaldende med det afdæmpede og gør det på en ubesværet måde. Og så formår hun at gøre tøjet personligt.

Hvad er meget "dig" i kollektionen?
– Jeg er vildest med at designe sådan noget som det flaskegrønne veloursæt, vi har i efterårskollektion. Og det er jo bare ikke alle, der går med sådan et sæt. Men sådan nogle ting i en kollektion er med til at drage folk – fordi det er nyt, spændende og anderledes. Det er blikfang. Det er klart min yndlingsting at lave sådan noget, for det er der, jeg får lov til at være allermest kreativ og nytænkende. Jeg tror også, at den slags kommer til at fylde mere hos os fremadrettet. Min personlige favorit i kollektionen er et par flared skindbukser i stretch, som har en fuldstændig fantastisk pasform. De skal ses!