Bryllupstale
SPONSORERET indhold

7 tips fra eksperten: Sådan skriver du en god bryllupstale

Du vil holde tale for ham, du elsker. Du føler dig bare ikke lige som den store taler. Men du kan sagtens, og her guider coach og skuespiller Berrit Kvorning dig til, hvordan du holder en tale, alle vil huske.

Af:: Tilde Broge-Starck og Ditte-Marie Ascanius Foto: Alamy
27. okt. 2017 | Livsstil | ALT for damerne

Der er mange ritualer og traditioner forbundet med et bryllup, og talerne er ofte noget af det, mange husker. Men hvad karakteriserer en god tale?

– Det gamle råd er: "Stå, så alle kan se dig – tal, så alle kan høre dig – sæt dig ned igen, så alle kan lide dig," siger Berrit Kvorning, der er skuespiller og coach og forfatter til bogen "Bliv set – hørt – husket", som er en håndbog til, hvordan man bliver bedre til at "være på".

– Det er selvfølgelig en lidt fræk forenkling, men vi husker ofte bedst den korte tale med gode historier, hvor vi kunne høre det hele og se taleren tydeligt. Og heldigvis er der teknikker, der hjælper os til det.

Og hvad er det så, du skal huske at sige i talen til din ægtefælle, og hvad skal du helst udelade? Berrit Kvorning kommer her med sine bedste tips til den gode bryllupstale.

1. Hvorfor vil du holde talen?

Først og fremmest skal du gøre dig klart, hvorfor du vil holde talen, og hvad du vil sige med den.

– Vil du hylde personen, eller vil du underholde? Vil du være sjov eller vise store følelser? Når du er klar over din egen motivation, er det nemmere at sortere mellem, hvilke historier du gerne vil fortælle, og hvilke du skal skære fra, siger Berrit Kvorning.

LÆS OGSÅ: DIY: 7 bordkort til bryllup du selv kan lave

2. Fang publikum, og gør dem nysgerrige

Find et tema for din tale. Det kan for eksempel være "10 hemmeligheder om min elskede", "10 grunde til, at jeg elsker dig" eller "Derfor elsker jeg hverdagen sammen med dig".

– Det skal være et eller andet, der får folk til at tænke: "Hov, der er en gave til mig, her. En vidensgave". Du kan overveje, om du kan bruge et godt citat: "Du har altid sagt, mit glas altid skal være halvt fyldt – det bliver mit livs glas sammen med dig". Fortæl en sjov anekdote eller en vision for fremtiden, noget der får folk til at sige: "Hov, jeg skal da høre efter her".

Indled talen med at fortælle publikum, hvad du har tænkt dig at snakke om, og hold dig så til det tema hele vejen igennem din tale.

3. Vær personlig, men ikke intim

Det er en hårfin grænse. En tale til din udkårne skal være personlig, men lad være med at dele anekdoter og detaljer, der ikke er for alles øre.

– Vær ikke bange for at bede om hjælp til at finde de gode historier frem. Du kan få brug for en makker til at komme i tanke om gode historier, som alle fra 10 til 90 år kan tåle at høre, siger Berrit Kvorning.

Find anekdoter, glimt eller nedslag i jeres liv. Hvis du tænker: "Hvad skal jeg dog fortælle? Der er så meget!", og den sorte klap går ned, kan du gå på cafe med dine to bedste veninder eller din sjoveste ven og spørge dem.

4. Drop ironi og sarkasme

Din bryllupsdag er de store følelsers dag, og du holder forhåbentligt din tale, fordi dine følelser er lyse, venlige og kærlige. Derfor er det også den dag, du skal droppe ironi og sarkasme.

– Sig for eksempel ikke: "Nu har jeg sagt, at jeg elsker dig, og så behøver jeg ikke at sige det de næste 30 år". Sådan noget er smart og sjovt, når folk forstår humoren, men det kan støde alt for mange, som måske ikke forstår den, og som ikke kender dig i hverdagen. Med ironi risikerer du at tippe en god stemning.

LÆS OGSÅ: Sådan vasker du selv brudekjolen efter festen

5. Brug hjælpemidler

Der findes flere forskellige hjælpemidler, du med fordel kan bruge i din tale. Der er selvfølgelig de for nogle nærmest uundværlige talekort, hvorpå du kan skrive dine stikord ned.

– Har du ikke lavet talekort i forvejen, så tag din serviet og brug den. Skriv kun stikord, for du ved godt, hvad du vil sige, men stikord hjælper dig, så klappen ikke går ned. De hjælper dig, hvis du bliver nervøs for, om du kan huske det hele, eller hvis du træder vande lidt for længe, fordi du prøver at komme i tanke om det næste punkt.

Skriv ikke dine stikord ned på et stort A4-papir, det fylder for meget at stå og flagre med. Klip i stedet papiret over til en A5-størrelse eller brug nogle af de pæne, gratis postkort, der tit ligger fremme på cafeer.

– Et andet godt hjælpemiddel er souvenirs, du kan bruge som afsæt for din tale. Sig for eksempel: "Jeg har lige taget 12 ting med, der beskriver vores fortid". Du kan have dem i en lille kurv, på en snor eller i en lomme.

Tænk over, hvordan du kan bruge et lille udvalg af rekvisitter til at fortælle det, du gerne vil sige, hvis du synes, det passer ind. Fordelen ved at bruge hjælpemidler er, at det aflaster dig, hvis du har det med at blive nervøs. Du har et sted at gøre af dine hænder, og tingene fortæller på en måde din historie for dig.

– Det sidste hjælpemiddel er Kleenex, siger Berrit Kvorning.

– Vær ikke bang for at stille en kæmpe pakke kleenex frem som det første og sig: "Her er min gode ven Kleenex, som sikkert kommer til at hjælpe mig igennem min tale - og det er også i orden, hvis I andre får brug for at låne". Det er nemlig ingen skam at komme til at tude. Nej, du må faktisk rigtig gerne tude!

6. Stå det rigtige sted

Tag et kig på salen – måske med din gode veninde – og beslut, hvor lyset er godt, og du er i kontakt med alle – det tager kun to minutter, men det giver dig ro og overblik og sikkerhed. Det er vigtigt at alle kan se og høre dig, og det kan du bedst opnå ved at stille dig et sted, hvor du kan se alle – måske er det ikke lige op og ned ad din brudgom, så du kun taler til ham.

– Vend gerne rundt og henvend dig til hele salen en gang imellem – fra den ene side til den anden, lidt ligesom en bordvifte om sommeren. Jeg laver en smiley på mine talekort, når jeg skal huske at inkludere alle, for ellers glemmer jeg det.

LÆS OGSÅ: Den ultimative guide til en bryllupsfest uden stress

7. Hold en generalprøve

En gennemøvning af talen hjemme – alene eller foran en ven – er en rigtig god måde at få styr på nerverne på.

– Hvis du holder en generalprøve dagen før brylluppet, kan du høre, at "det her lyder da dejligt, det vil man gerne lytte til" – og du bliver glad for at skulle aflevere ordene! Når du har sagt ordene højt, er kroppen med på opgaven og vil hjælpe dig, når du står foran festdeltagerne. Den vil hviske dig i øret: "Ja ja, det er en opgave, det her! Men vi har gjort det sammen én gang før – og jeg er her for dig, så vi kan gøre det igen".

8. Timing

En generalprøve giver dig ikke bare styr på nerverne. Den giver dig også mulighed for at vurdere, om din tale er en anelse for lang.

– Det er her, du skal sætte stopuret til og sige: "Den varer nok fire minutter", og når du så stopper uret, står der måske flere minutter på det.

Så er det, du skal gøre op med dig selv, om du kan sige det, du vil sige kortere og enklere – dog uden at tale hurtigere, for så kan gæsterne ikke forstå, hvad du siger – eller om der skal skæres en anekdote eller to fra. Som brud har du lov til at brede dig over så meget tid, du har lyst til, hvor andre bryllupsgæster helst skal holde deres taler under fem minutter. Men test alligevel, at din tale ikke er meget længere, end du havde forestillet dig. På den måde kan du holde dig til de vigtigste pointer og få det hele med.

9. Sæt publikum pænt ned igen

– Du og gæsterne har været ude at flyve en ballontur sammen. Det er vigtigt at slutte talen godt, for ellers ved folk ikke, at den er færdig. Sæt publikum pænt ned på jorden igen, siger Berrit Kvorning.

Tricket er at lade talen slutte der, hvor den startede: ved indledningen. Afslut ved at sige for eksempel: "Ja, jeg lovede at dele 10 hemmeligheder med jer..." hvis det er det, der har været temaet for din tale – i stedet for at afslutte med et: "Det var bare det, jeg ville sige" og sætte dig ned. Vender du tilbage til samme sted, som du startede, vil dine tilhørere se, at du havde en rød tråd hele vejen igennem din tale, som du binder en sløjfe på til sidst sammen med dem.

10. Du kommer med en gave – glæd dig!

Alle ser frem til at se og høre dig. Nyd din tid og din tale – du har forberedt dig, og du er på plads og parat!

– Du kommer med en gave til dem – en gave af viden – og de glæder sig til at modtage den! ■