4 lækre opskrifter på lam
SPONSORERET indhold

4 lækre opskrifter på lam

Forår og påske er lig med lammekølle på middagsbordet hjemme hos mange af os, men det traditionelle påskelam kan sagtens være andet end en lammekølle. Her får du 4 lækre opskrifter på lam til f.eks. en hyggelige påskefrokost eller påskemiddag.

Af: Marie Melchior Foto: Betina Hastoft
08. apr. 2022 | Mad | Hendes Verden

Her får du opskrifterne på: 

lammefilet.jpg

Lammefilet med ovnbagte tomater og couscoussalat

4 personer

Ovnbagte tomater:

500 g dadeltomater
1 tsk. sukker
1 spsk. salt
friskkværnet peber
1 spsk. stødt koriander
2 spsk. olivenolie

Lam:

600 g lammefilet
1 spsk. spidskommen
salt og peber
1 spsk. olivenolie

Couscoussalat:

2½ dl couscous
3 dl grøntsagsbouillon
6 spsk. olivenolie
salt og peber
1 agurk
1 bundt mynte
½ bundt bredbladet persille
2 usprøjtede citroner

Sådan gør du:

  1. Ovnbagte tomater: Tænd ovnen på 160 gr. Skyl tomater, og skær dem i halve.
  2. Læg dem i en bradepande beklædt med bagepapir. Drys med sukker, salt, peber og koriander. Dryp med 2 spsk. olivenolie. Bag dem i en time på midterste ovnribbe.
  3. Lam: Krydr lammefilet med spidskommen, salt og peber. Opvarm olie på en pande. Steg lammefilet på panden i 4-5 min. på hver side. Tag kødet fra varmen, og lad det trække, til det skal serveres.
  4. Couscoussalat: Hæld couscous i en stor skål. Hæld kogende bouillon henover, og dæk skålen til med film. Lad det stå og trække i 10 min.
  5. Løsn couscous med en gaffel. Rør halvdelen af olivenolie, salt og peber i.
  6. Skyl agurk og skær den i mindre stykker. Skyl, hak mynte og bredbladet persille. Rør det hele sammen med couscous. Tilsæt resten af olivenolien og saft fra 2 citroner. Smag til med salt og peber.

spyd.jpg

Spyd med krydret lam

4 personer

Krydderiblanding:

2 spsk. fennikelfrø
2 spsk. korianderfrø
2 spsk. spidskommen
1 spsk. flagesalt
1 tsk. peberkorn
2 spsk. olivenolie

Lammespyd:

1 kg skært lammekød skåret i stykker på 5 cm
1 usprøjtet citron
1 bundt mynte

Sådan gør du:

  1. Krydderiblanding: Rist krydderierne på en pande, til de hopper og begynder at dufte.
  2. Kom de ristede krydderier i en morter, og knus dem sammen med salt og peber.
  3. Kom de knuste krydderier i en skål sammen med olivenolie.
  4. Lammespyd: Tilsæt kødet i krydderiblandingen, og bland det hele godt rundt. Sæt kødet på spyd.
  5. Grill eller steg spyddene i 4 min. på hver side. Server med citronbåde og frisk mynteblade.

Tip: Et godt tilbehør er hummus, fladbrød og coucoussalat – se opskriften på lammefilet

fladbrød.jpg

Lammedeller med fladbrød, agurk og tahindressing

4 personer

Lammedeller:

500 g hakket lammekød
1 lille bundt mynte (2 spsk. hakket)
1 fed hvidløg
1 tsk røget paprika
1 usprøjtet citron
4 spsk olivenolie til stegning

Fladbrød:

4 fladbrød
100 babyspinat
1 agurk
100 g feta

Tahindressing:

1 spsk. tahin
1 usprøjtet citron
1 spsk. vand

Sådan gør du:

  1. Lammedeller: Kom kødet i en skål. Skyl og hak mynte, så det svarer til 2 spiseskefulde. Pil og pres hvidløg ned til kødet. Tilsæt røget paprika. Skyl og riv skallen fra citronen ned til kødet. Rør kødet sammen til en fars.
  2. Form farsen til flade deller.
  3. Opvarm olie på en pande, og steg dellerne i 4 min. på hver side. Hold dem lune, til de skal spises.
  4. Fladbrød: Lun fladbrødene. Skyl spinat og agurk. Skær agurk i skiver.
  5. Tahindressing: Rør tahin sammen med citronsaft og vand. Server fladbrød med spinat, agurkeskiver, deller, smuldret feta og tahindressing. Pynt med resten af myntebladene.

lammekotelletter.jpg

Parmesanstegte lammekoteletter med bønnesalat

4 personer

Lam:

100 g panko-rasp (grov asiatisk rasp)
100 g revet parmesan
1 æg friskkværnet peber
2 spsk. olivenolie
8 små lammekoteletter med skaft

Bønnesalat:

400 g grønne bønner
1 rødløg
2 spsk. balsamico
4 spsk. olivenolie
3 kviste bredbladet persille

Sådan gør du:

  1. Lam: Bland rasp og revet parmesan sammen i en dyb tallerken.
  2. Pisk ægget sammen med friskværnet peber i en anden dyb tallerken.
  3. Dyp koteletter først i æg og derefter i raspblandingen. Opvarm olie på en pande. Steg koteletterne i 3-4 min. på hver side.
  4. Bønnesalat: Nip bønnerne, og skyl dem under koldt vand. Kog bønnerne i kogende vand i 4-5 min. Hæld vandet fra, og afkøl bønner under koldt vand.
  5. Pil rødløg, og skær det i fine både. Bland bønner med løg, balsamico og olivenolie.
  6. Skyl og hak persille. Vend persillen i salaten. Server bønnesalaten til lammekoteletterne.

Anbefalet til dig