Er du lige som alle andre? 78 % af os har altid dette i køleskabet
At de fleste af os er lidt nogle vanedyr, når det kommer til indholdet i vores respektive køleskabe, er nok ikke ikke så underligt. Men at 8 ud af 10 danskere altid har specifikt denne madvare på køl, er måske lidt overraskende.
Arla har spurgt danskerne i en ny befolkningsundersøgelse, hvad de altid har i køleskabet og på en suveræn førsteplads kommer…. tadaa: smør.
Intet mindre en god gammeldags pakke smør - stærkt efterfulgt af mælk, æg og ost. Hele 78 pct. af os har altid smør i køleskabet, mens mælk, æg og ost følger stærkt efter med henholdsvis 75 pct., 69 pct. og 64 pct.
Hos Arla, der står bag undersøgelsen, er man glade for, at smør er fast inventar i danskernes køleskabe.
Vi har tidligere oplevet en smørforskrækkelse i Danmark. Men de seneste par år har smørret fået revanche, og flere danskere har fået øjnene op for de mange gode egenskaber, som smør indeholder. Det gælder både i forbindelse med bagning, stegning, madlavning og bare lige til det sidste touch.
Mette Faurschou, brand manager i Arla
Lige i hælene på den mejeri-tunge top kommer en fødevare, som de fleste af os nok har stående, men ikke tænker nærmere over… Nemlig ketchuppen, der faktisk deler fjerdepladsen på listen med osten.
Herefter kommer marmeladen, og vi skal helt ned på sjettepladsen for at finde listens første grøntsag, nemlig guleroden, med mindre man altså tæller ketchuppen med i den kategori.
Du kan se hele listen nederst – og finde ud af, om indholdet i dit køleskab stemmer overens med resten af Danmarks befolkning.
Nøgletal fra undersøgelsen
Hvilke af følgende fødevarer er altid i dit køleskab?
- Smør 78%
- Mælk 75%
- Æg 69%
- Ost 64%
- Ketchup 64%
- Marmelade 47%
- Gulerødder 39%
- Yoghurt eller skyr 37%
- Løg 36%
- Leverpostej 31%
- Agurk 31%
- Spegepølse 24%
- Hvidløg 23%
- Tomater 21%
- Kartofler 19%
- Kylling 8%
- Fisk 6%
- Oksekød 6%
Om undersøgelsen
Radius har på vegne af Arla gennemført en befolkningsundersøgelse af danskernes holdninger til smør og madlavning.
Analysen baserer sig på cirka 1.000 webinterviews af 18-75-årige danskere indsamlet via Userneeds panel i perioden 3. januar – 14. januar 2020.
Undersøgelsen er udsendt repræsentativt i forhold til køn, alder, region og uddannelse. Fuld repræsentativitet på de fire baggrundsvariable er sikret ved efterfølgende vægtning.
Denne tabelrapport præsenterer de simple svarfordelinger med kryds på køn, alder og landsdel og om man har hjemmeboende børn under 18 år.