Drik for en god sag: Din yndlingsdrink kan være med til at udrydde malaria
Nu er malaria måske ikke det første, du tænker på, når du sipper til en iskold Gin & Tonic på en smuk forårsfredag. Og det behøver du bestemt heller ikke – men du kan være med til at udrydde verdens mest dødelige sygdom en gang for alle med – ja netop, en Gin & Tonic…
Det er premium mixer-brandet Fever-Tree, der står bag en gentagelse af den prisvindende kampagne “Raise Your Glass, Erase Malaria” fra den 22. april til den 31. maj. I helt korte træk går det ud på, at Fever-Tree donerer 40 kroner til kampen imod malaria for hvert billede af en Gin & Tonic hævet til skål, der lægges på instagram, facebook eller twitter med hashtaggene: #MalariaMustDie og @FeverTreeMixers.
Gin+Tonic = malaria-bekæmpelse?
Pengene fra kampagnen går nemlig til velgørenhedsorganisationen Malaria No More, som kæmper for at udrydde malaria, der er verdens mest dødelige sygdom. Og en sygdom, der hvert andet minut koster et barn livet et sted i verden. Men hvad har det med min Gin & Tonic at gøre, tænker du måske? Faktisk en hel del…
For kampen imod malaria er tæt forbundet til Fever-Trees rødder. Den ikoniske Gin & Tonic kom nemlig til verden som et middel imod netop malaria tilbage i kolonitiden. Kinin, som er hovedingrediensen i tonic, kommer fra barken af febertræer og er anerkendt for at lindre symptomerne på malaria.
De britiske soldater i kolonierne fandt i 1820erne på at blande den stærkt bitre kinin, som de tog imod malaria, med vand, sukker og deres medbragte gin-rationer for at gøre det lettere at få ned. Og voila så var Gin & Tonic’en var født.
Så når du nu (alligevel) nyder foråret og en iskold G&T, var det måske en ide at støtte op om kampagnen og hjælpe til med at udrydde sygdommen, som næsten halvdelen af jordens befolkning i dag er i fare for at blive smittet af.
Sådan støtter du kampen mod malaria
- Fra 22. april til 31. maj opfordrer Fever-Tree Gin & Tonic-drikkere i Danmark og verden over til at hæve glasset for malarias udryddelse og dele øjeblikket på sociale medier.
- For hvert glas hævet til skål på instagram, twitter og facebook og tagget med @FeverTreeMixer og #MalariaMustDie donerer Fever-Tree 40 kroner til velgørenhedsorganisationen Malaria No More
- Initiativet er en del af den verdensspændende kampagne “Malaria Must Die, So Millions Can Live”, der faciliteres af Malaria No More UK på vegne af det globale malaria fællesskab og finder sted op til og efter World Malaria Day 25. april.