Lynguide til sunde bønner
Foto: Maria Nielsen

Lynguide til sunde bønner

Grønne bønner, black eyed beans og snittebønner. Vil du gerne være vild med de supersunde bælgfrugter? Så prøv en af de helt nye opskrifter med friske eller tørrede bønner. Uhm…


ORIENTALSKE FRIKADELLER MED SNAKEBEANS


BØNNESALAT & VARMRØGET LAKS


KYLLING MED BØNNEBROCCOLISALAT



KALV & LUN SALAT



FULDKORNSLINGUINE MED KRABBE



FENNIKEL & BØNNER



1. Snittebønner har lange, flade bælge med lidt seje fibre, så de skal snittes inden tilberedning. Lækre i supper, salater og sammenkogte retter. Kogetid 3-5 minutter.
2. Bobbybønner Lidt tykkere end grønne bønner med en lækker mild smag. God til wok, i salater og supper. Kogetid 3 minutter.

3. Borlottibønner Frisk italiensk bønne, som du kan få hos grønthandleren. Bælg dem og kog
dem med i 10-15 minutter i supper og sammenkogte retter.
4. Long beans også kaldet snake beans. Kan fås hos asiatiske købmænd. Bruges hyppigt i det kinesiske køkken. Blancher dem kort og lynsteg med chili, hvidløg og ingefær.

5. Hestebønner Store smagfulde bønner, der kan bruges rå i salater eller blancheres let og vendes med lidt olie, grønne urter og lidt citron.
6. Butterbeans Store buttede bønner med en mild og rund smag. Gode i supper og sammenkogte retter, marinerede i kolde salater eller blendet med olie og krydderier til en skøn dip.
7. Kidneybønner Rød, nyreformet bønne med fyldig smag. Giver god smag i supper, sammenkogte retter med chili og tilbehør til sprøde salater.

8. Cannellii beans Små klassiske, italienske hvide bønner med godt bid og fin nøddeagtig smag. Anvendes i sammenkogte retter eller marinerede i salater.

9. Grønne bønner Spis dem så nyhøstede som muligt. Kog dem i letsaltet vand i ca. 3-5 minutter. Perfekte i wokretter, salater og supper.