Opskrifter med nye kartofler
SPONSORERET indhold

Nye kartofler: Her er 4 lækre opskrifter

En sand himmerigsmundfuld og den første uges tid er det nok bare at nyde dem friskkogte med smør, salt og lidt friske krydderurter. Kog rigeligt, så der er kolde kartofler til frokost eller aften næsten dag, og brug dem på smørrebrød og i salater.

Af:: Sandra Leigh Draznin Foto: Martin Dyrløv
05. jun. 2021 | Mad | Hjemmet

Her får du opskrifterne på: 

kartoffelmad.jpg

Kartoffelmad med avocado/ærtecreme, syltede rødløg og bacon

2 personer

Arbejdstid: 20 min.
Stegetid: 8 min.
Trækketid: 30 min.

Ingredienser:

2-3 skiver bacon
2 skiver rugbrød
evt. smør
250-300 g kolde, kogte nye kartofler

Syltede rødløg:

1 rødløg
½ citron
1 tsk. sukker
¼ tsk. salt

Avocado/ærtecreme:

1 avocado
50 g friske eller frosne ærter
1-2 spsk. cremefraiche
1-2 tsk. citronsaft
evt. 1 knsp. knust hvidløg
salt og peber

Pynt:

evt. spiselige blomster (f.eks. hjulkrone, purløgsblomster, timianblomster, bellis, tallerkensmækker)

Tilbehør:

radiser

Sådan gør du: 

  1. Syltede rødløg: Pil og halvér rødløget, og skær det i papirtynde skiver. Bland rødløg med citronsaft, sukker og salt, og lad det trække i mindst 30 min.
  2. Avocado/ærtecreme: Blend avocadokødet sammen med ærter og cremefraiche til passende konsistens. Smag til med citronsaft, salt og peber og evt. lidt knust hvidløg.
  3. Steg baconskiverne gyldne og sprøde på en tør pande, og dryp af på køkkenrulle.
  4. Smør evt. brødet med smør, og læg skiver af kartofler på. Læg ærtecreme på med en teske eller en sprøjtepose, og drys med syltede rødløg og knust bacon. Pynt evt. med spiselige blomster, og servér med radiser.

TIP: Der er avocado/ærtecreme til 4-6 madder – opbevar i køleskab i 2-3 dage.

kartoffel_kylling.jpg

Nye kartofler med squash, citron og fløde 

2 personer

Arbejdstid: 25 min.
Koge/stegetid: 15-20 min.

Ingredienser:

300 g nye kartofler
2 dl grøntsags- eller hønsebouillon
1 grøn squash (300-400 g)
1 håndfuld bredbladet persille
½ citron (øko)
2 spsk. olivenolie
1 dl piskefløde
salt og peber

Sådan gør du:

  1. Skrub kartoflerne rene, og skær dem i tykke skiver. Læg dem i sauterpande med varm bouillon, og damp dem stille under låg i 7-8 min. Dryp dem af, og gem bouillonen.
  2. Vask squashen, og skær den i tykke, halve skiver. Skyl og hak persillen. Vask citronen, riv skallen fint, og pres saften.
  3. Steg squashskiverne gyldne i olivenolie på en varm pande. Vend de afdryppede kartofler sammen med squashskiverne, og krydr med citronskal, salt og peber.
  4. Tilsæt fløde og ½-1 dl bouillon, og kog det igennem. Smag til med citronsaft, salt og peber. Tilsæt persille, og server straks – f.eks. som tilbehør til et stykke stegt fisk eller kylling.

kartoffelsalat_laks.jpg

Kartoffelsalat med bagt laks, radiser og dild

2 personer

Arbejdstid: 30 min.
Kogetid: 8 min.

Kartoffelsalat:

400-500 g nye kartofler
3 spsk. mayonnaise
3 spsk. cremefraiche
1 spsk. sød sennep
1-2 tsk. citronsaft
1 rødløg
salt og peber
1 bundt radiser
1 bundt dild

Laks:

300 g laksefilet
1 spsk. jomfruolivenolie
½ citron øko
salt og peber

Pynt:

grønne salatblade

Sådan gør du: 

  1. Kartoffelsalat: Skrub kartoflerne rene, og kog dem i velsaltet vand, der akkurat dækker i 8 min. Tag gryden af varmen, og lad kartoflerne trække møre under låg i 7-8 min. Skyl dem i koldt vand, dryp af og afkøl.
  2. Laks: Læg laksen i en gryde smurt med olivenolie. Drys med fintrevet citronskal, salt og peber, og stænk olivenolie over fisken. Tilsæt 1-2 dl vand, og damp laksen stille under låg i ca. 8 min. Tag den op, og afkøl.
  3. Rør mayonnaise og cremefraiche sammen med sennep og finthakket rødløg. Smag til med citronsaft, salt og peber, og tilsæt fintsnittede radiser og fintsnittet dild - tag lidt fra til pynt.
  4. Skær kartoflerne i skiver eller både, og vend dem i salaten. Anret med skyllede salatblade på et fad eller to tallerkner.
  5. Bryd laksekødet i mundrette stykker, og læg dem på salaten. Pynt med radiser og dild.

kartofler_tomat_rosmarin.jpg

Kartofler bagt med tomater og rosmarin

2 personer

Arbejdstid: 15 min.
Stegetid: 40 min.

Ingredienser: 

500 g nye kartofler
1 rødløg
2-3 fed hvidløg
250 g cocktail- eller blommetomater
1-2 kviste frisk rosmarin
2-3 spsk. jomfruolivenolie
salt og peber

Sådan gør du:

  1. Skrub kartoflerne rene, skyl dem, og tør dem. Skær kartoflerne i halve. Pil rødløget, og skær det i tynde både. Pil hvidløgsfeddene. Skyl tomaterne, og skær store tomater i halve. Skyl rosmarinen, træk nålene af, og hak dem.
  2. Bland det hele i en smurt bradepande eller et ovnfast fad med olivenolie, salt og peber, og sæt det i ovnen ved 180 grader i ca. 40 min. Server f.eks. som tilbehør til en grillstegt kotelet eller bøf.

Anbefalet til dig