Giv et blad i julegave. Eller forkæl dig selv med en skøn julegave. Priser fra 149 kr.

Burberry-designer Christopher Bailey: Drenget charme og flair for mode

Findes der i moderegi noget mere britisk end det traditionsrige, 153 år gamle mærke Burberry med det karakteristiske tern, som er at finde på tørklæder og trenchcoats på fashionistas verden over? Bland det med designer Christopher Baileys drengede charme og flair for brugbar og hip mode, og en succes er skabt.

Christopher Bailey har været chefdesigner for Burberry siden maj 2001, og han har ført det gamle britiske mærke ind i det nye årtusind, hvor støvet i den grad er blevet pustet af til fordel for et mere moderne og ultrahot design, der stadig er tro mod sin arv, men som tiltaler de fleste af os, og hvor hele brandet Burberry har fået et opdateret og ikke mindst sympatisk fingeraftryk.

Du er i form af dit arbejde meget eksponeret, hvad enten det gælder åbninger af nye butikker, lancering af nye kollektioner, dufte osv. Er du nogensinde nervøs?
“For et par år siden skulle jeg lancere vores ny parfume, The Beat. Alle fra pressen var til stede, og lige før jeg skulle gå på scenen, glemte jeg navnet på parfumen. Jeg oplevede en total nedsmeltning. Jeg havde arbejdet på denne parfume i et år – den var blevet som en baby for mig, og jeg var helt blank. Det var ren og skær panik, men heldigvis kom navnet tilbage lige så pludseligt, som det forsvandt.”

Hvad er det bedste ved dit job?
“De mennesker, jeg arbejder med, og den mangfoldighed og bredde, der er i det, jeg laver.”

Er Burberrys arv en byrde eller en drivkraft?
“For mig er vores arv altid en stor kilde til inspiration, vores historie er, hvad der adskiller os fra alle andre og noget, vi er utrolig stolte af, og som vi refererer til i alt, hvad vi gør.”

Hvordan ser Burberry-kvinden ud i følge dig?
“Det er mere en attitude og energi snarere end en specifik kvinde. Det er den ubesværede, naturlige tilgang til mode.”

Bonusinfo:
Det er ikke kun alverdens fashionistas, der har fået øjnene op for Christopher Baileys åbenlyse talent. Den britiske dronning Elizabeth II har honoreret Bailey med et medlemskab af the Order of the British Empire (MBE), hvilket svarer til det danske ridderkors.

Bag om Burberry

Burberry blev grundlagt af den dengang 21-årige Thomas Burberry i 1853, som startede en specialforretning, der solgte tøj til udendørs brug og sportsvarer af eget design.

I 1888 opfandt Thomas Burberry materialet gabardine, som er et hårdført, vandtæt og åndbart klædestof. I 20’erne blev det karakteristiske Burberry-mønster, kendt som Nova, og som er et af de mest kopierede mønstre i verden, introduceret som for i trenchcoaten, hvor det samtidig også blev registreret som trademark.

I 60’erne var det legendariske tern pludseligt at finde på alt fra paraplyer over kufferter til tørklæder. To årtier senere åbnede Burberry butikker i New York og andre store byer i verden. I 1997 var det catwalken, der skulle indtages under Londons modeuge. Designer Roberto Menichetti førte derved det klassiske brand ind på highfashion-scenen.

2001 var året, hvor Christopher Bailey overtog designposten, og Burberry har lige siden vokset sig større økonomisk og som en aktiv medspiller blandt de mest ikoniske og vigtige brands.


LÆS OGSÅ

Emma Watson forhekser Burberry »

Burberry indtager New York »

 

Få Eurowoman bragt til døren hver måned. Abonnér her. »

Fra skyttegrav til it-piger

Verdens allerførste trenchcoat blev kreeret i 1914 af Burberrys grundlægger, Thomas Burberry. Den ikoniske frakke var designet til de britiske officerer, som brugte den i skyttegravene, og frakken var så populær, at den hurtigt fik tilnavnet ‘trench coat’.

I 40’erne, 50’erne og 60’erne blev frakken lige så populær som de skuespillere, der bar den, såsom Humphrey Bogart og Ingrid Bergman i Casablanca, Audrey Hepburn i Breakfast at Tiffany’s og Peter Sellers i Pink Panther-filmene.

Trenchcoaten er stadig det naturlige udgangspunkt og springbræt for alle Burberrys kollektioner, hvad enten det drejer sig om tøj til kvinder, mænd eller børn. Hver sæson re-fortolkes den for at afspejle sæsonens stemning, samtidig med at frakkerne bevarer deres integritet i design og funktion.