Linn Norström Weile og Julie Kristine Brøgger
SPONSORERET indhold

Disse danske kvinder har klædt Cate Blanchett på

De kommer fra Danmark, har base i London og har klædt Cate Blanchett på. Mød kvinderne bag det nye hypede brand Brøgger, der sætter smæk på farver og print og har fundet formlen på den perfekte blazer.

Af: Pernille Rosenkilde Foto: Oliver Knauer
14. maj. 2019 | Mode | Eurowoman

Hvorfor startede I Brøgger?

Julie: – Efter at have lært enormt meget af at lede designteams for nogle virkelig dygtige og kreative direktører var det tid til at prøve kræfter med selv at skabe et kreativt univers. Vi startede med en masse samtaler om, hvad et nyt brand skal kunne i et marked, der allerede er mættet. Verden har ikke brug for nye brands, så der skal være mening og hjerte bag. Vores udgangspunkt var at skabe et brand, der har en positiv og legende tilgang til mode, men samtidig er brugbart, relevant og i god kvalitet, så det kan bruges igen og igen.

Hvad er jeres baggrund?

Julie: – Jeg har en MA i beklædningsdesign fra Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering. Under min uddannelse var jeg et år i London og tog tilbage dertil i 2010 efter min afgang. Jeg startede min karriere hos JW Anderson, og derefter var jeg fem år hos Preen by Thornton Bregazzi og et år hos Erdem, inden jeg besluttede at starte mit eget.

LÆS OGSÅ: Disse to danske kvinder står bag sommerens skønneste sandaler

Linn: – Jeg er ikke af den kreative skole. Jeg læste i sin tid en bachelor på CBS og har en master i International Management fra King’s College London. Karrieremæssigt har jeg en baggrund i marketing og branding og startede i modebranchen i 2012, hvor jeg arbejdede i fire år for YOOX Net-a-Porter Group og dernæst for secondhand-portalen Vestiaire Collective. 

Linn: – Vi er fantastisk stolte af, at Brøgger er kommet så langt på to år, og det betyder også, at jeg har trukket mig fra den daglige drift i London og nu er bosat i Berlin med min familie. Nu hvor vi har fået skabt et sundt fundament for Brøgger i form af gode samarbejdspartnere inden for salg og PR, kører Julie brandet med et lille team fra London med fokus på designet, mens jeg er med på sidelinjen som rådgiver og sparingspartner.

BRØGGER
Brøgger Pre-Fall 2019 forhandles bl.a. hos Harveynichols.com. Priser fra 2.600 kr. Foto: PR.

Hvordan lærte I hinanden at kende?

Julie: – Vi var del af en lille danskergruppe i Notting Hill i London, og selv om vi er vokset op i samme område i Danmark, kendte vi faktisk ikke hinanden. At vi var venner, før vi startede Brøgger, har været vigtigt for den fantastiske og udfordrende rejse, vi har været på sammen.

Linn: – Vi kendte allerede hinandens styrker og svagheder, hvilket er enormt brugbart i stressende og udfordrende situationer, som er uundgåelige, når man starter en virksomhed fra bunden.

LÆS OGSÅ: Lærke Bagger: "Det er den teknik, der har tiltalt mig mest, fordi den er så bevægelig og kan så meget"

Hvad er det med jer og London?

Julie: – Jeg kombinerer min funktionelt orienterede uddannelse fra Danmark med Londons excentricitet og kærlighed til print. Brøgger ville ikke være den samme uden London.

Linn: – Og så er der højt til loftet i London. Diversiteten og det multikulturelle påvirker hverdagen positivt, og ambitionsniveauet i byen er så højt, at du presser dig selv til at yde det bedste, du kan.

BRØGGER
Et farverigt og skarpskåret suit – allerede en Brøgger-klassiker. Her fra Pre-Fall 19-kollektionen. Foto: PR.

Hvad er det mest geniale stykke tøj, der findes?

Julie: – Blazeren har en evne til at forandre udtrykket i dit outfit. Der er en styrke i at tage en velskåret blazer på, som du ikke kan finde i meget andet tøj.

Hvordan bliver en idé til et stykke tøj hos jer?

Julie: – Jeg har altid mindst tre-fire moodboards med inspiration, som jeg konstant føjer til og tager fra. Kollektionerne er en sammensmeltning af input derfra, og hvad jeg ellers suger til mig. Designprocessen er lang. Ideer prøves af i skitser, i 3d på giner og som mønsterkonstruktion, der ender ud i en sample, som ofte bliver ændret igen og igen, indtil alt er, som det skal være. Det skal kunne mærkes i maven: “Nu er den der.”

Hvad giver farver til et outfit?

Julie: – Mine kollektioner er altid fyldt med farver og print, og tanken er, at tøjet skal give nyt liv til din eksisterende garderobe.

Hvad er dine yndlingsfarver at arbejde med?

Julie: – Der sniger sig tit sart pink og blush ind på den ene eller anden måde. Det er en farve, der fungerer godt sammen med stærkere kontrastfarver. De stærke farver har godt af modspil og omvendt, fordi de får mulighed for at stå frem i kraft af deres modsætning.

Hvilket design er I særlige stolte af at have lavet?

Julie: – Vi vender tilbage til blazeren. Det krævede meget arbejde at komme frem til det helt rigtige fit. En god blazer balancerer mellem det maskuline og det feminine og kan fremhæve begge dele alt efter, hvordan den styles. Den første blazer, vi lavede, danner stadig grundlag for de nye kollektioner.

Hvordan fik I jeres tøj på Cate Blanchett?

Julie: – Hun var i London med sin stylist i forbindelse med en premiere, og som det ofte er med sådan nogle ting, er det hu hej vilde dyr! Hun havde kun en time, så det var ind i en taxa med fire looks fra S/S 19-kollektionen. Vi nåede det lige, og vi var så glade for at se en af vores absolutte favoritkvinder i Brøgger.

Hvad drømmer I om?

Julie: – Drømmen er at fastholde og udvikle vores univers uden at gå for meget på kompromis. Modebranchen er i konstant udvikling og bevægelse, og der skal sorteres i de store og skiftende krav, der kommer fra alle sider. Du bliver nødt til at stole på din mavefornemmelse, for du kan ikke gøre alle glade hele tiden.

Anbefalet til dig