søren le schmidt aw21
Foto: PR Model Aia Busk er en af de medvirkende i Søren Le Schmidts videopræsentation, som blev vist under den københavnske AW21-modeuge.

AW21

Er det her starten på en modeuge og ikke mindst en branche i forandring?

For første gang nogensinde var den københavnske modeuge 100 procent digital. Hos flere designere betød det, at tøjet måtte stå i skyggen af vigtige budskaber og kunstnerisk udfoldelse.

Det var i sidste øjeblik, det blev meldt ud, at hele den københavnske modeuge skulle foregå digitalt grundet Covid-19 og de nye restriktioner, der blev fremsat først i januar, 2021. Og det var ikke kun digitaliseringen, der skabte udfordringer. For pandemien og de mange timer i hjemmet har gjort, at mange har fået øjnene op for den overflod af materielle ting, som mange af os lever i. Vi har brug for mere og andet end tøj – vi vil have kunst.

LÆS OGSÅ: Norske Holzweiler dropper SS21-showet og giver aktivister taletid

Flere designere havde formået at vende udfordringerne til deres fordel og benyttede således muligheden for at sende et vigtigt budskab ud og ikke bare fremvise endnu en kollektion. Det resulterede i, at flere havde lavet smukke, kunstneriske videopræsentationer, hvori tøjet blev sekundært.

En af dem var den danske designer Søren Le Schmidt, der er kongen af runwayen, og som altid leverer et spektakulært show. Digitaliseringen af modeugen tvang ham til at tænke kreativt, og det resulterede i en smuk videopræsentation under navnet Le Boiling Frog.

”Digitaliseringen af modeugen gav os mulighed for at kaste alle bolde op i luften og virkelig dyrke kreativiteten. Jeg ville gerne dyrke kunsten, og jeg synes, det er et stærkt statement at turde lade sin kollektion være sekundær.

Folk ved godt, at jeg er dygtig til at lave tøj, så det var vigtigere for mig at vise, at min kreative og krøllede hjerne fungerer til andet end at designe tøj. Jeg har altid haft fokus på diversitet, da jeg jo lever af at lave tøj til alle typer mennesker, og det var ikke anderledes i år. Filmen gav mig mulighed for at have et endnu bredere cast, der bestod af skuespillere, musikere, diverse branchefolk og selvfølgelig modeller – alle med forskellige aldre og kropstyper,” fortæller Søren Le Schmidt.

Den talentfulde designer havde også et vigtigt budskab i sin præsentation.

”Titlen på filmen Le Boiling Frog, er en psykologisk fabel om en kogende frø. Lægger man en frø i en gryde med vand, og langsomt koger det op, opdager frøen ikke, at faren langsomt kommer snigende, og den ender med at blive kogt levende.

Det kan sammenlignes med stress fx på arbejdspladsen eller i destruktive forhold. Det var interessant at bringe et tungt og dystert emne ind i moden. Filmen er optaget på forskellige locations i København, der har en særlig betydning for mig. Det er steder, hvor jeg bliver inspireret, eller går hen, når jeg har brug for at zone ud og slappe af,” siger Søren Le Schmidt.

Vær modig og stolt uanset baggrund og hudfarve

Kunsten og ikke mindst kreativiteten var også i fokus hos blandt andre Rains, Ganni og Stine Goya, ligesom mærker som Samsøe Samsøe og Baum und Pferdgarten havde klare referencer til Covid-19-situationen.

Særligt hos Stine Goya har de seneste par år fået dem til at indse, at det ikke længere er nok at lave tøj. De føler et ansvar for at bruge deres platform til at skabe opmærksomhed omkring bæredygtighed, diversitet og inklusion. Derfor havde de ladet tøjet falde i baggrunden i deres videopræsentation til fordel for et vigtigt budskab.

”Vi vil have folk til at føle sig stærke og grænseløse, så videoen er en hyldest til den styrke, der er i os alle. Det er ikke noget nyt, når vi refererer til kvinder og minoritetsgrupper, men det er den følelse, vi gerne vil give folk, når de ser filmen. Man skal være modig og stolt over, hvem man er – uanset baggrund og hudfarve,” siger Stine Goya.  

Et budskab, der går fint hånd i hånd med Stine Goyas nye partnerskab med nonprofit-organisationen Mentoring Matters, som  er en global mentorordning, der har til formål at skabe en balance i ligestillingen og mulighederne for sorte, asiater og minoriteter med etnisk baggrund inden for kreative brancher herunder modeindustrien.

Stine Goya vil som det første modemærke uden for Storbritannien støtte op om initiativet ved at tilbyde et forløb til en kandidat tilknyttet Mentoring Matters i København med en betalt arbejdsplads i tre måneder. Et lille, men vigtigt skridt i den rigtige retning.

Modebranchen bliver ofte beskyldt for at være overfladisk og uden dybde, men det har digitaliseringen givet flere designere muligheden for at modbevise.

Pandemien har rusket op i mange ting, og måske er det her starten på en modeuge og ikke mindst en branche i forandring?

Se, hvad vi ellers skriver om: Modeuge og Design