TILMELD DIG AFD’s KVINDELØB SENEST D. 31. MARTS FOR KUN 239,-

Mads Nørgaard og Anne Christine Persson
Foto: Petra Kleis Mads Nørgaard og Anne Christine Persson står bag Dansk Modeleksikon, der netop er udkommet på Gyldendal, 399 kr.

Denne bog skal du læse, hvis du elsker mode

Dansk mode fortjener en skåltale, mener modeskaberen Mads Nørgaard og modeskribenten Anne Christine Persson. Derfor har de forfattet Dansk Modeleksikon, det hidtil største opslagsværk om dansk mode, som de spår en bæredygtig fremtid.

Vi har stillet 10 spørgsmål til professorerne bag hele Danmarks nye modeleksikon.

Hvorfor har vi brug for et dansk modeleksikon i 2018?

– Vi har set dansk mode udvikle sig over mange år, og den opblomstring, der har været og var enige om, at der var brug for et stort forkromet værk om dansk mode og de mange vigtige aktører, der har udgjort branchen de sidste 100 år. Det er en hyldest til dansk mode.

Hvad kan man slå op i det?

– Dansk Modeleksikon byder på et A til Å over de designere, mærker, fotografer, stylister, modeller, organisationer m.m., der har gjort sig bemærkede de sidste 100 år. Herudover har vi spurgt en masse dygtige og seje mennesker fra Danmark og udlandet, om de vil dele deres mening om aktuelle problemstillinger og spændende emner. Det er blevet til en stak gode essays og interviews om alt lige fra kritisk modejournalistik og bæredygtighed i mode til diversitet og dansk modes dna.

LÆS OGSÅ: Emma Leth er "blevet i tvivl, om mit liv er en drøm, eller om det er virkelighed"

Hvilke emner lægger I vægt på?

– Bæredygtighed i form af diversitet, ligestilling og kropsidealer er et vigtig emne, som behandles i skarpe essays fra Chris Pedersen og Eva Kruse og et stærkt interview mellem New York Times’ moderedaktør Vanessa Friedman og Vice President fra Patagonia Rick Ridgeway.

Og hvilke personer kan man møde?

– I bogens leksikale del kommer vi igennem alt fra Holger Blom og By Malene Birger til AF Agger, Cecilie Bahnsen og Ganni. Vi har både taget de designere, der historisk set har tegnet dansk mode, og dem, der i dag udgør branchen med for at gøre bogen aktuel.

Hvad er det, dansk mode kan?

– Det er først og fremmest godt design, og så har det en wearability og tilgængelighed, som går på tværs af grænser, alder og personlig stil. Der er en genkendelighed i designet. Og så er de fleste danske mærker til at betale sig fra. Dansk mode repræsenterer på mange måder det danske samfund, som mange i udlandet higer efter for tiden. Det hyggelige land i nord med velfærd, gode levevilkår, demokrati, god mad, godt design osv. Man køber sig lidt ind i den drøm, når man køber dansk mode.

Hvad er det vigtigste, der er sket i dansk mode, siden det sidste modeleksikon udkom i 2002?

– Danish Fashion Institute har i den grad været med til at sætte dansk mode på verdenskortet. Det har affødt store projekter som Copenhagen Fashion Week, Copenhagen Fashion Summit og Global Fashion Agenda, som har gjort meget for dansk mode og branchens egen selvforståelse, og hvordan en helt almindelig dansker ser på dansk mode.

Hvor er dansk mode på vej hen?

– Forhåbentlig mod en mere bæredygtig fremtid, hvor mærkerne alle tager ansvar for deres aftryk i verden. Om det så er på miljøet eller de mennesker, der arbejder i branchen. Den er allerede godt på vej, og mange designere arbejder stærkt på at få det til at ske.

LÆS OGSÅ: Helena Christensen: "Det er de cooleste små forhistoriske skabninger og de bedste kæledyr"

Hvis I skulle beskrive dansk mode med tre ord?

– Demokratisk. Kunstnerisk. Kommerciel.

Hvad kan vi vente os af essayisterne?

– Jørgen Leth skriver om sit forhold til mode på ganske poetisk vis. Sally Singer fra Vogue US afdækker de sociale mediers indflydelse på modebranchen, mens Pernille Teisbæk beskriver en dag i en influencers liv. Hendes Kongelige Højhed Kronprinsessen understreger sit engagement for kvinders rettigheder, og Carla Christine Bruus Aagaard Strube skriver om sin kærlighed til trykte modemagasiner.

Bogforsiden kommer i syv forskellige farver. Hvad er jeres yndlings?

– Den grå har noget uforgængeligt over sig, den går på tværs af mode og vil være ligeså interessant om 10 år som nu. Mads er mest vild med den rød-hvide. Han har en agenda med at ville generobre Dannebrog og alt andet rødt-hvidt fra Dansk Folkeparti.”

Dansk Modeleksikon
Dansk Modeleksikon, Gyldendal, 399 kr.
Se, hvad vi ellers skriver om: Bøger, Trends og Interview