Vi dropper filtrene - både i virkeligheden og på instagram.
SPONSORERET indhold

Drop filteret: Det er cool at være naturlig!

En ny tendens spirer frem blandt både kendte og helt almindelige, dødelige mennesker, som du og jeg. Vi dropper filtret. Fra at være besat af legen med billedmanipulation i det små på instagram til et tykt lag camouflage i femøren, inden vi går ud af døren. Holdningen til et naturligt udtryk er ved at bløde op og vi siger, Velkommen!

Foto: Youtube
17. jul. 2014 | Mode | Eurowoman

”Take your make-up off
Let your hair down
Take a breath
Look into the mirror, at yourself
Don't you like you?
Cause I like you”

Teksten stammer fra den amerikanske sangerinde Colbie Caillats nye single ”Try”, der handler om de uopnåelige skønhedsidealer, mange kvinder føler, de bør leve op til i nutidens samfund. I musikvideoens indledende minutter ser man Colbie Caillat i fuld krigsmaling og med ekstra extensions i håret. Men efterhånden som videoen skrider frem, går det op for betragteren, at hun har tænkt sig at fjerne både foundation, eyeliner og mascara for til sidst at stå tilbage med et helt og aldeles nøgent ansigt – uden noget sted at gemme sig fra offentlighedens kritiske blik. Med i videoen er også en håndfuld kvinder, der alle følger Colbie Caillets eksempel og fjerner al overflødig camouflage, indtil de til sidst bare er – ja, sig selv.

Colbie Caillat er blot den seneste i en lang række af kendiskvinder, der fremviser billeder af sig selv uden make-up på, som modtræk til det photoshoppede og retoucherede ideal, vi er blevet præsenteret for gennem en længere periode.

I februar i år protesterede den 17-årige sangerinde og sangskriver Lorde offentligt over, at hendes bumser var blevet retoucheret væk på billeder fra en af hendes koncerter, skriver amerikansk Vogue på deres hjemmeside. I 2012 var Cate Blanchett at finde på forsiden af magasinet Intelligent Life helt au naturel uden indblanding fra make-up pensler og redigeringsværktøj. Og i Danmark har stjerner som Szhirley, Christiane Schaumburg Müller og Saseline Sørensen taget tendensen til sig, da de tidligere på året postede helt naturlige selfies under hastagget #MitSandeJegUdenFilter på deres Instagram-profiler.

LÆS OGSÅ: Ny trend: Kvinder dropper shampooen

#nofilter
I kølvandet på besættelsen af det photoshoppede og polerede look er flere fotos med hashtaggene #nofilter og #nomakeup begyndt at dukke op på Instagram. Der er gået sport i at dele billeder fra virkeligheden, der ikke er blevet kørt igennem et billedhandlingsprogram eller lagt et filter henover efterfølgende. Instagram-brugerne ligefrem reklamerer med det, fordi det er blevet hipt at være ægte. Helt almindelige mennesker har altså også taget tendensen til sig.

Ifølge internetpsykolog Anders Colding-Jørgensen er tendensen et udtryk for, at vi er blevet mættede af den ensartede strømning, der har været, hvor billeder har skullet fremstå fejlfrie, og de alle sammen lignede hinanden.

- Efter en periode, hvor vi har brugt sociale medier til at vise vores ideelle selv frem, er vi ved at være trætte af det polerede udtryk. Vi vil have noget mere ægte og oprigtigt. Der er en tendens til, at vi gerne vil se lidt sprækker. Men det betyder ikke, at selvfremstillingerne forsvinder, de får bare et andet æstetisk udtryk. Det er jo ikke, fordi vi holder op med at tænke på, hvordan vi ser ud, når der er masser af mennesker, der kigger med. Det er bare et spørgsmål om, at vi prøver at putte nogle nuancer ind, siger Anders Colding-Jørgensen, men tilføjer samtidig at:

- Det at vise sig selv frem uden make-up er stadig en forholdsvis kontrolleret måde at give slip på. Det er ikke blevet rigtig farligt endnu, siger han med henvisning til Colbie Caillats seneste udspil.

For selvom hun har sat sit naturlige ansigt i fokus, så er det stadig en iscenesat virkelighed, mener Anders Colding-Jørgensen. Hun bestemmer nemlig nøjagtig selv, hvordan hun fremstilles, og hvilke optagelser der har skullet bruges i selve videoen.

LÆS OGSÅ: Derfor er vores interesse for kropsekstremer så... ekstrem!

Moderne skønhedsidealer
Ifølge Karen Klitgaard Povlsen, lektor i medievidenskab på Institut for Æstetik og Kommunikation på Aarhus Universitet, har grupperinger, der har kæmpet imod det unaturlige udtryk, eksisteret siden 60’ernes hippie-flower-power-tid. Derfor forudser hun ikke, at fænomenet bliver revolutionerende, men forskellen fra dengang til i dag er, at forskellige typer medier bliver brugt som platform til at udfolde tendensen.

I forbindelse med udgivelsen af den ikoniske sangerinde Beyoncés single ”Pretty Hurts” blev der iværksat en kampagne under hashtaget #WHATISPRETTY, hvor hun opfordrede sine fans til at være med til at definere, hvad skønhed indebærer for dem ved at sende billeder af sig selv og andre til hende, der efter deres mening er smukke individer. Og netop skønhedsidealerne er konstant til forhandling.

Vi er alle med til at definere, producere og reproducere, hvad de moderne skønhedsidealer indebærer, forklarer Karen Klitgaard Povlsen, der beskæftiger sig med samme i sit forskningsarbejde.

- Det er en generel tendens, at skønhedsidealerne bliver mere og mere mangfoldige. De dominerende idealer i øjeblikket er, at vi skal være sunde og forholdsvis slanke, så har vi ligesom basics. Over den grundmodel er der utrolig stor forskellighed. Og det er en del af moderne kvinders identitet at positionere sig et sted i de idealer, understreger forskeren.