Elin Kling
Foto: Sebastian Sabal-Bruce og Benjamin Vnuk Elin Kling i slippers, en hel masse sort og attitude

Den skandinaviske uniform

Her er, hvad Elin Kling mener, du bør have i din garderobe

Elin Kling, 35, har med sit brand Totême, som hun har stiftet sammen med sin mand Karl Lindman, slået fast, hvordan den skandinaviske uniform tager sig ud. Det inkluderer en frakke med power, en skræddersyet blazer og en rummelig lædertaske. Men vigtigst af alt skal tøjet give dig overskud til at hvile i dig selv. Alt udstyret finder du naturligvis hos Totême, som netop har åbnet butik i Stockholm, hvor de også har lanceret deres første skokollektion.

Hvor svært kan det være? At tage et par lyse, løse jeans og en oversized kamelfarvet strik på? Det er akkurat lige så let som at koge et æg. Men hvorfor bliver det bare aldrig så ubesværet chikt, som når Elin Kling bærer det? Hvis parisiennerne har det der je ne sais quoi, har den svenske modedarling det der jag vet inte. Ryggen er snorlige som en stols, det lyse hår sidder tilpas tilfældigt, uden at man er i tvivl om, at der er tænkt over hårstråenes placering, og fødderne er altid strømpeløse i de smalle spidse slippers. Men du vil ikke se Elin Kling slæbe dem efter sig som et par for store sutsko. De bliver båret let og elegant.

LÆS OGSÅ: Stine Goya: "Jeg føler, at det en powerfarve, der giver styrke, når jeg har den på"

Elin Kling kan noget, og hun kan det før alle andre. Hun var en af de første skandinaviske modebloggere med sin blog Style by Kling, som hun begyndte i 2007. Hun havde brug for et sted at kuratere sin passion for mode, og så kunne først resten af Sverige og siden hele verden lige så godt følge med. Det blev en kæmpe succes. Elin Kling gjorde op med modeverdenens blogger-fnysen og kunne rent faktisk leve af sin gode smag og glæde ved at dele ud af den. Men hun er typen, der stopper på toppen. Så mens alle andre blev inspirerede af hendes online-iværksætteri og begyndte at klæde sig som stilikonet i blazere, der hang skødesløst over skuldrene (for guds skyld, ikke med armene inde i ærmerne), tog selfies og delte dem på blogs og sociale medier, lukkede og slukkede hun for bloggen i 2015. Allerede i 2011 lancerede hun magasinet Styleby, som hun forlod igen, men som stadig bliver udgivet i Sverige. Same story – ingen hvilen på laurbærrene, nyt terræn skulle indtages.

toteme
Dekadence. S/S-19.
Toteme
Så simpelt. Herregodt. Pre-Fall-19.

Denne gang blev det ikke bare til mærket Totême, som hun stiftede i 2014 sammen med sin mand Karl Lindman, men også til en flytning fra Stockholm til New York. Hvis der findes en svensk jantelov, er det ikke én, Elin Kling kan stave til. Men hvis ikke Elin Kling af alle stilfulde mennesker i verden skulle stifte sit eget mærke, hvem skulle så? Det viste sig da også at være en god forretning. Modehungrende kvinder fra hele verden, der søger den afdæmpede og stilsikre Elin Kling-fornemmelse i deres garderobe, vil gerne have et stykke af farvepaletten, der spænder fra hvid og champagne til armygrøn og en masse sort og materialer som florlet silke, knitrende bomuld og babyblød uld. Det kan de nu også bl.a. få i den nyåbnede butik i Stockholm, der ligger i Biblioteksgatan 5. Så er kunsten bare at få strikken og jeansene til at se lige så legende elegant ud, som når skaberen selv bærer det.

Om skandinavisk stil og design

Hvordan vil du beskrive den skandinaviske stil anno 2019?

– Moderne og kraftfuld. Enkel med modige og interessante silhuetter.

Hvordan har den skandinaviske stil ændret sig i den tid, du har beskæftiget dig med den?

– Den er blevet mere forskelligartet og personlig. Verden er blevet mindre, og derfor sigter designerne, inklusiv mig selv, efter at nå et internationalt publikum, der er meget mere interesseret i et brands unikke dna, end hvor det kommer fra. Når det er sagt, tror jeg nu alligevel, at det skandinaviske er meget vigtigt. Vores værdier og demokratiske levemåde er værdsat, og det giver en moderne og humanistisk opfattelse af vores stil og design.

Hvilke fem stykker tøj burde være i enhver skandinavisk garderobe?

– Statement-overtøj, en skræddersyet blazer, en tidløs cocktailkjole, sko, der både er moderne og klassiske på én gang, og som kan bruges igen og igen, og en stor lædertaske.

Toteme
Der var engang, hvor Totême holdt til i New York. Her fra A/W-18. 
croco_detail
Sko fra TOTÊME, 2.850 kr.

LÆS OGSÅ: Emilie Helmstedt om sit karrieregennembrud: "Jeg lå i fosterstilling i tre dage. Kunne jeg klare det?"

Hvornår begyndte din interesse for skandinavisk stil og design?

– Jeg har altid haft en minimalistisk og underspillet tilgang til min egen stil. Det er der mange, som finder særligt skandinavisk. I Skandinavien har vi dog også en fantastisk designarv med mønstre og former, som vi kan lade os inspirere af. Et eksempel er den svenske Grace-bevægelse i 20’erne og arkitekter som Gunnar Asplund og Ivar Tengbom.

Hvilke skandinaviske designobjekter og forbilleder vil du fremhæve?

– Der er mange gode, og nogle af dem er næsten for ikoniske som Hans J. Wegner- eller Arne Jacobsen-stole eller Aalto-vasen fra Iittala. Fra mit svenske synspunkt synes jeg, at mønstre og møbeldesign fra Svenskt Tenn og deres mest kendte designer Josef Frank, selv om han er født i Østrig, er vigtige. Ligesom Axel Einar Hjorths rustikke møbeldesign og Märta Måås-Fjetterströms vævede tæpper med udtryksfulde mønstre. Maleren Hilma af Klint, der har fået meget opmærksomhed på grund af den aktuelle udstilling med hende på Guggenheim-museet i New York, er også værd at nævne.

Om Totême

Hvordan opstod ideen til Totême? 

– Jeg ville skabe en garderobe, der gør det enkelt for den moderne kvinde at klæde sig på, så hun kan føle sig stærk og selvstændig, være den, hun gerne vil være og lave det, hun gerne vil lave.

Hvad er din mission med Totême?

– Jeg har altid været meget strategisk i min påklædning, og en god blazer har altid givet mig selvtillid, når jeg fx har været til møde. Totême er en uniformgarderobe, som du pifter op med sæsonens varierende krydderier. Missionen med mine design er, at de skal kunne bruges på tværs af sæsonerne og altid være relevante, men aldrig kedelige. Det handler om detaljerne, silhuetterne og måden, du sammensætter tingene på. Jeg vil gerne have, at kvinden, der bærer mit design, føler sig som den bedste udgave af sig selv.

toteme
Oversized og skulpturelt fra A/W-18.
toteme
Monokrom kærlighed i butikken i Stockholm.

Hvornår gik det op for dig, at Totême var en succes?

– Der er helt klart øjeblikke, jeg er ekstra stolt af. Vores første show, der blev holdt i vores designatelier, var meget følelsesladet for mig. Men jeg hviler ikke så meget i fortidens bedrifter. Jeg er bedre til at se fremad. Det er vigtigt at opretholde energien og momentum for at kunne fortsætte udviklingen af vores mission og drømme med Totême.

Hvad er det vigtigste, du har lært ved at have eget brand og egen virksomhed?

– At alt handler om autenticitet, at opbygge tillid og om ikke at springe over, hvor gærdet er lavest, uanset hvor svær begyndelsen er.

Om New York vs. Skandinavien

Hvornår flyttede du til New York – og hvornår flyttede du tilbage til Stockholm?

– Jeg boede i New York i seks år, og i den tid fik vi vores datter Liv. Vi flyttede tilbage til Stockholm for omkring to år siden. Det var god timing for os som familie, men også i forhold til at styrke vores forretning. Der er mange fordele ved at bo i New York, men udgifterne til personale og kontorplads er ikke blandt dem. I Stockholm har vi fokuseret på at sammensætte et fantastisk team, der dagligt hjælper os med at definere og opbygge fortællingen om Totême.

Hvordan var det at flytte til New York?

– Spændende og hårdt, naturligvis. Det tager tid, før du vænner dig til standarden i New York, der er anderledes end i Stockholm. New York er en meget særlig by for mig. En konstant inspirationskilde.

Hvordan tog newyorkerne imod Totême?

– Vi havde en fantastisk lancering i New York. The Wall Street Journal Magazine lavede et stort opslag om os, inden vi havde lanceret, og Vanessa Traina fra The Line (eksklusiv modebutik, red.) og jeg var værter ved en stor lanceringsmiddag hos The Apartment (butik indrettet som lejlighed, hvor alt er til salg, red.). USA og i særdeleshed New York og L.A. er stadig vigtige markeder for os.

toteme
Den nye Totême-butik i Stockholm er designet af arkitekten Christian Halleröd, der bl.a. også står bag det svenske parfumehus Byredos butikdesign og Acne Studios-butikken i København. 

LÆS OGSÅ: Lærke Bagger: "Det er den teknik, der har tiltalt mig mest, fordi den er så bevægelig og kan så meget"

Hvordan er livet i New York forskelligt fra det i Stockholm?

– Meget forskelligt. At have børn i Stockholm er en fornøjelse sammenlignet med New York. Jeg savner dog den diversitet, energi og uperfekthed, som New York har, og som jeg glæder mig over, hver gang jeg besøger New York. Det forsvinder heldigvis aldrig.

Hvad savnede du mest ved Skandinavien, da du boede i New York?

– Min familie og venner, men også den ukomplicerede hverdag. Fordelene ved det svenske samfund, som gratis uddannelse og sundhedsvæsen, er virkelig fantastisk, og noget du aldrig skal tage for givet.

Hvad kan skandinaverne lære af newyorkerne?

– At være mere dynamiske og inkluderende. Jeg elsker New Yorks mangfoldighed. Byen tilhører alle.

Hvem er Elin Kling?

Karl Lindman  og Elin Kling
Karl Lindman og Elin Kling. 

Elin Kling, 35 år

  • Kreativ direktør i brandet Totême, som hun stiftede i 2014 med sin mand Karl Lindman
  • Sammen har de datteren Liv på tre et halvt år og sønnen Jack på otte måneder
  • Boede i New York i seks år indtil for to år siden, hvor familien flyttede tilbage til Stockholm, hvor de bor i lejlighed
  • Elin Kling var en af de første store modebloggere i Skandinavien med bloggen Style By Kling, som hun startede i 2007 og lukkede i 2015
  • Siden lancerede Elin Kling det svenske magasin Styleby, som hun ikke længere er en del af
Se, hvad vi ellers skriver om: Interview, Tøj og Design