Hedi Slimane Helena Christensen
SPONSORERET indhold

Alt du skal vide om Célines nye kreative direktør

Hedi Slimane. Det er navnet på den 49-årige franskmand, der pr. 1. februar 2018 overtager stolen fra Phoebe Philo, og udvider det LVMH-ejede modehus med herretøj, couture-kollektioner og parfume.

Af: Kristian Hindø-Lings Foto: Getty Images
22. jan. 2018 | Mode | Eurowoman

4. september 2008 var dagen, hvor vi bragte dig nyheden om, at det franske modehus, Céline, havde udråbt den 45-årige brite, Phoebe Philo til deres nye kreative direktør. En post, hun har siddet trygt og godt på indtil 22. december 2017, hvor Vogue kunne fortælle, at hun ville stoppe.

LÆS OGSÅ: Nu kan du endelig shoppe Céline online

Det har siden været nogle lange dage med mange spekulationer om, hvor hun mon skulle hen, og ikke mindst, hvem der skulle overtage posten for hende. Hun stod nemlig bag Céline-kollektioner, der skabte ventelister, og var elsket for det elegante, skarpe og luksuriøse udtryk.

Men, i går blev rygterne manet til jorden og den nye kreative direktør blev offentliggjort. Hedi Slimane. En mand med en historik som fotograf og designer.

Da Hedi Slimane i marts 2012 blev udnævnt som kreativ direktør for Yves Saint Laurent, gik der et kollektivt sus igennem modebranchen. Slimane, som siden 1997 har kreeret mesterlige, superslanke snit for både Yves Saint Laurent og Diors herretøjskollektioner, havde nemlig aldrig tidligere skabt en kvindetøjskollektion.

Men det var ikke spørgsmålet om, hvorvidt Slimane kunne løfte opgaven, der har fået moderedaktioner verden over til at svede i hænderne ved tanken om designerens første kollektion for Yves Saint Laurent. Det var forventningerne til, hvor absolut geniale Slimanes kreationer uden tvivl ville blive.

For hvem er bedre til for alvor at løfte Yves Saint Laurents omdømme end manden, der – akkurat som mesteren Yves Saint Laurent selv gjorde – levede og åndede for at skabe sexede silhuetter i det perfekte jakkesæt?

Slimanes slanke silhuetter

Hedi Slimane, hvis mor er italiensk og faren tunesisk, blev født i Paris i 1968. Fotografi var fra en tidlig alder hans store passion, og som 16-årig begyndte han også at sy sit eget tøj – men uden at nære nogen synderlige ambitioner om at blive designer. Den unge Slimane drømte i stedet om en karriere som fotojournalist, især efter at han besøgte den franske avis Le Mondes travle kontorer og blev fascineret af miljøet.

Kærligheden til kunsten vandt dog over journalistikken, og efter at have læst kunsthistorie på École du Louvre begyndte Slimane i 1992 at arbejde sammen med modekonsulenten Jean-Jacques Picart på en udstilling om Louis Vuittons ikoniske monogram.

Udstillingen inviterede syv store designere – Azzedine Alaïa, Helmut Lang, Sybilla, Manolo Blahnik, Isaac Mizrahi, Romeo Gigli og Vivienne Westwood – til at genfortolke monogrammet og markerede Louis Vuittons første skridt på vejen til at blive den modemagt, huset er i dag. Længe før, Marc Jacobs revolutionerede mærket fra 1998 til 2013. Slimanes arbejde med udstillingen gjorde ham bemærket i Paris, og i 1995 blev han håndplukket til jobbet som herretøjsdesigner for Yves Saint Laurent.

Den 27-årige designer imponerede i sin stilling, og året efter blev han forfremmet til kreativ direktør for Yves Saint Laurents herretøjslinje. Selveste Yves Saint Laurent klappede begejstret fra sin plads på første række, da Slimane viste sin første kollektion. Stilen var baseret på klassiske herretøjssnit, men med en sexet, moderne tone.

I marts 2000 viste Slimane kollektionen ”Black Tie”, hvori han introducerede sine nu ikoniske ultraslanke lange silhuetter i sort, hvis strejf af femininitet skulle vise sig at appellere til både mænd og kvinder. En kollektion stjerner, som Madonna og Cate Blanchett siden iførte sig.

Det blev Slimanes sidste kollektion for Yves Saint Laurent i den omgang. Han var ikke begejstret for modehusets udvikling under ledelse af Gucci Group-koncernen – kollegaen Tom Ford overså på det tidspunkt alle koncernens mærker, og det huede ikke Slimane, og takkede i stedet ja til en tilsvarende stilling som herretøjsdesigner for Dior. Et modehus ejet af Gucci Groups ærkerival LVMH.

Mange spekulerede i, om Slimane ville finde sig til rette ved siden af den flamboyante John Galliano, som på det tidspunkt designede Diors kvindetøjskollektioner, og som på alle måder var den mere mørke og strømlinede Slimanes modsætning. Men Slimane stortrivedes hos Dior, og i sin tid hos det legendariske modehus fik han adskillige prominente fans, som Chanel-designer Karl Lagerfeld, der gik på kur og tabte sig drastisk udelukkende for at kunne gå i Slimanes tøj.

Hyldet af modebranchen

I 2001 var Slimane med til at lancere Diors første herreparfume, Higher, og i 2002 vandt han som den første herretøjsdesigner nogensinde modeprisen CFDA International Designer of the Year. Adskillige musikere som David Bowie og Mick Jagger kastede i samme periode deres kærlighed på Slimane, og designeren hyrede nye engelske bands til at skrive originale soundtracks til sine catwalkshows. Razorlights hit ”In the Morning” var bare et af de numre, som blev skrevet dertil.

I 2006 besluttede Slimane sig for ikke at forny sin kontrakt hos Dior, og siden ventede modebranchen med tilbageholdt åndedræt på, hvad den talentfulde designer nu ville kaste sig over. I 2012 blev spændingen udløst, og Slimane var tilbage i folden hos mærket, der startede hans karriere.

Et samarbejde, der varede 4 år, og stoppede igen i marts 2016, hvor Hedi Slimane forlod Saint Laurent. I løbet af de fire år, fik han både omdøbt modehuset, og fjernet Yves, derfra, så det blev til Saint Laurent, bosat sig i Los Angeles i stedet for Paris, løsrevet sig fra presseinterviews og fyldt Saint Laurent-butikkerne med velskårne læderjakker, militærinspirerede kollektioner, små glitrende kjoler og fodtøj med referencer til fra 70'ers platforme til cowboystøvler.

Nu hedder kontoret Céline, og med hans ankomst bliver både herretøj, couture-kollektioner og parfume introduceret. Vi glæder os til at se, om han viderefører det eksklusive, skarpe snit, som Phoebe Philo bragte til huset eller om der er glitrende, lårkort og sexet revolution på vej.

Saint Laurents forårs- og sommerkollektion 2016.

Hyldet af modebranchen

I 2001 var Slimane med til at lancere Diors første herreparfume, Higher, og i 2002 vandt han som den første herretøjsdesigner nogensinde modeprisen CFDA International Designer of the Year. Adskillige musikere som David Bowie og Mick Jagger kastede i samme periode deres kærlighed på Slimane, og designeren hyrede nye engelske bands til at skrive originale soundtracks til sine catwalkshows. Razorlights hit ”In the Morning” var bare et af de numre, som blev skrevet dertil.

I 2006 besluttede Slimane sig for ikke at forny sin kontrakt hos Dior, og siden ventede modebranchen med tilbageholdt åndedræt på, hvad den talentfulde designer nu ville kaste sig over. I 2012 blev spændingen udløst, og Slimane var tilbage i folden hos mærket, der startede hans karriere.

Et samarbejde, der varede 4 år, og stoppede igen i marts 2016, hvor Hedi Slimane forlod Saint Laurent. I løbet af de fire år, fik han både omdøbt modehuset, og fjernet Yves, derfra, så det blev til Saint Laurent, bosat sig i Los Angeles i stedet for Paris, løsrevet sig fra presseinterviews og fyldt Saint Laurent-butikkerne med velskårne læderjakker, militærinspirerede kollektioner, små glitrende kjoler og fodtøj med referencer til fra 70'ers platforme til cowboystøvler.

Nu hedder kontoret Céline, og med hans ankomst bliver både herretøj, couture-kollektioner og parfume introduceret. Vi glæder os til at se, om han viderefører det eksklusive, skarpe snit, som Phoebe Philo bragte til huset eller om der er glitrende, lårkort og sexet revolution på vej.

Anbefalet til dig