Hud mod hud -fra bøjler og stramme stropper til følelsen af ultimativ frihed
Foto: Sloggi

Hud mod hud -fra bøjler og stramme stropper til følelsen af ultimativ frihed

Fremtidens bh skal være uden bøjle, kradsende syninger og irriterende labels. Det mener undertøjsbrandet sloggi, som i 40 år har været go-to-mærket, hvis du vil føle dig fri, ja, næsten nøgen, inderst inde. Og udviklingen af undertøj, du stort set ikke kan mærke, er intet mindre end en revolution, når man ser på bh’ens udvikling gennem tiden.

Du kender følelsen. Det stikkende stykke metal, der, når du mindst venter det, pludselig stikker dig i armhulen. Hægter, der ikke kan lukke eller konstant springer op. Den lille, hvide påsyede mærkat med den nok så vigtige vaskeanvisning, der kradser, og stropperne, der enten er for stramme eller for løse. Og når du omsider har kæmpet dig og dine bedste fortrin ned i den minimale garderobeklassiker, går du hele dagen og glæder dig til, at du kan komme hjem og flå den af i en fart. For lige så elsket, som bh’en alle dage har været for dens evne til at få os til at føle os sexede, få tøjet til at falde flottere og give støtte til barmen, lige så irriterende og ubehagelig er den. Faktisk synes hele 76 procent af danske kvinder, at en bh-bøjle der gnaver i siden, er blandt det mest uheldige, der kan ske med det tøj, de har på, og bh’en er nummer ét på danske kvinders liste over det mest ubehagelige tøj, de kan tage på. Ubehageligt tøj er imidlertid ikke uvant for os kvinder. Faktisk går over halvdelen af os, nemlig 54 procent af danske kvinder, i ubehageligt tøj mindst én gang om måneden.Tekst_250220_Sloggi_04_253.jpg

Men sådan behøver det ikke at være. Sloggi har taget den banebrydende beslutning, at det fra 2023 skal være helt slut med bøjler i brandets overdele. Allerede i 2018 introducerede undertøjsgiganten konceptet ZERO Feel med den første bh nogensinde helt uden syninger og bøjler, og om tre år vil alle brandets produkter følge samme koncept. Fremtidens undertøj skal nemlig være alt andet end ubehageligt. Det skal i stedet give dig følelsen af, at du nærmest ingenting har på.

“I al for lang tid har kvinder ofret deres komfort for at se sexede ud og samtidig gået på kompromis med stil for at opnå funktionalitet. Det burde ikke være enten-eller. Det skal være muligt at føle sig fantastisk tilpas og se fantastisk ud samtidig. Det er det, sloggi tilbyder. Vi vil gerne opløse myten om, at komfort, funktionalitet, godt design og pasform udelukker hinanden,” siger Anna Stark, der er nordeuropæisk marketingsdirektør hos sloggi.Tekst-250220_Sloggi_01_141.jpg

De spidse, de sporty og de brændte

Uanset om det er bøjlebh’er, trekantsbh’er eller pushupbh’er, eller om det er undertøj med indbygget bh, som korsage, korset eller bodystocking, har bh’en ikke ligefrem været et særlig afslappende bekendtskab for kvinder. Det er til gengæld et af de ældste. Kvinder har siden det antikke Grækenland brugt stofstykker til at dække eller støtte barmen, men det var amerikaneren Mary Phelps Jacob, der i 1914 opfandt den første patenterede bh, som hun syede af silkelommetørklæder og silkebånd og afstivede med hvalben. Bh’en har gennem tiden været et spejlbillede på kvinders liv. I 1940’erne begyndte mange kvinder at arbejde på fabrik, og torpedo-bh’en der dækkede hele brystet, blev derfor populær, fordi den gav bedre beskyttelse for kvinder. I 1970’erne brændte kvinder bh’er på kvindelejre over hele verden, og i 1979 kom sportsbh’en på markedet, fordi det var blevet mere og mere populært for kvinder at dyrke motion. Også i populærkulturen har bh’en haft forskellige udtryksformer. Fra Madonna, der på sin berømte Blonde Ambition Tour i 1990 bar den ikoniske sylespidse bh designet af Jean Paul Gaultier til tv-serien Sex And The City, som markerede, at kvinder sagtens kunne være stærke uafhængige, selvom de gik i stiletter og med bh’er og kjoler, der ikke altid ligefrem var i den komfortable ende af skalaen. Og til de senere år, hvor det også har været populært helt at smide bh’en, som bl.a. stjerner som Rihanna, Lena Dunham, Jennifer Lawrence og Kim Kardashian har gjort ved flere lejligheder.

The Future Is Now

Midt i bh’ens brogede historie kom sloggi til verden i 1979 og fandt som de første på at blande lucra med bomuld. For hvorfor skal kvinder vælge mellem et ubehageligt, stramt og kradsende stykke tøj eller det rene ingenting? Hvorfor ikke have muligheden for at opnå den ofte nødvendige støtte og samtidig kunne bevæge sig frit og ikke få røde striber efter stropper og bøjler, der gnaver i huden?

Sloggi har de sidste 40 år været garant for at imødekomme netop kombinationen af kvinders behov for frihed og behageligt undertøj med ønsket om flatterende silhuetter og god komfort for barm og bagdel. Den udvikling når i år til et helt nyt niveau. Kvinder i 2020 vil nemlig ikke gå på kompromis. Hverken med udseende eller komfort. Derfor vil fremtidens bh’er ikke alene været uden bøjler og syninger, der giver røde mærker. Med GO Allround har sloggi desuden udviklet et materiale, der strækker sig 360 grader, så det kan tilpasse sig din krop uanset størrelse og derfor få konceptet “one size” til rent faktisk at give mening. Har du en dag lyst til en smule mere fylde eller form end normalt, er der i bh’erne fra ZERO Feel indlagt ultralet fyld, som let kan fjernes efter behov. Sidst, men ikke mindst, er alle ZERO Feel labels printede ind i stoffet, så du slipper for mærker, der irriterer.

“Vi vil give kvinder en bred vifte af produkter, der omfavner vores kerneværdier: Innovation og ægte komfort, som samtidig ser godt ud på. Det er præcis det, som ZERO Fell-serien lover som en del af sloggis forpligtelse på at gennemføre en bøjlefri revolution i undertøjskategorien og hjælpe vores kunder til at blive bøjlefri,” siger nordeuropæisk marketingsdirektør Anna Stark.

tekst_PACK.jpgZERO Feel body, Campari, DKK 499,- - ZERO Feel top, Coral, DKK 249,- - ZERO Feel Hipster, Coral, DKK 119,- - ZERO Feel Lace Bralette, Angora, DKK 379,- - ZERO Feel Lace High Waist, Angora, DKK 149,- - ZERO Feel Bralette, Silver shadow, DKK 299,- - ZERO Feel Hipster, Silver shadow, DKK 119,- - ZERO Feel Lace Top, Kahlua, DKK 339,- - ZERO Feel Lace High Waist, Kahlua, DKK 149,- - ZERO Feel Lace Bandeau, Black, DKK 269,- - ZERO Feel Tanga, Black, DKK 139,-