Hunza G Eurowoman Interview

Foto: Getty Images og Scanpix Pretty Woman walking down the street

Tidens mest hypede badetøj har én ting tilfælles med ikonisk Pretty Woman-kjole

Mærket bag Julia Roberts' ikoniske kjole fra 90’er-klassikeren Pretty Woman blev i 2015 relanceret – under navnet Hunza G og med en ny designer i spidsen. Mød hende her.

Husker du den korte, crepede kjole i blå og hvid med sølvring om navlen, som Julia Roberts bar i Pretty Woman? Manden bag hedder Peter Meadows, og i 1984 grundlagde han mærket Hunza, som gik i glemmebogen, indtil Georgiana Huddart kontaktede ham i 2015, og de relancerede brandet under navnet Hunza G. Vi har taget en snak med hende.

Hvad er din designbaggrund?

"Jeg er kunsthistoriker og fik arbejde som designer for et herretøjsmærke, da jeg dimitterede fra universitet. Efter tre år flyttede jeg fra London til New York for at assistere stylisten Camilla Nickerson på amerikansk Vogue. Da jeg kom retur til England, prøvede jeg kræfter med interiørdesign, mens jeg relancerede Hunza, fordi jeg var overbevist om, at Hunza G bare skulle være en nebengesjæft."

LÆS OGSÅ: Marianne Gellert fra Astropod om at føle sig smuk: "Det lyder måske lidt naivt, men det virker faktisk"

G spot 1.jpg
Kreativ direktør og co-founder Georgiana Huddart.

Hvordan bruger du din baggrund i dit arbejde?

"Det har været nyttigt at have et varieret referencekatalog og en forståelse for forskellige historiske perioder. Alt skabes jo ud fra allerede eksisterende inspiration, som oftest er hentet i de ting, vi ser, læser, oplever eller lytter til. Det er måden, det sammensættes på og den kontekst, det sættes i, der gør det nyt og originalt. At jeg både har læst kunsthistorie og arbejdet med interiør, har gjort det nemmere for mig at finde inspiration, fordi den ikke udelukkende er centeret om mode."

Hvad er dit forhold til Hunza, og hvorfor relancerede I brandet?

"Jeg rakte ud til Peter Meadows og sagde: "Lad os relancere dit gamle brand. Hvis vi gentænker designet og sætter det i en nutidig kontekst, tror jeg, at det kan blive en kæmpe succes." Jeg syntes, det var synd, at det var gået i glemmebogen og havde købt alle de crepede Hunza-styles, jeg kunne finde vintage på eBay. Jeg ledte længe efter både materialet og Peter, og da jeg endelig fandt ham, mødtes vi på en café i Notting Hill. Dagen efter startede vi Hunza G."

Hvilket brand ønsker du, at Hunza skal være?

"Det skal være inkluderende, ikonisk og sjovt. Folk skal føle sig godt tilpas i vores tøj. Jeg bliver så glad, når jeg er på ferie og ser folk i alle størrelser rocke vores styles."

LÆS OGSÅ: Nova Nørgaard: "I lang tid har jeg nærmest været flov over det"

Hvad er kerneværdierne?

"Inklusion, bæredygtighed, komfort og selvtillid. Vi har været bæredygtige siden relanceringen i 2015, alt produceres i England, og vi er gennemsigtige i forhold til, hvordan vi producerer vores produkter. Men det vigtigste for mig er, at kvinder føler sig som en million, når de hopper i Hunza G."

Hvem drømmer du om at se i dit design?

"Susan Sarandon og Oprah Winfrey."

Har Covid-19 påvirket måden, I designer på?

"Jeg tror på, at bæredygtighed er vejen ud af pandemien. Det har været et superhårdt år med både Brexit og Covid, så jeg vil skabe noget, der får folk til at mindes lysere tider, hvor vi kunne tage på ferie og se vores familier. Folk har brug for noget, der indgyder håb."

G Spot.jpg
Kunne vi friste med en dukkert?
Bikini, 1.250 kr. Hos Hunzag.com
Se, hvad vi ellers skriver om: Badetøj og Interview