Jette Romvig InWear
Foto: Michael Falgren Jette Romvig.

InWear Guldknap

Jette Romvig: "Man kan jo ikke lave en vidunderbuks, som passer alle – men vi har lavet en, der kommer faretruende tæt på"

Mød Jette Romvig, chefdesigner hos InWear, som er et ud af tre stærke brands, der er nomineret til ALT for damernes Guldknap 2019.

Enkle silhuetter og klassiske styles med et nutidigt tvist er grundpillerne i InWear, som i 50 år har skabt klædeligt og langtidsholdbart kvalitetstøj til landets kvinder.

LÆS OGSÅ: Her er de nominerede til ALT for damernes Guldknap 2019

Hvilken type kvinde henvender InWear sig til?

"Det er en kvalitetsbevidst, intelligent kvinde, som er aktiv i erhverslivet og har en travl hverdag. Hun har ikke halvanden time hver morgen til at stå og overveje, hvad hun skal tage på, men har bare brug for noget, der ser lækkert ud, som fungerer, og som hun altid føler sig godt tilpas i. Hun vil gerne se cool og smart ud, men helst ikke overdressed. Det skal ikke være tøjet, der kommer gående med kvinden, men kvinden der kommer gående med tøjet," siger Jette Romvig.

Hvad er InWears særlige signatur?

"Personligt vil jeg hellere være velklædt frem for udklædt – den klassiske enkelthed holder bare. Det er ikke det samme som at være kedelig, eller at man ikke tør noget. Det handler bare om at vide, hvad der virker, og hvad der klæder en. Det er ikke, fordi vi ikke bruger friske farver og all over print, men som brand elsker og omfavner vi enkeltheden – og det er det, der gør, at vi skiller os ud i branchen. Vi tør godt at nedtone tøjet, så personligheden kan få lov til at larme mest," siger Jette Romvig.

Inwear_jette_guldknap4483.jpg

I år fejrer I 50-års jubilæum, og i den anledning har I lavet en kollektion af tidløse styles. Hvad er tankerne bag den?

"Det er en måde at understrege, hvad vores historie som brand er. Vi er et brand, som er stolte af at tage afsæt i det klassiske univers, men vi er også nutidige. Jubilæumskollektionen er et forsøg på at lave et moderne take på gamle klassikere som en trenchcoat, en blazer og en festkjole i en kvalitet, som, vi synes, er gigafed. De klassiske styles er for evigt klædelige og langtidsholdbare. Du kan genbruge de samme styles om og om igen. Det er faktisk noget, vi bruger rigtig meget krudt på. At finde nogle kvalitetsmaterialer, som også er produceret ordentligt, så vi kan lave tøj, der holder mere end en sæson. Det er både godt for forbrugerne og verden. Er kvaliteten, pasformen og tilskæringen i orden, så kan du bruge et stykke tøj mange år frem. Vi har mange kunder, som skriver til os og fortæller, at de stadig har InWear-tøj fra 80'erne i klædeskabet," siger Jette Romvig.

Hvad kræver det at holde sig interessant og relevant i 50 år?

"For InWears vedkommende tror jeg, det handler om tøjets anvendelighed. Så bevarer man også en relevans i forbrugernes øjne. Det er tøj, som er nemt at tage på og bruge. InWear rammer noget, som de fleste kvinder har brug for i deres garderobe," siger Jette Romvig.

InWear laver tøj til en bred vifte af danske kvinder. Hvordan favner man så varieret en målgruppe?

"Et af vores mantraer er: Stil har ingen alder. Vi vil gerne sælge tøj til kvinder mellem 15 og 95 – og det gør vi. Det er helt tydeligt, når jeg besøger vores butikker, at det både er mødre og døtre, mostre og tanter, der køber vores tøj. Vi designer tøj til helt almindelige kvinder og er stolte af det," siger Jette Romvig og fortsætter:

"Du skal ikke nødvendigvis være et siv for at kunne passe vores tøj. Vi tager meget hensyn til kvinders kroppe. Hver enkelt style bliver tegnet og tilpasset, så vi kan sikre en rigtig god pasform. På de fleste bluser har vi gerne et ærme, som dækker overarmene, og vi laver plads til, at man rent faktisk kan have hofter og lår i vores bukser. Man kan jo ikke lave en vidunderbuks, som passer alle – men vi har lavet en, der kommer faretruende tæt på. Vores bedstsælgende buks har elastik i den bagerste del, så man kan sætte dem, som man vil. Nogle bruger dem helt oppe i taljen, andre lader dem hænge lidt løst på hoften. Det er det tætteste, man kommer på one size fits all," siger Jette Romvig og afslutter:

"Vi tester selv alt, vi laver. Når vi har lavet en kollektion, bliver den hængt op herinde på kontoret, og så vælger vi alle sammen noget, vi skal teste. Det ryger også i vaskemaskinen, så vi kan se, hvor slidstærkt det er. Er der en syning, der går undervejs, eller et ærme, der er i vejen, så kan vi nå at fikse det, inden det ryger ud til slutbrugeren.

Inwear_jette_guldknap4341.jpg

Jette Romvig.

Hvordan undgår du, at der går status quo i den, når du skal udvikle mere end 1.000 nye styles hvert eneste år?

"Det er sjovt, for min mor spørger mig også altid, hvordan jeg kan blive ved med at få ideer. Men vi kan jo slet ikke lade være. Når vi går i gang med designe, er vi helt stressede over, at vi ikke kan få alle vores ideer med. Verden bevæger sig jo hele tiden. Når du har gået i London en hel dag, så har du en million ideer, når du kommer hjem. Så har man set et nyt jumpsuit, en ny trim eller et nyt refleksbånd. Når man først er i den her verden, kan man slet ikke lade være. Inspiration findes ikke ét sted, men overalt, hvis du er modtagelig for den," siger Jette Romvig.

Efter at have haft et par afstikkere til andre dele af modebranchen vendte du tilbage som chefdesigner hos InWear i 2014. Hvorfor ligger InWear dit hjerte så nær?

"Jeg kan selv godt lide noget, som er rimeligt klassisk, ordentligt og har et vist kvalitetsniveau. Tøj, man kan stå inde for. Da jeg var yngre, gik jeg nok mere op i fast fashion, men i 30'erne begyndte jeg at sætte meget mere pris på ting, der holder lidt længere, og som man kan bruge igen og igen. De år, jeg var væk fra InWear, savnede jeg det, for jeg har altid følt, at det var her, min egen æstetik passede bedst ind," siger Jette Romvig og fortsætter:

"Der er helt klart sket noget med InWear de senere år. Designmæssigt synes jeg, vi er mere modige, end vi har været imange år. Vi tør lidt mere med vores silhuetter. Når vi laver højtaljede bukser, så er de ordentligt højtaljede, når vi laver vide bukser, så er der vitterligt vidde. Før i tiden handlede det så meget om at være kommercielle, at det næsten blev en hæmsko."

Inwear_jette_guldknap4485.jpg

Hurra! InWear fejrer 50-års jubilæum og har i den anledning lavet en hel kollektion af tidløse styles.

Mange modebrands har måttet lade livet under finanskrisen. Hvorfor har I overlevet?

"Vi har aldrig prøvet at være noget, vi ikke er. Vi har en rigtig stor kundegruppe, som elsker vores wearable office wear, som egentlig er vores rugbrød. Det sælger altid og bliver fortsat efterspurgt. Selvom vi leger lidt med et mere moderne udtryk i de nye kollektioner, så har vi også holdt fast i kernen, som InWear er kendt og elsket for. Mange brands retter sig konstant efter modebilledet, og så det kan hurtigt gå hen og blive utroværdigt. Vi vil ikke være en kopi af nogen," siger Jette Romvig.

Hvilke modetrends tror du på i 2019?

"Gudskelov bevæger vi os nu væk fra hele den der supermaksimalisme, som Gucci førte an på. Det var totalt farvelade, jo flere lag jo bedre, guld og glimmer og det hele på én gang. Nu er vi på vej tilbage mod noget meget mere enkelt og luksuriøst. Hellere et flot materiale eller en drapering, der falder smukt. Et par lækre bukser, en pæn blazer, en flot silhuet. Det behøver ikke også være neongrønt og have gulddetaljer," siger Jette Romvig.

Inwear_jette_guldknap4359.jpg

Jette Romvig.

3 hurtige til designeren

Jette Romvig har tidligere arbejdet for bl.a. Levi’s og Deres. Er nu chefdesigner for InWear. Uddannet fra Designskolen i Kolding. Bor på Christianshavn.

  • Jettes største modebesættelse... er sko. Det er min fetich. Med alderen er jeg blevet dårlig til at komme i et par hæle, så Marnis sandaler sværger jeg til.
  • Jettes største modekatastrofe... oh my god, dem er der mange af. Da jeg fyldte 40, lavede mine søstre et diasshow til mig med de look, jeg har haft gennem tiden. Min værste periode må være, da jeg havde sort hår, Ishøj-palme og gik i korte mavebluser – endda på arbejde! Jeg rendte rundt i bar mave, lavtaljede bukser og plateausko.
  • Jettes bedste modefund til dato... er fra Beacons Closet i New York. Der har jeg lavet de vildeste scoops. Engang fandt jeg en YSL-strik med skulderpuder og blåt tigermønster – den er skideflot, og så kostede den 20 dollars. Jeg elsker at gå i genbrugsbutikker.

InWear i tal

  • 1969: Grundlægger Niels Martinsen lancerer InWear.
  • 1989: En på det tidspunkt ukendt Helena Christensen optræder i InWears katalog. Op gennem 70'erne, 80'erne og 90'erne bliver InWears kataloger og kampagner med nogle af tidens hotteste modeller samleobjekter for unge kvinder verden over.
  • 2014: InWear får ny ejer i DK Company, som har store ambitioner med brandet. Samme år vender Jette Romvig retur som chefdesigner.
  • 2018: InWear indgår samarbejde med en række influencere, bl.a. Pernille Teisbæk, for at få fat i et lidt yngre publikum.
  • 2019: InWear fejrer 50-års jubilæum og lancerer i den anledning en kollektion af tidløse styles, bl.a. en trenchcoat, en skjorte og en blazer.

Derfor er de nomineret

Enhver moden kvinde har et stykke InWear-tøj i klædeskabet. Gennem fem årtier har modebrandet bragt fashion til direktionsgange og storrumskontorer. Stilen har altid været klædelig og klassisk, men de senere år har feminine detaljer og sporty referencer pustet nyt liv i det gamle modebrand:

  • Enkle snit og veltilpassede bukser, blazere og skjorter er varemærket, og den disciplin mestrer InWear fortsat til perfektion.

Stem og vind!

Fem heldige læsere og deres ledsagere kommer til at opleve festlighederne helt tæt på, nemlig som gæster til selve Guldknap-showet den 27. august i Skuespilhuset i København. For ALT for damerne er det årets store modefestdag med unikke shows fra de tre nominerede designere, champagne og masser af dygtige modefolk. Når efterårskollektionerne er blevet vist på catwalken, løftes sløret for, hvem I læsere har stemt på som årets vinder. Deltag i konkurrencen om billetter på ALT.dk/guldknap.

Du kan også vinde:

  • Lækre præmier for i alt 30.000 kr. til Boozt.com og de tre nominerede brands.
  • Et abonnement på ALT for damerne.
Se, hvad vi ellers skriver om: Guldknap, Stil, Design, Modeuge og Kvinder du skal kende