Winona Ryder og Linda Evangelista gør comeback
Foto: Glen Luchford Et af kampagnebillederne af Winona Ryder for det amerikanske tøjbrand Rag & Bone

Kvinder på over 40 hitter i modekampagner

Kvinder over 40 er hottere end nogensinde før

Vi ser flere og flere smukke kvinder over 40 i modeverdenen, og det er der en god grund til.

Den 80-årige forfatter Joan Didions kampagne for Céline er det seneste bevis på at smukke kvinder over 40 gør deres indtog i modeverdenen.


I efteråret fik vi glædeligt gensyn med to af 90'ernes helt store profiler, når vi bladrede igennem de internationale modemagasiner. Supermodellen Linda Evangelista og skuespillerinden Winona Ryder, har begge booket kampagner for store modehuse. Og tidligere har kampagnemodeller over de 60 også haft deres tid i rampelyset.

Winona Ryder kom tilbage i søgelyset som kampagnemodel for det amerikanske tøjbrand Rag & Bone.

Valget af den 42-årige tidligere it-girl, Winona Ryder, er truffet på baggrund af hendes smukke og tidsløse udtstråling, siger direktør for Rag & Bone Marcus Wainwright til branchemagasinet Womens Wear Daily.

Også en af 1990ernes største supermodeller, 49-årige Linda Evangelista, giver de unge modeller kamp til stregen, som nyt kampagneansigt for Moschinos efterårskollektion, inspireret af fastfood kæden McDonalds.

 

Hvor der er penge, der handles
Den øgede synlighed af kvinder over 40 i modekampagner hænger sammen med, at netop denne målgruppe shopper mere end nogensinde før og leder mere og mere efter modeller, der kan repræsentere dem. Det kan en helt ung model ikke, forklarer Chris Pedersen, modeekspert og vært og tilrettelægger for DRK.

- Sammen med Johnny Depp var Winona Ryder et af 90'ernes hotteste navne, og vel ikonet på "Generation X" (generationen, der nu er mellem 30-50 år, red.), som er blevet voksne nu, forklarer Chris Pedersen.

- For folk som er i sluttrediverne, står hun som et af sin tids største ikoner. Det repræsenterer en anden tid. Naomi Campbell har udtalt, at 'vi repræsenter dengang alt gik godt,' og det tror jeg er sandt, siger Chris Pedersen.

Kampagnen for Moschino er den første af slagsen med Jeremy Scott, kendt fra Adidas, bag roret som kreativ direktør. Foto: Steven Meisel

LÆS OGSÅ: Derfor er det blevet eftertragtet at have rynker 


SE OGSÅ: 12 smukke kendisser over 40

 

LÆS OGSÅ: Denne skuespiller har rundet de 40 og er hot som aldrig før


Artiklen blev opdateret 7. januar 2015