Mads Nørgaard
SPONSORERET indhold

Mads Nørgaard: "Der er ikke én mode længere, men mange samtidige moder"

Mads Nørgaard er fortsat forelsket og fascineret af den modeverden, han har arbejdet med at kreere, demokratisere og debattere det meste af sit liv. Den danske designer vandt Guldknappen i 2017 og kvitterede med at springe i havnen. Nu kan han vinde den ærefulde pris igen.

Af:: Sine Gerstenberg Foto: PR
09. sep. 2021 | Mode | ALT for damerne

Hvad er der sket i moden, siden du vandt i 2017?

"Der er kommet en ordentlig mur, der står mellem vores liv nu og det, der var en gang. Pandemiens følgevirkninger stråler langt ind i fremtiden. Der var så meget fart på moden dengang, og nu står det hele så lidt stille igen. Vi skal tage stilling til, hvordan forbrug og forførelse skal se ud fremadrettet.

Vi har opdaget, at der kan være for meget mode, for meget af det hele. Men i ly af corona har vi opdaget et kæmpe behov for lir, forførelse og at fejre øjeblikket. Hengive os til et nu og dyrke noget, der ikke er så helvedes vigtigt. Set i det lys synes jeg aldrig, at couture-shows har syntes mere rigtige og nødvendige end netop nu."

Hvilke strømninger i tiden har du været mest påvirket af?

"Engang var det sådan, at når Paris dikterede gul, så gjorde alle det. Der er ikke én mode længere, men mange samtidige moder. Dertil kommer den anonyme normcore-stil, hvor det ikke er tøjet, men bærerens attitude, der er det smarte ved det samlede udtryk. Og ja, der er masser af farver og blomster i modebilledet, men parallelt er der også meget sort.

Det er alle de her stilarter og tråde, som forbrugerne er blevet ekstremt gode til at samle selv. De er blevet så bevidste, krævende og kloge på stil, og de stiller ekstremt høje krav. Samtidig er der miljøer i musikken og kunsten med stærke subkulturer, der er langt vigtigere at holde øje med end store dominerende trends.

I dag er det mere frodigt og modigt, og der er et ekstremt højt niveau i hele branchen. Samtidig med, at ingen længere vil se tøjet vist på en hvid, tynd 14-årig pige, men derimod på en mangfoldighed af racer, køn og størrelser. Det er ekstremt positivt og inspirerende."

Læs også: Chris Pedersen: "Det er et opgør med den bekvemme fleece og de flade sundhedssandaler"

2017.jpg
2017

Hvordan har jeres design udviklet sig?

"Forhåbentligt løber der en rød tråd igennem det, vi laver, hvor man på den ene side kan se begejstringen for nye tendenser og samtidig mærke mit forbehold overfor modebranchens hastighed. Vi arbejder med forankringen i vores signaturelementer: striber, arbejdstøj, sømandtrøjen og denim. Vi skruer måske på detaljerne, men kernen forbliver den samme."

Hvad er du mest vild med fra det årti, som vi lige har forladt?

"Det fokus, der er kommet på ansvarlighed. Jeg undgår helst at bruge ordet bæredygtighed, for mode kan i sin essens ikke være bæredygtigt. Der vil altid være et fodaftryk og element af forførelse, og derfor giver det ikke mening at tale bæredygtighed ind i et begreb, der er så vidunderligt uansvarligt. Men det betyder ikke, at vi ikke skal være mere bevidste om at begrænse forbruget, gøre kollektionerne mindre og sætte tempoet ned. På samme måde som vi alle skal spørge os selv, om det er nødvendigt at flyve hele tiden, om vi kan bruge toget oftere, og om hvorfor vi i grunden har så travlt?"

Hvad banker dit designhjerte for i dag?

"At finde den røde tråd mellem at være mere ansvarlig på den ene side og begejstret fortabe sig i øjeblikkets her og nu. At holde modestaven højt og gå efter alt det, der er fantastisk lige nu, samtidig med at processerne gøres mere ansvarlige. For hvis man ikke vil begejstringen, så er der ingen grund til at lave mode. Mode er per defintion ufornuftig fortabelse. Det er lir og leg. Min opgave er at skabe den ansvarlige ufornuft."

Mads_Nørgaard.jpg
Mads Nørgaard

Du har overtaget en arv og et designikon; hvordan bygger du videre på det?

"Vi sætter en ære i at fastholde så meget som muligt omkring 101-T-shirten. Vi har traditioner, regler og begrænsninger, der skal respekteres, og vi har valgt at se dem som styrken i den bluse. Det er kreative benspænd. 101-blusen bliver fortsat strikket på de samme maskiner i Ikast og syet til bluser på en systue i Korsør. Vi diskuterer farver, striber og ideer mindst en gang om ugen.

Jeg har arbejdet med den i mange år, og den er noget af det, jeg bruger mest tid på at nørde og arbejde med. Vi er kompromisløse med den T-shirt og værner stædigt om traditionen. Det er også derfor, jeg lover, at hvis man har en bluse, der er over 20 år gammel, kan man aflevere den til mig i bytte for en ny. Jeg vil så gerne se, hvordan den er blevet i syninger og i stoffet af så mange års brug. En god, brugt bomulds-T-shirt der er lige ved at falde fra hinanden af brug, er jo noget af det allerbedste, man kan få fingre i."

Læs også: Designer Saf Hayat: "Jeg er faktisk fan af nutidens skønhedsideal"

Hvad betød det for jer at vinde Guldknappen i 2017?

"Det var superfedt. Særligt fordi det var helt i orden at tabe til de ”top dollar” kolleger, vi var i konkurrence med. Det var en win-win. Og så meget desto større, da vi rent faktisk vandt. Det er en stor ære nu at være nomineret igen. ALT for damerne er jo et magasin, jeg har fulgt altid. Det er et magasin, der har fundet sin vej gennem mode -og livsverdenen og har været med til at sætte en dagsorden – nu som aldrig før."

Hvilke items fra jeres kollektion i 2017 er du særligt vild med?

"Jeg var meget glad for vores iøjnefaldende strik; de klare blokfarver er både smukke hver for sig, men også i samspil med hinanden."

Hvad er dine yndlingsitems fra den nye kollektion?

"Jeg kan godt lide brugen af den markante orange og de klare printdesign. De fungerer som en stærk modpol til de lidt mere nedtonede vinterfarver, der er med hver sæson."

kjole.jpg

Kjole, 1.800 kr.

Anbefalet til dig