Derfor ser du Medina og Oh land med slikkepinde
Det skabte stor undren på Instagram og Facebook, da kendte danskere som Medina, Oh Land og Mads Langer i løbet af sommeren begyndte at poste billeder med slikkepinde under hashtagget #slikkepind.
Mandag blev spændingen endelig udløst. Slikkepindene er nemlig led i en ny kampagne fra Kræftens Bekæmpelse, der skal vise, at man kan være cool uden at ryge.
- På nettet og i magasiner falder man tit over billeder, hvor kendte har en smøg i munden og nærmest poserer med den. Det kan få unge til at tro, at det er cool at ryge. På de her billeder har jeg en slikkepind og ikke en cigaret i munden. Gør det mig mindre cool? Selvfølgelig ikke, og det er det, vi viser.
Det fortællere sangeren Joey Moe, der også er en del af kampagnen ’Cool Uden Røg’.
LÆS OGSÅ: Der tegner sig en ny bryntendens - for de modige
Ambassadørerne har alle det til fælles, at de er smukke, kendte og succesfulde, og så mener de ikke, at cigaretter gør dig cool. Det gør din personlighed til gengæld. Bevæbnet med slikkepinde har kampagnens 13 kendte ansigter derfor valgt at bruge deres sociale medier til at sprede budskabet.
- Ambassadørerne er valgt, fordi de er gode rollemodeller, fortæller Lene Winther Ringgaard, der er projektleder på kampagnen.
- Alle støtter op om, at man er cool uden cigaretter, og de her mennesker taler til de unge og har mange følgere på de sociale medier, så de er gode talerør. Vi har ikke været interesserede i at lave endnu en skræmmekampagne, der alligevel ikke virker, så her har vi forsøgt trænge igennem til unge mennesker på en ny og anderledes måde, og slikkepinde giver en sjov tilgang til emnet.
Og det er ikke fordi, der mangler gode grunde til at stoppe med at ryge. Ud over det indlysende i, at du bliver sundere og mindsker risikoen for kræft, så vil du også opleve, at din hud, dine sanser og dit blodomløb bliver forbedret af at kvitte smøgerne. Læs om alle fordelene ved at stoppe med at ryge her.
Mattias Kolstrup fra Duné, der lige nu er aktuel i TV 2-programmet ”Toppen Af Poppen”, er ligeledes en del af projektet, og sammen med kollegerne fra bandet L.I.G.A, skal de unge kunstnere få målgruppen til at tale om rygning uanset om de er rygere eller ej.
- Alle ved, at det er usundt at ryge, og alligevel ryger op mod halvdelen af de unge. Dem, der ikke ryger skal tale om, hvorfor de overhovedet skulle begynde, mens dem der er faste rygere gerne må sætte spørgsmålstegn ved det, siger Lene Winther Ringgaard.
Selvom Kræftens Bekæmpelse officielt har tilknyttet 13 kendte ambassadører, har mange andre danskere bakket op om kampagnen på de sociale medier. Sarah Grünewald, Christiane Schaumburg-Müller og Sebastian Jessen er bare nogle af de støtter, der har gumlet løs på de officielle ’Cool Uden Røg’-slikkepinde.
De officielle kampagnebilleder er taget af Søren Solkær, der er kendt for sine portrætter af danske som internationale musikere:
Medina:
Sangerinden Oh Land:
Stylist og modeblogger Pernille Teisbæk:
Om kampagnen 'Cool Uden Røg'
Knapt halvdelen (46 %) af unge mellem 16-25 år ryger regelmæssigt (Statens Institut for Folkesundhed)
'Cool Uden Røg' er en national kampagne, der skal få unge til at tænke over og snakke med hinanden om, hvorfor de ryger. Kampagnen kører over hele landet i september 2015.
De 13 kendte ambassadører er Mads Langer, Oh Land, Medina, Anders Forup fra Handcrafted CPH, skateboarder Rune Glifberg, Pernille Teisbæk, Joey Moe, Carl Emil Petersen fra bandet Ulige Numre, Tim Christensen, Mendoza, Mattias Kolstrup fra Duné, Waqas fra Outlandish og bandet L.I.G.A.
Kræftens Bekæmpelse har i forbindelse med kampagnen lavet app'en XHALE, hvor Oh Land, Tim Christensen og andre af ambassadørerne kan guide dig gennem et rygestop.
Se mere på xhale.dk og cooludenrøg.dk
LÆS OGSÅ: 19-årig model fik nok: Branchen skal ikke kalde mig for tyk
LÆS OGSÅ: Mit liv med diabetes: "Er jeg stresset, kan jeg mærke det på mit blodsukker"
LÆS OGSÅ: 11 originale Instagramprofiler, der giver inspiration til din egen