Marc Jacobs
SPONSORERET indhold

Modehus sætter ny kurs: Marc Jacobs er i gang med at blive allemandseje

Marc by Marc Jacobs er lukket ned,og tilbage står mærket Marc Jacobs, der til gengæld er blevet mere demokratisk i stil og prisklasse. Vi sernærmere på modehuset Marc Jacobs, der har en af modens store show-mænd som altoverskyggende front-figur og samlingspunkt.

Foto: Getty Images
11. maj. 2016 | Mode | Eurowoman

I midten af marts 2015 begyndte rygterne på diverse internationale modesites: Marc Jacobs underlinje, Marc by Marc Jacobs, ville lukke. Et par dage senere blev det bekræftet: Marc by Marc Jacobs ville ophøre som selvstændigt mærke og i stedet blive smedet sammen med hovedmærket Marc Jacobs med designeren af samme navn som styrmand.

Men hvorfor er det en nyhed, der skaber overskrifter i modebranchen? Måske fordi Marc Jacobs, 52, er en af de designere, der gang på gang formår at overraske og ikke mindst provokere sit publikum. I 1992 præsenterede han som chefdesigner for Perry Ellis sin ikoniske grungekollektion, en kollektion, der fik ham fyret, men samtidig også placerede ham på modelandkortet som en visionær provokatør.

Han viste sin første kollektion under eget navn i 1994, i 1997 blev han udnævnt som kreativ direktør for Louis Vuitton, og i 2001 præsenterede han lillesøsteren til sit eget brand, Marc by Marc Jacobs. Og hvor hovedlinjen Marc Jacobs altid har været kendetegnet ved über eksklusive kollektioner, ganske vist med et provokerende tvist, var Marc by Marc Jacobs fra barnsben rettet mod et yngre publikum af amerikanske teenagere med print, tylskørter, nylontasker og sneakers i et stort eklektisk tomboy-miks.

I maj 2013 overlod han roret til de erfarne britiske designere Luella Bartley og Katie Hillier, og mærket blev omdøbt til MBMJ. Med de to briter fulgte en ordentlig indsprøjtning girl power og en, ifølge kritikere, kærkommen tilbagevenden til mærkets rebelske rødder. Men i oktober 2013 trådte Marc Jacobs af som kreativ direktør hos Louis Vuitton og satte gang i spekulationerne om sin fremtid. I marts 2015 kom så meldingen om, at MBMJ og Marc Jacobs nu er samlet under én fane, og en ny æra hos modehuset Marc Jacobs er startet.



Hele tanken bag skiftet er, at Marc Jacobs som samlet brand skal dække alle aspekter af designermode, fra high end-luksus og næsten helt ned til high street-priser. Som designeren selv udtalte til Financial Times, inden han præsenterede sin første kollektion som monobrand i september i fjor:

- Jeg er vild med ideen om at have en kollektion med ét fokus, men skabt af dele, der går fra det mere kommercielle til catwalk (...) På en måde føles det, som om vi starter på en frisk, men det handler også om at gå tilbage og se på, hvad vi har været, hvad vi har udtrykt igennem årene, og hvordan vi gerne vil bevæge os fremad.

Og hvordan kom det så til udtryk i s/s 16-kollektionen, der er den første samlede af sin slags? Marc Jacobs valgte USA som omdrejningspunktet, nærmere bestemt New York. Det var en hyldest til alt amerikansk med denimshorts, collegejakker, ternede skjorter, pailletter, Disney-figurer og selvfølgelig det amerikanske flag, i en skønsom blanding af høj- og lavkultur, hverdagen og det ekstraordinære.

Han hyldede det amerikanske i al dets mangfoldighed, hvilket også kommer til udtryk i valget af s/s 16-kampagnemodeller: Den transkønnede The Matrix-instruktør Lana Wachowski, den biseksuelle komiker og skuespillerinde Sandra Bernhard og et af Marc Jacobs egne store ikoner, skuespillerinden Bette Midler. Og dermed er Marc Jacobs i gang med at blive allemandseje.

LÆS OGSÅ: Vi byder sæsonen for bare ben velkommen: 19 fine forårskjoler til varmere vejr

LÆS OGSÅ: Hvor "conscious" er H&M?

LÆS OGSÅ: Den russiske modemafia er i gang med at indtage verden