Copenhagen Fashion Summit
SPONSORERET indhold

New York Times-redaktør havde ét godt råd til modeverdenen på Fashion Summit

Sex sælger. Og bæredygtighed er ikke sexet. Dét er en af modebranchens helt store udfordringer, mener moderedaktør på New York Times Vanessa Friedman, som gæstede København i forbindelse med Copenhagen Fashion Summit 12. maj.

Foto: Larry Busacca/Getty Images
20. maj. 2016 | Mode | Eurowoman

– Jeg ville ønske, at jeg bare kunne sige, at det er jeres problem. Men det er også mit problem. Når jeg skal pitche en historie til mine redaktører om problemerne med kemikalier, forurening eller behovet for sanitet blandt hyrderne i Mongoliet og alle de spændende løsninger, som I har fundet på disse udfordringer, så når jeg kun to-tre sætninger, før jeg kan se, hvordan deres øjne begynder at flakke. Så taler vi lidt mere, og så ender de højst sandsynligt med at sige: Kan du ikke bare lave det til Earth Day?

Bæredygtighed og ansvarlighed er buzzwords i modebranchen i dag. Men det, at få de mennesker, der ikke er en del af branchen, til at interessere sig for ansvarlig mode kommer til at kræve en særlig indsats, mener Vanessa Friedman, moderedaktør og -kritiker på New York Times, som 12. maj gæstede København som speaker på Copenhagen Fashion Summit – verdens største event for bæredygtighed i modeindustrien.

LÆS OGSÅ: Eva Kruse: "Det her er big business. Det er den vej, verden går"

– Ansvarlig mode eller etisk mode, jeg kan ikke rigtig få mig selv til at kalde det bæredygtig mode, for det begreb giver ikke rigtig mening, er mange ting. Det er værdigt, det er vigtigt, det er kompliceret, det er udfordrende. Det er nødvendigt. Men det er ikke, og jeg tror ikke, at jeg overrasker jeg her, sexet.

For lidt action
Under overskriften "Sex and Sustainability" talte den verdensberømte moderedaktør til konferencens deltagere om modebranchens mangelfulde indsats i forhold til at gøre bæredygtighed til noget, den almindelige forbruger kan forstå og forholde sig til:

– Det er, som om alle tror, at de, ved at klæde deres initiativer ud i kompliceret sprog og videnskabelige referencer, kan få dem til at veje tungere og virke vigtigere. Men sandheden er, at der er for megen forklaring og for lidt dramatisering. For meget fortolkning og for lidt action. Det er på tide at finde det popkulturelle pitch frem!

Hun refererede blandt andet til filmen "The Big Short", som formidler baggrunden for den amerikanske boligboble inden finanskrisen i 2007-2008 ved at få en smuk, klog blondine i et badekar til at forklare det hele i et hverdagsagtigt sprog, som talte hun til en bekendt. Hun nævnte også den berømte "I'd rather go naked than wear fur"-kampagne med 1990'ernes store supermodeller, som åbnede mange menneskers øjne for de etiske dilemmaer i at gå med pels.

LÆS OGSÅ: Hvor "conscious" er H&M?

Det kan også være, at det ikke skal handle om sex, fortsatte hun. Bare I finder en historie, som folk kan relatere til, var hendes budskab.

– Hvorfor? Fordi at selvom det er dejligt at se så mange mennesker på denne konference, så er dette jo en gruppe, som allerede er overbevist. I behøver ikke at overbevise jer selv. I skal derimod overvise de milliarder af mennesker, som ikke sidder i det her lokale og som har mange andre ting, at gå op i, sagde hun.

– Historier skaber følelser. De hjælper os med at sætte verden i system på en tilgængelig og umiddelbar måde. Det er derfor, at vi stadig taler om Rana Plaza (katastrofalt bygningskollaps på tøjfabrik i Bangladesh i 2013). Det satte et menneskeligt ansigt på det, vi kalder "the supply chain" – et tragisk ansigt ganske vidst, men et menneskeligt ansigt. Og ingen kunne glemme det. Og det er kun, når vi begynder at forstå og tale om de fremskridt, vi gør på det her område, på en måde som folk kan forstå, at vi vil tryllebinde de uopmærksomme og adressere de uinteresserede.

Copenhagen Fashion Summit blev afholdt i DR Koncerthuset og havde mere end 1200 deltagere fra hele verden.

LÆS OGSÅ: Den store guide: Sådan bliver du bedre til at passe på dit tøj, din stil – og på verden

LÆS OGSÅ: Nyt, dansk brand sætter tempoet... helt......ned

LÆS OGSÅ: Stort, dansk modeevent får massiv kritik for gæstetaler: "Shame on you!"