Louis Vuitton Perfume
SPONSORERET indhold

Sådan dufter luksus – er dette din nye signaturduft?

Det er hele 70 år siden, at det franske modehus sidst lancerede en parfume – nu er der 7 nye på banen.

Foto: PR
22. aug. 2016 | Mode | Eurowoman

Utallige designsamarbejder, innovative kollektioner og fantastisk håndværk har over årene givet Louis Vuitton en position som vaskeægte luksusmodehus. Men modsat mange af de andre store modehuse har mærket endnu ikke markeret sig på parfumeområdet. Det laver de dog om på nu.

LÆS OGSÅ: Støt kvinder med kræft og få 20 minutter 1-til-1 med skønhedsbranchens bedste eksperter

1. september rammer en serie af syv nye Louis Vuitton-dufte nemlig butikkerne verden over. Serien, som har fået det sigende navn "Les Parfumes", er udviklet af parfumer Jacques Cavallier fra Les Fontaines Parfumées, parfumens hovedsæde i Provence og er navngivet efter en berømt parfumefontæne, som mange engang kom for at fylde deres flakoner fra. Med noter af jasmin, roser og læder er hver eneste duft noget særligt, og ved hjælp af en teknik kaldet CO2-ekstration, som Cavallier har patent på, er duftene udviklet, så de fremstår så præcise som muligt.

 

LÆS OGSÅ: Sådan får du et cool hverdagslook

Egentlig er det paradoksalt at Louis Vuitton først nu begiver sig ind på parfumemarkedet, for på en måde har parfume altid været en del af modehusets identitet. Helt fra begyndelsen har modehuset skabt kufferter med indbyggede polstrede rum til dufte, som beskyttede selv de mest skrøbelige genstande i forbindelse med længere rejser. Mon Louis Vuitton med parfume har øjnet en mulighed at nå et nyt segment og gøre luksusoplevelsen mere tilgængelig for andre mennesker, end de få, som vil betale det, det koster at købe og iklæde sig Louis Vuitton?

Priserne i parfumeserien ligger fra 1.600 kr. op, men efterfølgende er det, som hvad der kan tænkes, at være led i en mere bæredygtig strategi fra modemærket, muligt at få et refill på flakonen til 980 kr.

Louis Vuitton åbnede sin første butik på 4 Rue Neuve des Capucines i Paris i 1884 og skabte herfra den allerførste Louis Vuitton-kuffert. Efter næsten 40 år og en virksomhedsoverdragelse til sønnen Georges Vuitton, kom det – nu – klassiske monogramlogo, som i dag er en fast del af modehuset, til. Efter de brølende 1920'ere kom den ikoniske taske, vi kender under navnet "Speedy", til verden. Tasken er senere fast inventar på kendisser som Miranda Kerr, Paris Hilton og Mary-Kate og Ashley Olsen. I 1997 blev den amerikanske designer Marc Jacobs ansat som den første kreative direktør (1997-2013, red.) for modehuset og introducerede 'Ready-to-Wear' – en position, som i 2013 blev overtaget af den franske designer Nicolas Ghesquière, som kom fra Balenciaga. Han sidder stadig på posten i modehuset.

LÆS OGSÅ: 9 ting du skal opleve på weekend i Amsterdam

LÆS OGSÅ: Sådan får du en sund tarmflora – og en meget bedre følelse i kroppen

LÆS OGSÅ: Så er den her – se den fulde H&M Studio-kollektion med priser