sponsoreret indhold
Trænger du til sommerinspiration? Designer guider til, hvordan du forbinder god smag og bæredygtighed
SPONSORERET indhold

Trænger du til sommerinspiration? Designer guider til, hvordan du forbinder god smag og bæredygtighed

Mød designer Charlotte Eskildsen bag det populære brand Designers Remix, der gør dig klogere på brandets design-dna, og hvordan man handler bæredygtigt uden at gå på kompromis med sin gode stil

21. jun. 2019 | Mode | 1664 Blanc

Sommersæsonen er for alvor skudt i gang, og det betyder, at vi stimler sammen med gode venner og familie til adskillige udendørs middagsarrangementer og til fester i de kulørte lampers skær. Så der skal være styr på garderoben, men også omgivelserne – vi vil gerne dække et smukt sommerbord med friskplukkede blomster, afspille sprød musik og serverer de lækreste forfriskninger. Unikke øjeblikke bliver nemlig skabt med de mennesker vi er sammen med, og i de omgivelser vi befinder os i. Vi kræser for det stilfulde udtryk, både når det gælder mode, design og kunst. Det ved 1664 Blanc og med deres æstetiske hvedeøl på smukke dybblå flasker, sætter det verdenskendte øl-brand netop fokus på den gode smag – både god smag i det enkelte produkt og i vores omgivelser generelt.
Derfor har 1664 Blanc udvalgt en række inspirerende frontfigurer, som deres Taste Makers, som vil præsentere dig for, hvad de forbinder med god smag. Her kan du møde den prominente designer bag det danske brand Designers Remix, der giver dig sit take på det smagfulde – hvor især de bæredygtige og kreative løsninger er prioriteret i hendes produktions- og designproces.
Se også filmen nederst i artiklen.

Hvorfor fandt du på navnet Designers Remix?

For mig har det altid været utroligt motiverende at rydde op i naturen og genbruge allerede eksisterende ressourcer. Da Designers Remix blev skabt for 17 år siden, ville jeg gøre brug af overflødige stofrester og over-bestilte metervarer fra andre designere, og på den måde udnytte de eksisterende materialer fuldt ud. Det er faktisk denne start på min rejse, som gjorde, at jeg endte på navnet Designers Remix.

Hvordan vil du beskrive Designers Remix design-dna?

Designers Remix design-dna er baseret på moderne bæredygtighed. Jeg stræber efter at skabe mode, som er holdbart og kan bruges gennem flere sæsoner. Trends kan være et udtryk for nogle spændende strømninger i tiden og det kan derfor være spændende at arbejde med i kollektionerne. Det er dog vigtigt for mig at skabe designs, som også kan stå distancen over for trends, og som kan bruges over tid. Derfor er Designers Remix primært bygget op omkring et moderne, scandi-minimalistisk og klassisk snit, som samtidig giver plads til noget uventet.

CharlotteEskildsen2_nyt.jpg

Er det god stil at indtænke flere bæredygtige løsninger ind i modeindustrien? I så fald hvorfor?

Ja, jeg synes at det er god stil at indtænke flere bæredygtige løsninger i modeindustrien. Modeindustrien er en kæmpe miljøsynder, og over 80% af det tøj, der produceres, ender på enten lossepladser eller forbrændingsanlæg. Det er derimod kun 1%, der bliver genanvendt til nyt tøj. Det er ikke godt nok, og det er vi nødt til at reagere på. Vi skal tage vores klode og de fremtidige generationer seriøst, og vi har ikke tid til at vente på de grønne løsninger. Vi er alle – forbrugere såvel som brands - nødt til at handle nu.

Hvordan har I selv gjort det hos Designers Remix?

Vi arbejder i høj grad på at skabe tøj, der er bæredygtigt, uden at det nødvendigvis ser sådan ud. Derfor gør vi meget ud af at holde fast i vores design-dna, samtidig med at vi arbejder med bæredygtigt foretrukne metervarer. Det kræver, at man har en eksperimenterende tilgang til designprocessen, da det er en større og mere teknisk proces at finde bæredygtige alternativer. Ikke desto mindre er vi nået langt med netop dette, og næsten hele vores PS20 kollektion er lavet af bæredygtigt foretrukne materialer. Vi har sat et mål om, at hver eneste style i vores kollektioner skal være lavet af bæredygtigt foretrukne materialer inden udgangen 2020. Heldigvis er vi ikke langt fra målet. Samtidig balancerer vi den CO2 ud, som vores kollektioner udleder, da vi er klar over, at selv det mest bæredygtige materiale efterlader et CO2 aftryk. Det gør vi gennem et FN certificeret vindmølleprojekt i Bac Lieu i Vietnam. For vores efterårs- og vinterkollektioner alene balancerer vi 2.500 tons CO2 ud, hvilket svarer til 23.500 færre flyture mellem København og London. Derudover har vi vores Designers Remix Preloved kollektioner, som er baseret på et cirkulært take-back system, hvor vi upcycler brugte Designers Remix styles. På den måde arbejder vi med bæredygtighed på flere niveauer.

Kan man både producere bæredygtigt tøj og bevare sit designudtryk – altså den gode stil?

Ja, det kan man, og det er dét, vi stræber efter i vores kollektioner. For os er det vigtigt, at vi kan lave bæredygtig mode uden at på kompromis med vores designudtryk. Dermed ikke sagt at man ikke er nødt til at ofre noget undervejs. Vi er jo f.eks. gået helt ud af læder og pels, hvilket også har været en del af vores designudtryk hidtil. Til gengæld har vi fået øjnene op for en masse andre interessante metervarer, som vi ikke tidligere har arbejdet med, og på den måde fører bæredygtigheden os også ud på nogle spændende nye veje designmæssigt.

Hvor bevæger modeindustrien sig hen i forhold til bæredygtighed?

Modeindustrien begynder at få øjnene op for bæredygtighed, og behovet for at handle før det er for sent. Derfor ser man allerede nu, at flere begynder at arbejde med bæredygtighed, og jeg kan kun forestille mig, at det vil fylde mere i takt med at forbrugerne sætter krav om dette til virksomhederne. Til gengæld håber jeg, at flere vil gå helhjertet ind i kampen for bæredygtighed. Det er ikke nok at lave en bæredygtig capsule kollektion. Hvis vi skal se forbedringer, kræver det, at man er villig til at gøre mere end det.

Hvad betyder denne udvikling for dig både i professionelt øjemed og som privat person?

Den bæredygtige udvikling betyder enormt meget for mig. Professionelt har det været en virkelig spændende udfordring at gå til designprocessen på en ny måde, hvor især metervarerne er i fokus. På det private plan er det ligeledes motiverende at være med til at fremme den grønne dagsorden. Min mand, Niels, har gennem sit hverv som formand for Global Fashion Agenda haft en årelang interesse og indsigt i området, og vi lever og ånder begge for bæredygtighed. For os handler det om, at vi er nødt til at handle nu, hvis vores børns børn skal have rent drikkevand i hanerne.

ARA_9083.jpg