Kate Moss uden photoshop
SPONSORERET indhold

Utroligt: Nye billeder af Kate Moss er ikke photoshoppet

Det er svært at pege på, præcis hvornår trenden opstod, men én ting er sikkert, vores begejstring for naturlighed har taget til de seneste to år.

Foto: Alamy
16. jan. 2015 | Mode | Eurowoman

Alt fra kendisser og modeller til bloggere og modehuse har taget det naturlige udtryk til sig. Vi er ovre perioden med skamretoucherede billeder i magasiner og kampagner og hylder i stedet i højere grad de udtryk, der lægger sig tættere op ad virkeligheden. Det betyder modeller i mere alsidige former og størrelser, en ende på alderstyranniet og en bremse slået i overfor photoshop.

Seneste eksempel er Kate Moss' serie i Vogue Italia skudt af mesterfotografen Peter Lindbergh, som er kendt for sine smukke, naturlige sort/hvide portrætter. Den 41-årige model har (næsten) ingen makeup på, og hverken smilerynkerne eller de fine linjer på brystet fra mange års solbadning er blevet fjernet. Se hele serien på Vogue Italia.

Før Kate, optrådte Keira Knightly topløs og uretoucheret for Interview Magazine. Luksusmodeportalen Net-a-porters ugentlige redaktionelle udgivelse The Edit havde plus size modellen Ashley Graham på forsiden og Calvin Klein hyrede for nyligt en model i størrelse 40 til deres undertøjskampagne.

På dansk grund har hashtagget #mitsandejegudenfilter været på alles læber, no makeup makeup er blevet "en ting", og en lang række kendte, danske kvinder stillede i december op i bogen "usminket", hvor de var netop dét. Eksemplerne er der nok af. Alsidigheden og dermed naturligheden har for alvor bidt sig fast.

Modeekspert og tilrettelægger Chris Pedersen, der med sin programrække "Danmarks unikke stilikoner" på DR K for to år siden satte fokus på det grå gulds hang til god smag, er en af dem, der selv har været med til at dyrke udviklingen.

Han mener, at der er en god grund til, hvorfor vi for alvor ser den nu.

- Jeg hader at sige "efter krisen", men der er sket et skred i kulturen og et paradigmeskifte. Fra at man hele tiden hyldede ungdommen, til at tingene ikke behøver at gå så hurtigt længere. Nu er erfaring eftertragtet. Vi vil se mere dybde. Det, der sker nu, er en udvidelse af hele skønhedsbegrebet, hvor både naturlighed og "advanced style" (stilfulde kvinder oppe i årene, red.) bliver mere accepteret og brugt, siger han.



Erfaring frem for babyhud

Erfaringens høje kurs afspejles lige nu i de mange kampagner, der skyder op for modehusenes forårskollektioner.

Givenchy valgte 47-årige Julia Roberts i deres kampagne, Louis Vuitton med Nicolas Ghesquière i spidsen satte den 44-årige skuespiller Jennifer Connelly foran kameraet og Iris Apfel på 93, der tidligere har været kampagneansigt for MAC, er sammen med teenageikonet og bloggermogul Tavi Gevinson blevet hyret til kampagnen for smykkemærket Alexis Bittar. Eksemplerne er flere, og billedet er det samme, hvis vi ser et par sæsoner tilbage.

Chris Pedersen mener, at udviklingen også skyldes den lille maskine, de fleste af os bærer rundt på altid – smartphonen.

- Det handler om den sociale mediekultur. Når billedet og mediet er så tilgængeligt bliver det også meget tydeligt, hvor retoucheret det hele før har været. Når du ser det virkelige billede af eks. Saseline og Christiane S. Müller på de sociale medier og så et magasinbillede bliver forskellen meget tydelig. I gamle dage, helt tilbage i 20, 30, 40'erne kom alle stjerne som Gretha Garbo og Marlene Diedrich igennem Hollywood-maskinen. Så redigerede man billederne, som blev vist til offentligheden, og de andre kom aldrig ud. Der var slet ikke pressefotoet af de kendte til at afsløre virkeligheden. Men i dag er alle jo fotografer, og når alle ved, at Madonna er fuldstændig retoucheret på sine billeder, begynder det at bliver patetisk, siger han.

Ifølge Chris Pedersen betyder udviklingen, at vi i højere grad efterlyser noget naturligt og hverdagsagtigt, men han understreger, at det ikke betyder, at vi vil se alt i fersk tilstand.

- Vi kommer aldrig nogensinde til at se kendte eller modeller fuldstændigt upolerede. Det sande ansigt er der ikke nogen, der gider betale for. I Vogues serie formoder jeg også, at Peter Lindberg har gjort det, han altid plejer at gøre; modellerne får lagt makeup, som efterfølgende bliver fjernet, så ansigtet fremstår lækkert og naturligt, men ser væsentligt bedre ud, end hvis du lige er stået op. Virkeligheden sælger ikke noget, der bliver nødt til at være noget at drømme om og leve op til, det skal bare være mindre poleret og uopnåeligt, siger han.

LÆS OGSÅ: Susanne Bier om Lykke May: "Jeg ville tage chancen"

LÆS OGSÅ: "Jeg tænker stadig "Fuck mand, han er min"

LÆS OGSÅ: Sams brev til veninden, han ikke længere kan se